Ik reis al jaren minstens een keer per jaar naar Gambia, waar ik veel vrienden heb. Ik heb deze vrienden af en toe geholpen met kleine bedragen in crisis tijden. Een gezin heb ik onderhouden 14 maanden lang tijdens de corona crisis met een zak rijst ieder maand.
Het probleem is dat ze denken at ik rijk ben, ook naar uitleg over de kosten in Nederland en het AOW bedrag. Op een bepaalde moment moet je nee zeggen als er weer een beroep op je wordt gedaan, En dan worden ze boos en maken ze zeer kwetsende opmerkingen. .
Ik heb ze allemaal geblokkeerd op mijn telefoon en ga nooit weer terug naar Gambia. . Ik ga nu ieder jaar naar lesbos wat ook een beetje goedkoper is en waar niemand om geld vraagt.
In hoeverre kun je spreken over vrienden als ze je eigenlijk alleen maar zien als een geldboom?
En vrienden maken geen kwetsende opmerkingen als je ze hun zin niet geeft
Ja, dat klopt. Maar er zijn ook kenmerken van armoede. Ze leven van crisis naar crisis en hebben een “rijke” vriendin in Nederland. Ik heb keer op keer geprobeerd om uit te leggen dat wij niet rijk zijn, maar iedereen in Afrika gelooft dat alle europeanen rijk zijn…
Ik ga in juni weer naar Lesbos waar ik het naar mijn zin heb en waar niemand mij om geld vraagt.