Mijn vriend en ik gaan van 10 juli tot en met 6 augustus naar Zuid-Afrika. We vliegen naar Kaapstad en terug van Johannesburg. Reizen met de auto.
Nu zijn we bezig met het plannen van een route en ik zie dat er op dit formum ook al veel over geschreven is. Toch heb ik een vraag over een aantal mogelijkheden die ik nog niet heb teruggelezen.
Het idee is nu om na een aantal dagen kaapstad en omgeving een kleine lus te maken langs de westkust via Clanwilliam om de omgeving van de Cederberg (of is dit af te raden in juli?) te bezoeken. Daarna twijfelen we ivm weer in juli. We hebben een aantal opties en ik zou graag horen wat jullie advies is:
-
Vanaf de Cederberg naar Worcester rijden en zo via de tuinroute naar Port Elizabeth. Nadeel: dachten wij aan het weer aan de zuidkust en het laatste deel richting port elizabeth niet zo bijzonder (?) is. Voordeel: zo kunnen we wel Addo Elephant park bezoeken. Vanaf Port Elizabeth vliegen naar durban en vanaf daar route omhoog via kust, swaziland, Kruger.
-
Vanaf Cederberg terug naar kaapstad en vliegen naar port elizabeth en vanaf daar omhoog rijden naar Durban, swaziland, krugerpark.
-
Vanaf Cederberg door naar springbok naar upington, kimberly, bloemfontein, onderlangs johannesburg (bovenlangs Lesotho) richting kust, swaziland en Krugerpark. Wij dachten beter weer omdat het noordelijker ligt, minder toeristisch…maar kan niet zo goed inschatten of er veel te zien is?
Daarnaast vroeg ik mij af of er iemand is die iets kan vertellen over de keuze tussen Krugerpark of een van de vele private game reserves bij Kruger? Wij hoeven niet zo nodig naar Kruger omdat het Kruger is. Als iemand tips heeft over wat ‘kleinschalige’ wildparken dan hoor ik het heel graag!
Ik dacht overigens dat het aan de oostkust wel lekker weer is in juli, maar ik lees nu in een boekje dat het daar ook 14/15 graden kan zijn. Weet iemand mij daar iets over te vertellen?
Toch nog een heel lijstje met vragen. Ik hoor het heel graag.
Hartelijke groet, Marica
Hoi,
in de Kaap en de tuintoute heeft regentijd en winter, dus kan het goed koud zijn. Rond de 10/15 graden. In bergen kan er sneeuw liggen, waardoor de passen afgesloten zijn. De huurauto,s in ZA hebben geen winterbanden, kennen ze ook niet. Dus je kan pas beslissen ter plekke om richting Cederberg te rijden als je daar bent ivm het weer.
in het Noorden ,Kruger etc., is het droog en veel warmer overdag. Kan 35 graden worden overdag en zakt terug nasr 10 graden. Ongeveer. Maar als de zon weg is, kan het aardig fris worden, dus neem warme kleding mee. Wil je een gamedrive maken, neem dan een muts en handschoenen mee…
kleed je aan met laagjes is makkelijk dan wat uit te doen…
st. Lucia is heerlijk daar, daar heb je Isimalingo wetland park, kan je zelf in met de auto en is heel mooi daar. . Rond Kruger park zijn vele prive parken met leuke lodges. Bijvoorbeeld Casart game lodge of Kurhula lodge. Maar die moet je van te voren boeken…allebei schitterende plekken.
Hallo
Houd er ook rekening dat privé parken vaak vele malen duurder zijn dan de andere!
Lees eens eerder berichten, over routes, daar steekje best iets van op!
Wij deden vorig jaar zelfde tijd zo’n beetje dezelfde route, maar vanaf East London door het
binnenland om Lesotho heen, geen moment spijt, erg mooi om te rijden,
maar houd rekening met flinke dagtochten!
veel planplezier
Hoi Peter
Dank voor je reactie. Zou je me nog iets kunnen vertellen over deze route: Vanaf Cederberg door naar springbok naar upington, kimberly, bloemfontein, onderlangs johannesburg (bovenlangs Lesotho) richting kust, swaziland en Krugerpark. Ik zag in je bericht dat jij een deel vanaf east Londen hebt gedaan, maar kun je iets zeggen over het gedeelte vanaf cederberg?
Groet marica
Hallo Marina
Nee, kan ik helaas niets over zeggen, we zijn niet daar geweest, zat eerst wel in de planning
maar ook mede door het weer zijn we wat eerder dan we van plan waren richting noorden gegaan!
Wij wilden graag langs de oostkust enkele dingen bezoeken waaronder Knysna en hebben bewust
de route door het binnenland gekozen vanaf East London omwille van Golden Gate NP!
Lesotho werd ons afgeraden in de winter periode, dat was een van de redenen om die route te kiezen!
Natuurlijk hadden wij iets meer tijd voor de route, maar schat zo maar dat we tussen de 5000 en 6000
km hebben gereden de eerste 4 weken (in totaal 7400) in 6 weken
Temperatuur is een lastig verhaal, mede ook door de hoogteverschillen!
Wij zaten in Golden Gate NP zo midden juli, erg fris maar ook rond 1500 hoog, terwijl we
een of twee dagen later in Hluhluwe meer op zeeniveau 's middags ergens 37°C noteerden!
En niet alle privat natuuspsrken en de lodges daar zijn heel erg duur. Ik weet een paar leuke adressen.
Cederberg regio is nat en koud in juli, veel regen en sneeuw helaas . Maar de route binnendoor is wel erg mooi.
https://www.facebook.com/pages/Amukela-Game-Lodge-South-Africa/104538636291Beste Marcia,
Ziet er uit als een prachtige reis! Kruger Park is een enorm groot park, en met name in het centrale gedeelte is het er vaak erg rustig. Je kunt er zelf rondrijden of georganiseerd in bijv een open safari jeep.
Kruger heeft de grootste verscheidenheid aan dieren en ook biotopen. Zo heb er de open savanne, de dichte beboste gebieden, rivier gebieden, afwisseling van doornbomen en grote bomen, kortom zeer de moeite waard.
De prive reservaten (woon inmiddels 11 jaar in Balule Big-5 - Olifants West) zijn allen uniek in hun soort. De game-drives worden gedaan door professionele gidsen en zij gaan ook indien nodig van de gebaande paden af.
Juli hier is een mooie maand, overdag gemiddeld 22-27 graden en in de avond koelt het af: dus rondom het kampvuur dan:)
Hoeveel dagen wil je uittrekken in dit gebied? De Hoedspruit omgeving heeft zeer veel interesante plaatsen zoals de Blyderiver canyon, de panorama route naar Graskop, de waterval route etc.
Als je daarnaast ook nog een zogenaamde ‘township’ tour wil doen (eigenlijk een tour door het lokale gebied) dan kun je dit rechtstreeks boeken bij Mesia Ndhlovu : [EMAIL=“mesia@vodamail.co.za”]mesia@vodamail.co.za . Zie ook mijn post van een paar dagen geleden.
Veel plezier met je planning 
Groetjes vanuit de bush,
Corne.
Amukela Game Lodge.