Heeft er dan niemand slechte ervaringen?

Hoi Allemaal.

Mijn naam is José en ik ga 8 oktober 2012 voor het eerst naar Gambia.

In het kader van voorbereiding en voorpret ben ik heel wat over dit land gaan lezen.
Wat schertst mijn verbazing…Alle mensen zijn aardig, alle hotels zijn prima of gewoon goed, alle gidsen fantastisch en ze laten je allemaal het “echte Gambia” zien…

Kortom, ik ben ook wel benieuwd naar die andere kant van Gambia die er ongetwijfeld ook is…

Of is het gewoon echt een top bestemming. Ik denk aan:

spinnen, ander ongedierte en dan met name op de kamer van het hotel.
slecht eten en eventueel ziek worden daarvan…
oplichters enz.

Mensen die zijn geweest en het niets vonden schrijven natuurlijk niet vaak op fora, maar ook bij zoover…alles goed en prima en dat gaat er bij mij niet echt in :wink:

Ik hoor het graag!!

Ps. wij zitten 15 dagen in Djeliba hotel in Kololi

Hallo Jose.
Natuurlijk is niet alles koeke en ei.
Echter, de mensen die vaker gaan hebben hun hart verpand aan het land en z’n volk. Dan is het dus niet gek dat ze er positief over schrijven.
Dan toch maar even enkele zaken die de echte Gambiaganger geaccepteerd hebben en anderen een nadeel vinden.
Allereerst de aankomst op het vliegtuig. Daar staan hordes kruiers die op vele manieren proberen je koffer te dragen en daar bedragen voor vragen waar anderen een week voor moeten werken. Draag die 100 meter zelf je koffer wijs ze beslist maar vriendelijk af, en geef aan echte bedelaars die je wel zult herkennen als je er bent een KLEIN bedragje. Dan maak je velen echt blij en dankbaar.
Dan het land. Klein, het meeste tourisme is gesitueerd aan de kust. Ga je het binnenland in, dan vind je echt niet de wildernis zoals in andere afrikaanse landen en ook niet veel bijzonderheden zoals wij gewend zijn.
De meeste grote wilde beeesten die er waren zijn door ons blanken in het verleden al afgeslacht.

Dus ga niet voor de wilde dieren. behalve apen en wat volgevreten krokodillen (dus tam) is daar niet veel van. Vogels is een ander verhaal als je daar voor komt kan je je lol op, velen komen speciaal daarvoor.

De mensen zijn allemaal vriendelijk. Maar… ze weten ook dat de blanken het geld hebben dat zij niet hebben. Dus overal word je aangesproken en om hulp gevraagd. En ja… velen trappen er in, dus ze gaan door.
Hotels zijn er in verschillende soorten. Jullie gaan naar het Djeliba hotel.
Nou, dan heb je goed gekozen. Netjes, goed verzorgd en personeel dat er alles aan doet om het naar je zin ter maken. Het eten is er eenvoudig maar goed. Buiten de poort kom je allerlei mensen tegen (de bumsers) die wat van je willen en je alles willen laten zien. Wees ook hier resoluut en vriendelijk tegen.
Hier op de site staat een topic over gidsen, kijk daar eens en zie hoe anderen hen hebben ervaren en vraag naar een van hen als je daar bent.
Ga niet met de grote reisbureaux in zee, want je ziet veel minder voor meer geld.
De restaurants in het gebied waar jullie zitten zijn bijna allemaal goed en als je er een zoekt kijk gewoon sávonds waar de meeste blanken zitten. Dan weet je dat het wel goed zit.
Drink alleen water uit de fles die je in de supermarktjes kunt kopen. Het water wordt beter maar ik zou het risico niet nemen.
HetcGambiaanse bier wordt vrijwel door alle blanken gewaardeerd en gedronken. Wijn is prijzig.
Neem tegen de muggen Deet mee (niet van het kruidvat daar heb ik slechte ervaring mee) Maar het valt in de tijd dat jullie gaan mee. Als er een ventilator aanstaat of de airco, komt er geen mug je snachts in bed bezoeken.
Zo, dat is in ieder geval al wat.
Veel plezier, ik moet nog bijna 3 maanden wachten.
Als je meer wilt weten, VRAAG!
groeten Jack
www.wheels4africa.nl

Dank je wel voor je snelle antwoord Jack. Ik ben een wijn drinker maar ach…een biertje op zijn tijd gaat er ook in.

Ik heb er ontzettend zin in hoor, dus niet denken dat ik een doemdenker ben en allerlei enge dingen verwacht.

Van de kruiers had ik inderdaad gelezen en ik kan daar wel zenuwachtig over worden ja. Mijn man is gelukkig vroeger nogal eens op reis geweest naar India en Nepal dus die zegt dat ie me wel mee loodst…daar vertrouw ik dan maar op.

Ik denk dat ik alles maar over me heen moet laten komen, ik wil al zolang een keer naar Gambia.
Je gaat mij niet met die krocks laten knuffelen…daar zijn ze me nou net te groot voor. De slangenfarm wil ik echter wel graag bezoeken. Ik las ergens dat in Abuko park een spin van 11 cm was gespot en ik ben als de dood voor die krengen dusss vandaar mijn vraag daarover.

Het schijnt dat net na de regentijd ( natuurlijk) de meeste beestjes aanwezig zijn en ik dacht dat half oktober best nog nat kon zijn.

Het hotel is in ieder geval nieuw hahaha dus dat scheelt sowieso.

Nogmaals bedankt voor je reactie en er zullen zeker nog meer vragen opkomen.

gr. Jose

De dieren en insekten waren er al voordat het menselijk ongedierte tevoorschijn kwam.Helaas heeft het mensongedierte zoveel mogelijk vernielt en uitgeroeid om er zelf beter van te worden,helaas met katastrofale gevolgen waardoor het hele ecosysteem overal ter wereld dreigt ontregeld te worden en het mensenras zelf het eerste slachtoffer van zal worden . Vreselijk te vernemen dat mensen naar exotische landen willen en alles wat hen niet aanstaat uit de weg willen ruimen wat zij persoonlijk vies of walgelijk vinden zonder kennis van zaken. Of ze nuttig zijn of niet kan hen geen moer schelen.

Beste Piair,

Ik geloof niet dat ik duidelijk geweest ben in mijn vraag…waar leest u dat ik van alles en nogwat wil uitroeien??? Heeft u geen deet en muggenspray mee?

Ik zal niets tegen wat voor natuur ook ondernemen als het ook anders kan maar ontwijken is natuurlijk geen optie, overal leeft van alles en dat is ook zoals het hoort.

@ Jose Verdonk

Mijn opmerking was in het algemeen bedoeld en kwam misschien wel wat hard over. Ik hou er namelijk niet van dat men dieren krengen noemt. Ze maken deel uit van heel de natuur,zoals wij mensen er ook deel van uit maken.
In de meeste tropische landen ,dus ook Gambia, zal je inderdaad veel dieren ontmoeten die wij niet echt gewoon zijn.Heb je een gids,vraag dan eerst informatie of ze al dan niet gevaarlijk zijn voor de mens,vooraleer te gillen en angstig weg te lopen of in het wilde weg te slaan.Wat spinnen betreft zijn er inderdaad grote mooie exemplaren met uiteenlopende kleuren en vormen. In sommige bomen hangen ze in trossen bij elkaar in grote spinnewebben.Neem je kamera en maak er mooie plaatjes van. Ze zijn ongevaarlijk voor de mens en bovendien helpen ze je om minder last te hebben van allerlei rondvliegende insekten.
Dat je jezelf beschermt tegen allerlei insektenbeten door middel van Deet is zeer goed,je hebt dan veel minder energie nodig om ze weg te jagen. Succes en goede reis.

Hallo Jose,
Tuurlijk zijn er ook minder leuke dingen, net als in elk land. Maar Gambia is Afrika en nu eenmaal niet Centerparcs dus als je je goed voorbereidt en van te voren de juiste informatie inwint dan is dat al het halve werk.
Wij zijn net terug, met gezin en met mijn moeder van 72, en wij hebben ons goed ingelezen en voorbereid. Wij hebben veel gehad aan de info op de site van Gambia Safari.com . http://gambiasafari.com/index.php

Zij geven goede uitleg over niet zwemmem in stilstaand water ivm Bilharzia, malaria preventie, medicatie en inpak lijsten, en praktische reis info.
Ook kan je op GambiaSafari.com lezen over welke vaccinaties je nodig hebt, waar en hoe je rekening kan houden met slangen en schorpioenen in de bush en behandeling van insectenbeten.Of hoe je op een effectieve en beleefde manier van de bumpsters af kan komen.

Zoals Jack al schreef zijn veel mensen dol op het land en nemen ze de ongemakken voor lief of relativeren die. Wij zijn in korte tijd erg gecharmeerd geraakt van het land en gaan zeker terug. We zijn blij dat we zo’n goede bron van informatie hadden van te voren en ook tijdens de vakantie hebben de de service en kennis benut van GambiaSafari.com.
Als eerste keer Gambia gangers was dat een fijne geruststelling.

We hopen dat je net zoveel plezier zuly hebben in Gambia als dat wij hebben gehad.

Dank jullie allemaal wel, zowel voor de forum berichten als de privé berichten. Het schept een hoop vertrouwen en het sterkt mijn gevoel dat ik de juiste keuze heb gemaakt met Gambia :wereld: .

In 2006 heb ik er al naar gekeken maar toen waren simpelweg de prijzen te hoog voor ons. Nu gaan we het dan toch beleven :vak02:.

Ik laat jullie natuurlijk mijn bevindingen en foto’s zien zodra wij weer terug zijn!!! Ik kan niet wachten. >>>