Helemaal geïntegreerd, Cambodja

http://www.pureforkids.nl/upload/thumbs/180x126_806-jolien1.jpg

Ik zou bijna mijn wekelijkse blogje vergeten. Dit komt door het geweldige weer dat we ineens hebben.
Vorige week maandag moesten was er nog even paniek, want de government had noodweer voorspeld en alle kinderen moesten snel naar huis toe gaan. Wij dus ook, want binnen 3 uur zou het ernstig gaan stormen. Wij snel terug naar het guesthouse en zijn gelijk naar de supermarkt gegaan om eten in te slaan om de deur niet uit te hoeven ’s avonds. Best slim van onszelf vonden wij. Het enige jammere was dat de storm nooit gekomen was. Aan de ene kant erg voordelig, want nu kon de stad echt opdrogen aan de andere kant toch jammer dat je nu een halve dag maar project hebt gehad terwijl dit niet nodig was. Al waren wij wel het enige project dat nog kon werken want de anderen waren helemaal ondergelopen. Vanaf dinsdag werd het wel steeds beter, de stad droogde op en de zon liet zich steeds vaker zien. Waardoor de stad weer droog was en wij nog konden bijkleuren.

Voor een andere vrijwilliger was het al weer haar laatste week en dat  moest vrijdag natuurlijk met een knaller worden afgesloten. Zij zorgde  voor de sportlessen en liet ze nou net op vrijdag de kinderen  flessenvoetbal spelen. Ik krijg dan al prachtige vooruitzichten van  watergevechten, helemaal nu de zon zo heerlijk scheen. Bij de laatste  groep werd er al wat met water gespeeld, waardoor het watergevechtgevoel  steeds groter werd. Helemaal toen Isabelle ook nog eens afvroeg of ze  water over zich heen zou krijgen als ze het bekertje over een kindje zou  gooien. De laatste 5 minuten van de les was het dan zover ik kon er  niet meer tegen, die kinderen moesten nat. Helaas was ik wel de eerste  die zeiknat was, nog bedankt daarvoor Ryan. De kinderen sprongen hier  gelijk op in en het werd kinderen tegen teacher. Binnen 2 minuten was  iedereen zeiknat, heerlijk! De kinderen vonden het geweldig en Chris  heeft een waardig afscheid van de kinderen kunnen nemen. 

Voor de rest krijg je steeds meer een ritme hier op het project,  waardoor het meer en meer op het dagelijkse leven gaat lijken. Het wordt  steeds normaler dat je gelijk kinderen aan je hebt hangen als je aan  komt lopen en constant knuffels krijgt. Ik weet nu al dat ik dit heel  erg ga missen, gezien de kinderen in Nederland toch afstandelijker  daarin zijn. Knuffelen, doe toch niet zo raar juf! 
  Ik ga het dadelijk nog vreemd vinden niet meer om kwart over 7 heerlijk  in het zonnetje te zitten in een tuk tuk die je naar school brengt. En  door het verkeer te gaan alsof er geen regels bestaan. Ik ben bang dat  ik dadelijk met een grotere cultuurschok thuis kom, dan dat ik hier heb  gehad. Alles is hier zo relaxt en alles mag en niks moet. Lukt het niet  meteen dan zijn er toch nog anderen dagen dat je het kan doen. Heerlijk  die instelling, dadelijk heb ik weer het gestress van Nederland om me  heen, en alles moet en niks kan. Alles moet meteen gebeuren, en nog het  liefste voor de afgesproken tijd. Ik ben toch liever lui dan moe. 

Geschreven door: Jolien van der Marel en Odine Weibel.

Meer ervaringen van vrijwilligers kun je lezen op: http://www.pureforkids.nl/127-weblog.html