(origineel bericht op be-more.nl)
Hello Goodbye
Hallo Allemaal!
Hier weer een blog vanuit Zuid-Afrika.
Dit keer niet een superlange omdat ik in een internetcafe zit en alles nu nog moet typen…*
Afgelopen week stond in het teken van afscheid nemen en een fijn welkomst bij Sithembakuye.
De tijd vliegt voorbij (wat ik in elke blog zeg maar het is gewoon de waarheid) en voor je het weet zit ik weer in Nederland dus ik geniet hier van elke minuut!
Veel leesplezier en tot snelll!
16/10
Vandaag stond het eerste afscheid van de week op het programma, we gingen de twee lieve meisjes naar hun nieuwe fostermama brengen. We waren eerst weer bij Social Welfare om contracten ofzo te ondertekenen en daarna gingen we de kids naar hun nieuwe thuis brengen. Ook brachten we het kleine broertje van de 2 meisjes mee, de baby verbleef ergens anders maar gelukkig gaan ze alle 3 samen naar 1 thuis. Je gaat je toch wel snel hechten aan die kids, het jongste meisje viel bij mij op schoot in slaap en je merkt gewoon dat de kids zich heel vertrouwd voelden bij ons… De moeder was ook bij social welfare en ze besteedde werkelijk geen aandacht aan het oudste meisje, zo triest om te zien. Het jongste meisje vertelde ze dat ze van haar hield maar ze zei ook tegen haar dat ze niet van het oudste meisje hield… Vreselijk! Gister (22/10) hoorde ik dat deze mevrouw, naja meisje want ze is niet ouder dan ik, weer zwanger is… Haar 3 andere kinderen zijn gelukkig bij haar weg maar het is toch tenenkrommend om te horen. We gingen met alle vrijwilligers en Michelle en Sdudla naar hun nieuwe thuis en dat zag er echt supergoed uit. De nieuwe mama is zo lief en ze moest huilen toen ze de kids zag. We hadden allemaal een heel goed gevoel erbij. Na wat tranen was het tijd om de kids achter te laten, het jongste meisje sliep nog steeds en het oudste meisje was heel druk bezig met van alles en nog wat dus we hebben zeker het gevoel dat ze daar goed zitten. Het is fijn dat we deze case met zijn allen zo intens hebben mogen beleven, en het is goed om te zien dat de kinderen nu op een goede plek zitten!
17/10
Vandaag stond er een bezoekje bij een school op het programma. Bobbi bear had opgevangen dat de principal van deze school zijn handen niet thuis kon houden van de kinderen. Dus werd het een onverwacht bezoek voor deze school om ze te vertellen over HIV en Seksueel misbruik. Toen we er kwamen, moesten we eerst even wachten op de politie. Na een halfuur wachten, kwam de politie eindelijk en moest er alleen nog toestemming worden gevraagd aan de principal. Hij vond het goed, maar was verbazingwekkend snel verdwenen… De kids van deze school stonden allemaal klaar voor ons om voor ons te gaan zingen, dit was echt prachtig! Toen mochten we ons ook nog even aan ze voorstellen… Als een blanke**hier zulu gaat praten, wordt daar veel omgelachen. Dus toen wij ons voorstelden en Sawubona en unjani zeiden was het ijs gelijk gebroken. Na het zingen werden de meisjes apart gezet van de jongens en begonnen auntie Thuli en Auntie Ladyfair met hun presentatie. We waren daar om de kinderen duidelijk te maken dat het niet Okee is al seen volwassene dingen met hun doet die ze niet willen. Na deze presentatie werd hun gevraagd of er ooit iets met ze was gebeurd op de school, en veel kinderen zeiden van ja. Helaas moet er eerst aangifte worden gedaan voordat er echt iets kan gebeuren, op dit moment is men daar druk mee bezig maar aangezien ik niet meer bij bobbi bear ben maak ik dit helaas allemaal niet meer mee. In ieder geval doet die principal echt vreselijke dingen en nodigt hij vaak kinderen uit in zijn kantoortje… dit moet gestopt worden dus! Na deze presentatie gingen we nog naar het politieburo om alles te bespreken en hebben we nog een hele vieze cel van binnen gezien. Interessante dag dus! Ook was ere en journalist aanwezig bij dit spectakel, en staan we dus in de locale krant met ons namen! Hartstikke leuk, famous in south-africa!
18/10 & 19/10
Op de 18e zijn we naar de victorias street market geweest. Dit is een marktje binnen in Durban. Je kan hier veel leuke traditionele zulu dingetjes kopen dus dat heb ik ook gedaan. Voor de rest al een beetje bezig met koffer inpakken en opruimen etc. Op vrijdag was het grote afscheid gepland… Vreselijk! De hele dag waren we op bobbi bear om nog even lekker te kletsen met iedereen en vooral samen te zijn met iedereen. Je krijgt zon hechte band in zo’n korte tijd, echt ongelooflijk. Eureka hield een supermooie speech en alle vrijwilligers waren aan het huilen geloof ik… Het is zo’n bijzondere tijd geweest met zn allen en ik ben zo blij dat ik dit heb mogen beleven met de andere meiden. Ik heb zoveel geleerd bij bobbi bear, van de meiden, van de staff maar ook veel geleerd over mezelf. De meest bijzondere 6 weken van mijn leven en deze weken zijn voorbij gevlogen!
20/10 21/10 22/10 @ Sithembakuye
Op zaterdag was het de dag dat ik zou vertrekken naar het weeshuis. Na een heerlijke lunch en wat geshop in galleria was het tijd om te gaan. Afscheid nemen van Robin en Tanja was niet zo leuk… Mirwana, Anouk en Willeke waren inmiddels vertrokken en Robin en Tanja blijven (gelukkig) nog een periode bij Bobbi bear. Ook moest ik afscheid nemen van kleine M, ze vertelde dat ze ‘sad’ was dat ik wegging en dat ze me zou missen, gossie…**Precious, Bright en Russell haalden mij op bij Bobbi Bear en wat was het geweldig om ze weer te zien. Lekker gekletst in de auto en na een uurtje kwamen we eindelijk aan bij het weeshuis! Van alle kids kreeg ik veel knuffels en het was fantastisch om ze weer te zien. Veel van de kids zijn echt groot geworden en je merkt gewoon dat ze een jaar ouder zijn. Het huis ziet er ook supergoed uit. Er is veel veranderd sinds vorig jaar. Zo is het rode zand gelukkig weg en ligt er buiten nu gras. Ook is het oude huis helemaal opgeknapt en slaap ik nu daar, soort van vrijwilligershuis. Ook stroomt het water nu goed en de crèche ziet er ook heel goed uit. Onze stove ziet er ook nog steeds goed uit! Helaas heb ik al wel een koude douche gehad, maar hee dat went ook wel weer.**Eerste dagen veel met de kids rondgehangen en Steve en dave zijn er ook weer dus daar heb ik ook veel tijd mee doorgebracht. Na 6 weken een zeer intensief project is het heel fijn om hier te zijn! Iedereen is zo lief en ik voel me zo ontzettend welkom. Floor komt over iets meer dan een week en ik weet zeker dat we hier weer veel mooie dingen kunnen doen.
23/10
Op dit moment zit ik dus in een internet cafe en heb ik net heerlijk met Bright geluncht en over van alles en nog wat gekletst. Ook hebben we een poging gedaan om een plan te maken, in ieder geval weten we nu al wat we morgen gaan doen dus dat is fijn. Ook is het leuk te vermelden dat Bright vanmorgen stipt op tijd was!! Ik wist niet wat me overkwam! Ik was namelijk zelf nog niet klaar omdat ik al helemaal aan de afrikaanse tijd gewend ben. Goed morgen gaan we dus naar een project genaamd Bootcamp. Dit is een rehabilitatiecentrum waar drugsverslaafden verblijven. Ik hoop dat Floor en ik hier iets kunnen betekenen. Ook ga ik om 4 uur joggen met precious EN bright! Beide zijn namelijk op dieet dus we gaan joggen, haha ik ben benieuwd! Voor de rest ben ik ook al uitgenodigd voor een zulu wedding (3 november Floor be prepared) en staan er een hoop leuke dingen op de planning. Dave is muziekleraar en kan heel goed zingen, hij heeft een paar koren en die gaan we ook bezoeken. Steve is druk bezig met het bouwen van scholen dus misschien gaan we daar ook nog helpen…*
Ook ga ik zeker bobbi bear nog bezoeken want ik mis ze wel hoor! Genoeg te doen dus in 3 en een halve week, zoveel plannen maar zo weinig tijd…
Jullie zijn langere verhalen gewend maar dit toetsenbord typt zo verschrikkelijk vervelend dat ik er nu mee op houd! Bedankt voor alle belangstelling en reacties etc etc etc.
Heel veel liefs,
Ryanne