Heeft iemand hier ook mee te maken gekregen bij de belastingdienst?

Ik ben me een beetje aan het orienteren voor mijn vertrek naar Canada, qua belastingen vond ik het volgende:

"Wat zijn de gevolgen voor uw belasting in het jaar van verhuizen?
In het jaar dat u verhuist naar een ander land, krijgt u te maken met verschillende manieren van belasting heffen. Welke dat zijn, hangt af van uw situatie.

Periode dat u in Nederland woont
Voor de periode dat u in Nederland woont, bent u binnenlands belastingplichtig. U moet dan al uw inkomsten aangeven die u wereldwijd hebt. Over die inkomsten bent u belasting verschuldigd. U kunt gebruikmaken van verschillende tegemoetkomingsregelingen, zoals bepaalde vrijstellingen, verschillende aftrekposten of kortingen op de belasting.

U bent meestal in Nederland sociaal verzekerd. De premies hiervoor betaalt u via uw aanslag in Nederland.

Periode dat u buiten Nederland woont
Voor de periode dat u niet in Nederland woont, maar u wel inkomsten in of vanuit Nederland hebt, bent u buitenlands belastingplichtig. U betaalt dan belasting over het inkomen dat u in of vanuit Nederland hebt. U kunt niet altijd gebruikmaken van de tegemoetkomingsregelingen. Ook kunt u niet altijd gebruikmaken van de heffingskortingen, of ontvangt u maar een deel van een heffingskorting.

U bent niet altijd in Nederland sociaal verzekerd. Of u hiervoor premies betaalt via uw aanslag is afhankelijk van de vraag of u in Nederland verzekerd bent. Ga voor meer informatie naar sociale zekerheid.

Geen inkomsten uit Nederland
Woont u buiten Nederland, maar hebt u geen inkomsten in of vanuit Nederland? Dan bent u niet belastingplichtig in Nederland. U bent dan ook niet verzekerd in Nederland.

Keuzerecht in het jaar van verhuizen
In het jaar dat u verhuist, kunt u gebruikmaken van het keuzerecht. Dit keuzerecht houdt in dat u ervoor kunt kiezen om het hele jaar volgens de regels die gelden voor een inwoner van Nederland in de belasting te worden betrokken. Of het voor u aantrekkelijk is om gebruik te maken van deze keuzemogelijkheid, is afhankelijk van uw omstandigheden."

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben van plan om na het jaar WHP mijn verblijf toch op de een op andere manier te verlengen en vraag me dus af wat dan wijs is of te doen met de belastingdienst.

Beste Bilal86,

Ik heb geen ervaring met belastingen rondom emigratie en kan je dus niet helpen op dit gebied. Zelf zou ik graag een tijd willen wonen en werken in Canada en zou daarom graag willen weten wat je gaat doen in dit land. Je hebt het over WHP. Kan je mij daar iets meer over vertellen?

Met vriendelijke groet,

Padma

WHP staat voor Working Holiday Permit en is een van de werk visa die je kunt aanvragen bij de ambassade van Canada. Dit is een werk en woon visa die een jaar geldig is vanaf de dag dat je voet zet in Canada. Ik heb begin deze maand mijn aanvraag naar de ambassade gestuurt en kreeg 10 dagen later antwoord per email dat het goedgekeurd was met een bijlage in de mail, de Letter of Introduction, oftewel het papier dat ik moet uitprinten en meenemen om te laten zien bij mijn aankomst in Canada zodat ze mij daar een werk visa voor een jaar kunnen geven. Na dit jaar kun je deze niet verlengen maar wel weer een soortgelijke visa aanvragen bij de ambassade of een regulier tijdelijk werkvisum aanvragen.
Mijn vriendin woont ik Canada vandaar dat ik erheen ga en er ook op termijn hoop te kunnen blijven. Voor mij was de WHP een uitkomst omdat ik hiermee al een jaar daarheen kan gaan er daar ook dingen kan regelen en werkervaring opdoen. Na het jaar zal ik waarschijnlijk de andere werk visa optie bij de ambassade aanvragen oftewel Young Professionals Permit, hiervoor heb ik dan een werk aanbod in Canada nodig maar dat zou dan geen probleem moeten zijn aangezien ik dan al een tijd in Canada zit en als het goed is een werkgever heb die mij hiermee kan helpen.
Ik hoop dat ik zo een beetje uiteen heb gezet wat mijn plannen zijn en tegelijkertijd wat informatie heb gegeven qua werk visa.
Mag ik vragen wat jou beweegt naar Canada toe te gaan?

Met een WHP ben je inderdaad geen emigrant. Je hoort dus gewoon sociaal verzekerd te zijn in Nederland. :slight_smile:

Je moet wel een speciale belastingaangifte doen, omdat je een tijd niet in Nederland hebt gewoond.

Beste Bilal en Jurjenb,

Dank voor alle informatie. Ik heb eerder deze week geprobeerd te reageren, maar mijn computer deed vreemd en ik ben bang dat mijn berichten niet zijn aangekomen.
Om jouw vraag te beantwoorden Bilal: Twee jaar geleden heb ik vrijwilligerswerk gedaan in de Tropen (Suriname) en dat beviel goed. Nu ben ik op zoek naar een land met klimaat dat meer bij het Nederlandse in de buurt komt en met een goede gezondheidszorg. Verder wil ik nu betaald werk verrichten om in mijn eigen onderhoud te kunnen voorzien en indien het bevalt lijkt het me ook makkelijker om te blijven. Maar ik heb nog veel te lezen en uit te zoeken. Zoals bijvoorbeeld welk deel van Canada voor mij aantrekkelijk is qua klimaat. Aan een baan komen vanuit Nederland lukt me echt niet (alleen maar afwijzingen). Dus als er daar tips over zijn hoor ik die graag:) Groetjes, Padma

Voor de beste gezondheidszorg moet je toch wel in Nederland blijven. Hoewel Canada geen derdewereldland is, kan het nog wel eens stroef verlopen. Niet alles wordt 100% vergoed en bijv. een huisarts vinden kan enorm lastig zijn (in ieder geval nabij onmogelijk in Québec).

Volgens mij heeft Nova Scotia een klimaat wat redelijk met Nederland te vergelijken is. Wel iets minder regen en niet echt grote steden te vinden (Halifax is eigenlijk gewoon een groot dorp).
Verder inlands krijg je een landklimaat en dat is totaal niet Nederlands. :slight_smile:

Ha Jurjenb,

Ik dacht zelf aan Vancouver qua klimaat. Volgens gegevens van internet heeft deze plaats geen strenge winters en vrij milde zomers van rond de 23 graden. 'Zie Het klimaat van Vancouver - klimaatinfo Vancouver
Mag ik vragen waar in Canada jij verblijft en wat jouw bewogen heeft om naar Canada te gaan?

Groetjes, Padma

Volgens de verhalen heeft Vancouver inderdaad qua klimaat veel gemeen met Nederland. Ik wilde mij in mijn vorige bericht enkel tot persoonlijke ervaringen beperken. :slight_smile:

Ik zit in Montréal, QC. Iets koudere winters dus (alhoewel dit jaar de winter erg zacht is), maar ook heerlijk warme zomers! Laat alle festivals maar weer komen! :zon02:

Ik ben hier terecht gekomen door mijn vriendin (een Montrealaise). In januari 2010 met de WHP hier naartoe ‘verhuisd’ en sinds afgelopen oktober Permanent Resident.

Ha Jurjenb,

Ik snap het:) Dank voor de info. Hoe zijn de mensen in Montréal over het algemeen?

Mag ik vragen of je werkt en zo ja, wat voor werk doe je en hoe ben je aan het werk gekomen? Ik heb namelijk via internet gesolliciteerd op enkele banen in Canada, maar dit levert alleen maar afwijzingen op.

Groetjes, Padma

Over het algemeen zijn de mensen best oké hier. Het is een metropool met veel immigranten, dus veel culturen. Er zijn enorm veel restaurants (tweede hoogste aantal resto’s per inwoner in N-Amerika, NYC staat op 1), de hele zomer is één lange keten van festivals. Het verkeer kan nog wel eens agressief zijn, maar daar valt mee te leven.

Ik heb nu een tijdelijk baantje als klantenservicemedewerker voor voor Cirque du Soleil, op dit moment doe ik vooral ondersteuning voor de Europese klanten (in Engels, Frans, Nederlands en een beetje Duits). Op zich bevalt het wel, dus ik ben wat minder intensief op zoek naar ander werk. :slight_smile:

Toevallig heeft het callcenter mij gevonden via mijn profiel op Emploi Québec. Het klopt inderdaad dat sollicitaties via internet vaak worden afgewezen. Het is belangrijk om in persoon je CV (in Canadese format) af te geven. Verwacht geen top-banen te krijgen, zonder Canadese referenties in je cv. Als buitenlander dien je je eerst te bewijzen. :wink:

Hey Jurjenb,

Weet jij eigelijk hoe het zit met Nederlandse referenties wanneer je gaat solliciteren in Canada? Worden deze uberhaupt gevraagt of is een cv canadeze stijl met alle werkervaring erop vernoemd al voldoende?

Werkgevers zullen vaak inderdaad naar referenties vragen. In mijn geval heb ik gewoon ook Nederlandse referenties gegeven.

Ik zit nu pas bij mijn tweede werkgever en beiden hebben nooit mijn referenties benaderd (…voor zover ik weet).

1 like

Wie kan mij helpen met mijn VOG? Vandaag naar de gemeente geweest voor VOG aanvraag. De baliemedewerker begreep er niets van, want ze zegt dat er een deel door de werkgever ingevuld moet worden (deel 2). Ook moet ik aan de balie iets kunnen overhandigen aan haar waaruit blijkt dat ik VOG nodig heb. Ik heb haar uitgelegd over Working Holiday Permit, maar daar weet ze niets van af.

Mag ik zelf 2.1 tot en met 2.6 invullen?

2.1. Gegevens organisatie.
Mag ik hier het adres van de Canadese anbassade in Berlijn invullen? Wat mag ik invullen bij 2.2. Doel van de aanvraag? Bij 2.3. moet ik optie 06 aankruisen. En kan iemand wat zeggen over 2.4 tot en met 2.6? 2.6 is ondertekening door organisatie/ instelling. Maar dat zou ik dus niet kunnen doen.

Ik hoor graag van iemand. Groetjes, Padma

Beste Padma,

Je moet het formulier Verklaring Omtrent Gedrag Natuurlijke Personen hebben. Hier vul je dan je eigen gegevens in en stuurt het daarna inclusief een aan jezelf geadresseerde envelop (zonder postzegel) op naar:

Canadian Embassy
Immigration Section
Leipziger Platz 17
10117 Berlin
Germany

Zij vullen de rest in en sturen het formulier dan naar je terug met een begeleidende brief waarop staat waarvoor je de VOG nodig hebt. Deze formulieren kun je dan tegelijk inleveren bij de gemeente waardoor je de VOG kunt aanvragen en deze krijg je dan per post toegestuurd na verwerking.

Bekijk ook http://www.cic.gc.ca/english/information/security/police-cert/europe/netherlands.asp

Ha Bilal86,

Dank voor je informatie:) Op Wereldwijzer zag ik later een brief die men kan downloaden. Deze heb ik dus gedownload. Verder heb ik gebeld naar Justis in Den Haag en die wisten wel wat Working Holiday Permit inhield, gelukkig. Nogmaals dank. Ik kan weer even verder:)

Groetjes, Padma

Gelukkig heb je de brief zelf al gevonden (scheelt mij weer een keertje zoeken ;)). Die wordt meestal inderdaad geaccepteerd en bespaart extra snailmailverkeer tussen jou en Berlijn.

En ik heb inderdaad aardig wat verhalen gelezen van mensen die met verhalen terugkwamen van gemeentebeambten die nogal wat te wensen over lieten over hun kennis van zaken. :slight_smile:

Beste Bilal en Jurjen,

Beide bedankt. Nog een vraag over formulier Application for Work Permit Made Outside of Canada. Punt nummer 4 is ’ My occupation in Canada will be: Job title’ . Hier heb ik ‘Working Holiday’ ingevuld. Het volgende vak is ’ Brief description of duties’. Hier heb ik ingevuld wat voor soort werk ik zou willen doen in Canada. Is dit correct?
Bij 5 ’ Duration of expected employment’ heb ik open gelaten. Ik heb immers nog geen baan in Canada.
Groetjes, Padma

Je kan nog ergens noemen “no job offers yet”. Je moet inderdaad een beetje creatief zijn. :slight_smile:

Dat is een goede:)

Ik heb al op validate gedrukt en het formulier uitgeprint. Denk je dat handmatige correcties worden geaccepteerd?

Groetjes, Padma

Ik denk dat je het opnieuw zult moeten uitprinten want volgens mij worden de formulieren elektronisch verwerkt en dan kunnen ze geen handschrift lezen.