Als je naar Afrika bent geweest ben je met de vliegtuig geweest, eventueel verder met de bus, trein, taxi of ander vervoer naar je eindbestemming. Heb je dan wel eens iets vreemds meegemaakt?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Als je naar Afrika bent geweest ben je met de vliegtuig geweest, eventueel verder met de bus, trein, taxi of ander vervoer naar je eindbestemming. Heb je dan wel eens iets vreemds meegemaakt?
Breng je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Ha genoeg keer, maar daar houd ik juist van, een beetje avontuur! 1 voorbeeldje:
s’Avonds terug naar me huisje in Ghana met de taxi. Was alleen over en zat voorin naast de taxi driver. Valt hij in slaap en rijden we zo links de weg af in het hoge gras, zag helemaal niks meer. Schrikt de driver weer wakker en stuurt hem snel weer de weg op, hahaha. Een wonder dat we er heelhuids van af kwamen. Op bestemming aangekomen heb ik hem nog teveel betaald maar dat boeide me niet, ik was blij dat ik thuis was ![]()
Ja, een keer een ruzie in een bus in Tanzania, ik kon het Swahili niet verstaan maar het leek erop dat een sjiek aangeklede vrouw van een armere vrouw eiste dat die zou opstaan zodat zij kon zitten. De arme vrouw weigerde. De hele bus begon zich ermee te bemoeien, op het laatst was iedereen aan het ruziën.
En een keer was de benzine in heel Malawi op, doordat het land ruzie had met Zambia waar de benzine kennelijk vandaan komt (of doorheen vervoerd wordt). Dus toen strandde mijn bus ergens in een klein dorp in the middle of nowhere en moest iedereen eruit zonder dat duidelijk was wat er ging gebeuren.
Na een uur wachten kwamen twee blanke mannen in een jeep aan gereden om boodschappen te doen. Ik waagde mijn kans, en kreeg een lift van ze, ook al had ik wel medelijden met alle andere achterblijvers… ik kreeg alleen maar een lift omdat ik ‘ook een Europeaan’ was… overigens heb ik daardoor wel geweldig leuke dingen in Malawi gezien en mooie verhalen gehoord, een van hen werkte er namelijk al 7 jaar als arts.
En ook wel raar en heel verbazend: in een bus in Tanzania deed de airco het niet, toen gingen ze de hele bus rond om ieder weer €1 aan shillings terug te geven van de €10! Dat zou je in Nederland nou nooit zien, als iets het niet doet is het gewoon pech!
Ja, ik heb een tijd in Afrika gewoond dus dan maak je van alles mee
Ik heb er niet voor nets een boek over geschreven.
Een keer onderweg met Air Cameroun van Abidjan (Ivoorkust) naar Douala (Cameroun) vielen de panelen van het plafond letterlijk uit de lucht. Maar de stewardessen repareerden alles steeds weer. We kregen verfrissingen en na een eerste cola had ik trek in een tweede cola. Velen om mij heen hadden ook al een versnapering gehad. Toen ik er netjes om vroeg was het antwoord van de (donkere) stewardess heel duidelijk: nee, blanken hebben altijd alles genomen hier dus u krijgt geen tweede cola, nu is het onze beurt.
Racisme of discriminatie kent dus duidelijk twee richtingen. Het grappige is dat ik heel wat keren gevlogen heb in Afrika, soms met een dronken (Russische) piloot, soms terwijl we beschoten werden en veel meer van dat, maar vooral dit voorval is me bijgebleven.
Royan
LOL @ die cola… tja! kan je het ze kwalijk nemen? nog steeds nemen de blanken veel weg uit Afrika…
Ik ben er niet eens boos over geweest, alleen verbaasd. Ik woonde als enige blanke in een groot gebied en er werden iedere dag wel opmerkingen gemaakt over mijn huidskleur. Maar niet eens gemeen eigenlijk.