Het kan zomaar gebeuren: je wordt uit de rij gepikt en zowel jij als je bagage worden grondig onderzocht. Heb je wel eens problemen gehad met de douane van Amerika? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ik zelf niet. Mijn vader wel bij een familievakantie… We mochten met het hele gezin een half uur wachten tot ze ‘het’ hadden onderzocht en opgelost. Hij kreeg zijn paspoort terug met de mededeling dat het strookje van de I-94W teruggegeven moest worden bij het verlaten van het land. Waarschijnlijk was deze niet verwerkt bij een vorig bezoek…
Bij een latere reis een studiegenootje van mij die aangaf dat hij nog wat boterhammen met ham over had (stom). In plaats van meteen weg te laten gooien, hebben ze een kwartier lang moeilijk gedaan tegen hem (precieze details ken ik niet).
Net terug uit Amerika, bleek dat een van onze 2 koffers was doorzocht door de douane. Er zat een keurig briefje in dat ze vanwege Nationale veiligheid gerechtigd waren koffers te openen en de inhoud te bekijken.
Ik geloof niet dat ik iets mis, maar vind het toch geen echt prettig idee.
Bovendien moest ik door de bodyscan toen we terug naar Nederland gingen terwijl mijn man zo door mocht lopen. Het was volstrekt willekeurig wie daar wel doorheen moest. Maakte me verder niet veel uit.
gr
Vorig jaar ben ik meerdere keren de grens Alaska-Yukon overgelift, en elke keer maakte de Amerikaanse douane problemen…de Canadese nooit
De Amerikanen denken altijd dat ik probeer te immigreren in hun rotte land.
Toen ik naar Yellowstone probeerde te liften hebben ze me aan de grens van Alberta en Montana gewoon tegengehouden, ik mocht niet door. De reden was dat ik liftte, geen rijbewijs had en niet werkte om mijn reis te betalen (terwijl ik nog steeds student ben)
Toen was ik echt wel kwaad.
Ik had 2 dagen door de bergen en de plains van alberta gelift, tenmidden v an een storm…en dan weigeren ze me
Afgelopen paar weken weer een aantal keren de grens over gestoken en moet zeggen dat ik het de laatste tijd eigenlijk erg soepel vind gaan. Je hoeft nu ook niet meer het groene visa waiver form in te vullen dus dat scheelt ook weer. Elke keer binnen een minuut door de douane en lang zoveel vragen niet als ik voorheen wel kreeg. Ook vrolijke douane mensen meegemaakt, zelfs met humor! :lol:
is een visa waiver niet meer verplicht?
Visa Waiver via internet is volgens mij nog steeds verplicht. Sterker nog, het moet vanaf 1 november betaald worden, heb ik onlangs in de krant gelezen (datum weet ik niet zeker). Afgelopen juni kregen wij nog gewoon dat groene formuliertje om in te vullen, dus toen moest dat nog wel. De soepelheid zal wel verschillen per grenspost, denk ik. Overal kom je mensen tegen die minder vrolijk zijn. Vooral op Schiphol heb ik nog nooit iemand vrolijk zien kijken van de douane als ik terugkom.
Cavok is geëmigreerd in Canada. Met Canadees paspoort (en wellicht zelfs permanent residency) hoef je niet meer een Visa Waiver te gebruiken.
@Sandoro: vreemd dat je niet werd overgelaten. Eerst mag je niet werken als je een toeristenvisum hebt en dan moet je ineens zwartwerken van de overheid? Rare jongens, die Amerikanen.
Ik heb een Nederlands paspoort met tijdelijk work-permit voor Canada. Het niet meer hoeven in te vullen van het groene formulier is blijkbaar iets wat afgelopen maand is doorgevoerd. Toen ik begin September de grens overstak moest ik nog wel een groen formulier invullen, een week later was dit niet meer het geval. Ik was zelf ook al verbaasd…
Nooit problemen gehad, ik was natuurlijk wel in orde en het heeft me aangenaam verrast dat ze je nu vriendelijk welcome zeggen bij aankomst en ze zich verontschuldigen dat je vingerprints moet geven. Vroeger was barsheid meer regel dan uitzondering
Het I-94W strookje ben ik zeker al een keer of 3 vergeten in te leveren bij vertrek, heeft me nog nooit 1 vraag of problemen opgeleverd. Het staat gewoon geregistreerd dat je vertrokken bent als je met het vliegtuig het land uit gaat of je het nu hebt ingeleverd of niet.
Overigens heb ik nooit problemen gehad met de douane/immigration.
Aan mijn in totaal zeven bezoeken aan de VS heb ik ook nog drie I-94W formuliertjes overgehouden, nooit problemen mee gehad.
Ik heb ze me in het fotoboek geplakt
Wij 1 keer maar dat was niet met een vakantie maar met een bestelling. Normaal is het er zo voorbij maar deze keer werden wij ertussen uit gepikt en duurde het erg lang voordat het vrijgegeven werd