Wanneer je op vakantie bent in Indonesië kom je in contact met andere mensen. Zijn dat dan vooral de locale bevolking of niet?
Breng hierboven je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Wanneer je op vakantie bent in Indonesië kom je in contact met andere mensen. Zijn dat dan vooral de locale bevolking of niet?
Breng hierboven je stem uit en licht eventueel hieronder toe!
Als ik naar Indonesie ga, bezoek ik altijd nog het dorp waar ik gewoond heb. Het voelt nog steeds als thuiskomen, en het lokale gezin bij wie ik woonde is me zeer dierbaar.
Ook op andere plekken word ik vaak uitgenodigd om bij mensen thuis op visite te gaan.
Als ik naar Indonesië ga dan bezoek ik het dorp waar onze stichting actief is, waar ik inmiddels helemaal thuis ben en met pijn in mijn hart weer weg ga.
Ik en mijn echtgenote gaan dus dit jaar terug naar Indonesie ( 8 ste maal ) Wij gaan ALTIJD naar guesthouses , ALTIJD eten bij locale mensen , die we intussen als famillie beschouwen .
Vriendelijke mensen , goed en lekker eten ; kortom een hemel op aarde (SUMATRA SAMOSIR EN PAINAN )
Ja als wij naar Indonesie gaan , dan hebben wij veel contact met de plaatselijke evolking overnachtingen in guesthouses, restaurantjes, lokale winkeltjes en tripjes - autohuur bij een lokale inwoner van de omgeving waar we ons op dat moment bevinden.
Dit is onze manier om het geld lokaal uittegeven en niet aan grote concerns (hotels-warenhuizen etc.).
Het is dan ook altijd weer een feest om daar aan tekomen een warme mantel om je heen.
De laatste 8 jaren zijn wij heel vaak in Indonesie, sumatra Java en Bali. Of ik privé met mijn gezin of met groepen naar Indonesie ga, ik ben heel veel onder de Indonesiers omdat ik de europeanen graag mijn culture wil laten zien en delen.
als je geen contact hebt met de Indonesiers zelf dan ben je alleen ‘toerist’ en dan zie je alleen de ‘buitenkanten’ van die culture en niet het échte leven in en door Indonesiers.
Ik voel me fijn omdat ik zelf Indonesisch ben en mijn zoon van twaalf is nu zo gewend dat het voor hem zijn tweede huis is en mijn man die koreaans is heeft geen enkel probleem met de asiatische cultuur.
Als ik in Indonesië ben reis ik altijd of alleen, meestal met het openbaar vervoer of ik reis met iemand met wie ik begon als gids maar die inmiddels een vriend is. Met hem kom ik overal bij mensen thuis en word ik altijd warm ontvangen! Zo maak ik bijna altijd het “gewone” leven mee en doe daar ook zelf aan mee.
Als wij als stel in Indonesie zijn, reizen we meestal met het openbaar vervoer en overnachten in eenvoudige gelegenheden. Op die wijze kom je redelijk veel in contact met een deel van de bevolking. Daar wij de taal niet beheersen (Bahasa Indonesia), blijft het werkelijke contact met de locale bevolking altijd van een bescheiden niveau.
Omdat ik regelmatig alleen reis maak je al sneller kennis met mensen zowel lokaal als andere reizigers , zo heb ik in de loop der jaren toch al heel wat mensen leren kennen en daar zijn ook een deel indonesiers bij .
Zo heb ik een vriend in Bali die mij vorig jaar heeft uitgenodigd voor het ogoh ogoh en nyepi feest ( vind je alleen op Bali ) waar hij de uitleg heeft gedaan over alles , de uitleg over de beelden ( demonen ) tijdens ogoh ogoh was zeer indruk wekkend en vind je in geen enkele reisgids terug .
Dus als je unieke ervaringen wil MOET je met de lokale bevolking zijn en moet er rescpect zijn voor hun en hun gewoontes .
Nyepi 12 Maart 1013 , is hun nieuwjaar en 2013 = 1935 in Bali .
Op 12 Maart 2013 zal er dus ook geen vliegtuig landen of vertrekken in Bali , dit alleen al is uniek in de wereld .
Wij wonen er tussen en het bevalt uitstekend = wederzijds.
Mijn vrouw en ik zijn in Java en Bali geweest. Wij hebben ons daar laten rondreizen door een lokale gids. Mede door hem zijn wij inderdaad in kontakt gekomen met de inheemse bevolking. Dit was een zeer plezierige ervaring
groeten Cor en Wilna:wereld::zon02:>>>
Inheems is niet hetzelfde als lokaal. ![]()
Wat moet ik me voorstellen van een uitnodiging voor Nyepi ? iedereen blijft thuis en verveelt zich eigenlijk. Het is bedoeld als een dag van bezinning en meditatie na het verjagen van de boze geesten …Ogoh Ogoh feest! …maar de dag zelf Nyepi heb je geen kontakt met de lokale bevolking omdat in principe iedereen thuisblijft.
Sterker nog , je mag hier niet je huis verlaten. Natuurlijk wel in spoedgevallen ,maar dan even een belletje naar Kepala Desa.
Nyepi = niks doen -geen licht aan- geluid maken ho maar.
Fijn als je 2 honden hebt
In toeristische plekken kom je met Neypi je hotel niet uit. Ramen zijn afgeplakt, want er mag geen licht zijn.
Ik was zelf een paar jaar geleden met Neypi in Yeh Gangga. Daar deed men niet zo moeilijk: ik was uitgenodigd bij een Balinese vriend, en daar brandde gewoon een lamp. Minder lampen dan normaal, maar er was licht. Niet alleen bij hem thuis, maar in de hele straat (straatverlichting was wel uit). Bovendien stond er vaak een tv aan. ‘Anders is het zo saai.’
's Middags kwamen dorpelingen samen op het strand. Er werd gevoetbald en naar de zonsondergang gekeken.
Neypi op Bali kan bijzonder zijn. Maar het hangt er echt vanaf waar je bent!
Ik heb vaak contact met de lokale bevolking omdat ik (wij) met een chauffeur reizen die ons meeneemt naar eenvoudige hotels of hostels.
We eten meestal met hem in restaurantjes waar geen toeristen komen en daar komen we de leukste Indonesische mensen tegen die ons dan weer op een bezienswaardigheid in de omgeving wijzen.
Doordat we geen echt reisschema hebben kunnen we tijd nemen om daar naar toe te gaan.
De afgelopen 4 jaar reizen we een maand door Indonesie en altijd met dezelfde chauffeur, het bevalt ons prima.
Ik woon inmiddels op Java en heb dus bijna alleen maar contact met de vriendelijke lokale bevolking, inmiddels ben ik zelf ‘lokale bevolking’
Over het algemeen mijd ik de plaatsen waar veel toeristen komen, daar wordt het naar mijn inziens ook allemaal een beetje te veel uitgemolken
Soms kom ik hier wel eens een ‘andere blanke’ tegen, een kort babbeltje kan dan wel eens leuk zijn
Meestal zijn dit 'trekkende’toeristen, backpackers of uitwisselstudenten
Ik woon nu al een tijdje in Jember en de lokale bevolking kent me hier in de buurt wel, ik wordt niet meet gezien of behandeld als toerist, dat is erg fijn
Ik woon inmiddels op Java en heb dus bijna alleen maar contact met de vriendelijke lokale bevolking, inmiddels ben ik zelf ‘lokale bevolking’
Over het algemeen mijd ik de plaatsen waar veel toeristen komen, daar wordt het naar mijn inziens ook allemaal een beetje te veel uitgemolken
Soms kom ik hier wel eens een ‘andere blanke’ tegen, een kort babbeltje kan dan wel eens leuk zijn
Meestal zijn dit 'trekkende’toeristen, backpackers of uitwisselstudenten
Ik woon nu al een tijdje in Jember en de lokale bevolking kent me hier in de buurt wel, ik wordt niet meet gezien of behandeld als toerist, dat is erg fijn
Indonesiërs ervaar ik als gastvrij en behulpzaam. Ik heb nog steeds contact met enkele locals.
Ja natuurlijk! De contacten met de lokale bevolking maken het reizen in Indonesië zo leuk!
Een goede chauffeur en gids kan zeker helpen om op de juiste plaatsen te komen, leuke off the beaten track tentjes te vinden en te vertalen als je in gesprek wilt gaan als je bij iemand thuis komt.
En wat ook zo boeiend is, niet alleen is ieder eiland verschillend, maar ook binnen een eiland kunnen er grote verschillen zijn. Neem bijvoorbeeld Zuid-Sulawesi: De Makarezen, Bugis, Toradja zijn allemaal trots op hun traditionele maaltijden, met bijzondere gerechten. Bij de Toradja aten we bij een gezin thuis bijvoorbeeld kip dat werd gestooft in een bamboo stam. Mooi om mee te maken!