(origineel bericht op be-more.nl)
Dubbele gevoelens
M’n laatste dag bij Bobbi bear is aangebroken. We gaan Viola nu wegbrengen naar het vliegveld en iedereen is verdrietig door het afscheid.
Mijn gevoelens zijn dubbel. Er zijn ontzettend veel dingen die ik hier nog zou willen doen. Ik zou de mensen en hun gebruiken nog beter willen leren kennen. Ik had graag nog eens naar een kerk gegaan, naar een private hospital en naar verschillende scholen. De tijd is te kort. Te kort omdat je geen nieuwe kinderen meer kunt helpen, maar vooral afscheid moet nemen van de andere kinderen. Er zijn ontzettend veel zaken die nog lopen, doordat de rechtszaken bijvoorbeeld zijn uitgesteld. Die kinderen kan je nu niet steunen bij het afleggen van hun verklaring.
Maar ik weet dat als ik zes weken langer was gebleven, mijn gevoel hetzelfde zijn. Je gaat weg uit een land, terwijl alles daar doorgaat. Dus heb ik besloten om terug te denken aan alles wat ik wél heb kunnen doen. Aan alle heftige zaken waarbij ik betrokken ben geweest. Aan alle kinderen die ik liefde heb gegeven en van wie ik ontzettend veel liefde heb ontvangen. Aan alle mooie tradities en gebruiken in Zuid Afrika. En bovenal, aan alle waanzinnige mensen die ik heb leren kennen.
De nieuwe vrijwilligers mogen het van me overnemen. Ik hoop dat ze er alles uithalen wat er in zit en er met volle teugen van gaan genieten. Ik ga nog even door met genieten. Na 6 weken kan ik niet wachten om weer bij mijn vent te zijn en samen de rest van Zuid Afrika te ontdekken!
<strong>
</strong>
<strong>Logeetje</strong>
<strong></strong>In onze laatste week hebben we nog een meisje te logeren. Ze is 9 jaar oud en ontzettend vrolijk. Het baart me zorgen dat het meisje zo blij is om bij ons te zijn… Dat betekent waarschijnlijk dat er weinig is om te missen thuis. Wij hebben gezellige meidenavonden met haar met popcorn en films ![]()
De volgende dag horen we dat de zorgen terecht zijn. Het meisje is toen ze klein was achtergelaten door haar ouders. Nu woont ze bij een blank pleeggezin, maar haar pleegmoeder is opgepakt voor winkeldiefstal. Zij heeft een strafblad en wordt daarom niet vrijgelaten op borgtocht. Als je bedenkt dat hier ook mensen in verkrachtingszaken worden vrijgelaten op borgtocht, kan je je wel inbeelden hoe groot dat strafblad moet zijn. Bij Bobbi bear bestaat bovendien het vermoeden dat het meisje wordt mishandeld door haar pleegmoeder. Een social worker is bij het gezin betrokken, maar heeft tot nu toe nog geen reden gezien om het meisje uit huis te plaatsen (?).
Als de vriend van de moeder langskomt met aidsremmers, horen we dat ze verkracht is en dat de moeder geen aangifte wil doen. De maat is vol. Het meisje blijft voorlopig bij ons en Bobbi bear gaat de social workers aan het werk zetten. Zij moeten nu een goede plek voor het meisje vinden en ervoor zorgen dat zij nooít meer teruggaat naar dit gezin…
<strong>
Hluhluwe</strong>
Vanuit Be More kan je verschillende tripjes boeken om in de weekenden te doen. Omdat ik nog 3 weken ga reizen, heb ik besloten om niet zoveel tripjes te doen. Het is heel leuk om in de weekenden op het project te zijn en bijvoorbeeld op zaterdag mee te gaan naar Support Group.
Twee tripjes die ik wel geboekt heb, waren deze week. Durban by night & Hluhluwe! Bij Durban by night ga je met een politieagent Durban in, waarbij hij je de verschillende kanten van Afrika laat zien. We hebben drugshandel gezien, prostitutie en de armoede van mensen levend in shags. Maar we hebben ook gezien dat ze bezig zijn met het bouwen van een waterfront, vergelijkbaar met die in Kaapstad. Hier zijn de mooiste gebouwen geplaatst en is elke straathoek voorzien van camerabewaking. Overal komen leuke restaurantjes en er worden heel veel agenten ingezet om het veilig te houden. Hopelijk krijgt Durban zijn toerisme hierdoor weer terug.
Afgelopen weekend zijn we in Hluhluwe op zoek gegaan naar de Big Five! We waren met 10 meiden, de 3jarige zoon van één van de meiden en begeleiders Cameron en Allan (echtgenoot van Jackie). Het weekend was echt waanzinnig! We hebben leeuwen gezien, buffels, giraffen, gnoes, allerlei herten, everzwijnen, hyena’s, olifanten, roofvogels en ongeveer 50 (!) neushoorns. En deze dieren allemaal van zo dichtbij, dat je mooie foto’s kon maken.
Daarnaast is er dit weekend ook ontzettend goed voor ons gezorgd met ei met bacon als ontbijt, hamburgers voor lunch en een braai in de avond! We sliepen in een ‘tent’ die te luxe was op die naam te krijgen en ontzettend schattige wc- en douchehokjes had. Alleen de luipaard heeft zich nog niet laten zien, dus dit weekend ga ik met Mark voor de herkansing…
Méga veel zin in! ![]()