Het kan zomaar gebeuren: je wordt uit de rij gepikt en zowel jij als je bagage worden grondig onderzocht. Heb je wel eens problemen gehad met de douane in Zuid-Amerika? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ik vind zelfs de douane in Zuid-Amerika een stuk vriendelijker dan de douane in Nederland. Daar kijken ze tenminste vriendelijk en als ze je bagage willen doorzoeken dan vragen ze beleefd of ze het mogen openen. Als klap op de vuurpijl stoppen ze het ook nog allemaal netjes terug. Daar kunnen wij Nederlanders best nog wat van leren. Verder stond er bij elke douane een bord met dat als er klachten waren, of dat je niet netjes was behandeld dat je het moest melden bij de superieuren!
Kortom: ik was zeer tevreden over de douane daar! Ook al blijft het natuurlijk wel irritant om steeds door de douane te moeten… maarja dat krijg je als je in in 3 maanden 9x over een grens gaat. En elke grensovergang 2 controles heeft (in en uit) ![]()
Geen problemen, maar niet altijd alleen maar vriendelijke gezichten. Ik vond er de enen keer een grimmige sfeer hangen en een andere keer was het redelijk gemoedelijk. De koffer moest wel altijd open, meestal moest ik het zelf doen. Een keer had de douane iets gezien op de scan en er werden 3 anderen bijgehaald en toen moest ik mijn koffer openmaken om het verdachte te openbaren. Het was een doosje met zeep!
Her vervelendst vind ik dat het a-l-t-ij-d lang duurt. Er is altijd wel iemand die iets verbodens bij zich heeft en daardoor de hele bus ophoudt. Laatste keer ging dat om een paar werkkledingstukken die van Chile naar Argentina meegenomen waren. De reiziger had niet genoeg Argentijnse Pesos bij zich om de invoer te betalen. Het ging om zoiets als 10 euro.Dat gaf lang -zo’n anderhalf uur- geharrewar. Hoe het opgelost is, weet ik niet.
Problemen zou ik het zeker niet noemen, ongemakjes eerder.
Ik reis al twintig jaar één of twee keer per jaar naar hoofdzakelijk Peru.
Bijna twee jaar terug toen ik een vlucht naar Lima ging nemen vanuit Guayaquil werd mijn naam afgeroepen over de intercom in de luchthaven.
De douane wou mijn bagage controleren en wou dit enkel doen bij mijn aanwezigheid. Twee/drie ambtenaren doorzochten mijn bagage en er was een drughond erbij. Het enige wat ze vonden waren 700 balpennen. Ik heb hen een aantal balpennen gegeven en ik kon terug naar de wachtzaal om even later aan boord te stappen van de vlucht naar Lima.
In Lima dien je op een knop te drukken alvorens de transitzone te verlaten, springt het licht op rood dan wordt je bagage nagekeken, is het groen dan mag je door. Heb maar één keer een rood licht gehad en heb toen de twee ambtenaren met dienst een cap gegeven van Kasteelbier. Dolgelukkig waren die.
Vorig jaar doorzocht de Peruviaanse douane mijn bagage toen ik van Tumbes naar Máncora reisde. Even vóór je het departement Tumbes verlaat is er een controlepost waar alle voertuigen moeten langsrijden. De bus zat vol Colombianen en een aantal Peruvianen. Er zaten twee blanken aan boord van de bus, mijn zoon en ikzelf. Ik had niet minder dan zes flessen Spaanse alcoholische drank bij - waarvan één fles met orujo van 50° - maar de vrouwelijke ambtenaar zei er niets over, vroeg enkel wat het was.
De douane is inderdaad een stuk vriendelijker dan in België of Nederland maar qua werklust kun je ze toch vergelijken.
Wel toen ik stage ging lopen in Engeland. Een vrouw alleen op reis, da’s toch wel heel verdacht, vonden ze daar. Mijn complete bagage moest op zijn kop en binnenstebuiten. Zelfs elk tic-tacje moest uit het doosje.
Cecilia, misschien is dat ook mijn “probleem”, ik ben 66 en reis alleen. Is blijkbaar toch wat verdacht. C.
Hai,
Idd de wachttijden zijn lang maar de mensen van de douane zijn vriendelijk en beleefd. Nog erger zijn de wachttijden in Noord Amerika (op weg naar de Caribbean). Ze snauwen je af, als je de weg vraagt krijg je een duw met hun wapenstok. Ze doen er uren over om alle bagage van doorgaande reizigers te checken, waardoor ik al 2x een aansluiting gemist heb. Volgende keer boek ik een reis met overstap in madrid. Daar schijnt je bagage direct doorgestuurd te worden op de vlucht waarmee je uiteindelijk naar je eindbestemming gaat. Ik reis ook alleen (ben 57) maar het heeft ook veel voordelen. Heel veel plezier op/met je volgende reis.
Ja, Jegelie
Ik heb me al lang geleden voorgenomen nooit meer naar Amerika te gaan en er dus ook niet op een overstap te komen. Ik wil me niet als misdadiger laten behandelen. Voel me altijd verdachte. Heb daar last van en een reis is toch al een opgave voor me. En ja, het reizen alleen heeft ook voordelen…Al zou ik het zo nu en dan ook leuk vinden om wat meer te “delen”. C.
Guardia Nacional in Caracas is lastig, voornamelijk door gebrek aan coordinatie. Laatste keer dat ik vertrok werd ik 4 keer gevraagd mijn paspoort af te geven en mee te gaan voor een extra bagage / body scan check; 2 keer voor de check in en 2 keer na de check in. In Maracaibo heb ik dit nog niet mee gemaakt.
3x problemen gehad: 2x kleiner probleempje, 1x groter probleem.
**1e klein probleempje: **ik kom vanuit Peru bij de grens met Bolivia en krijg dat kaartje om in te vullen. Officieel ben ik dus nog niet in Bolivia (want nog geen stempel!) Op het kaartje wat je moet invullen staat bij één vraag in het Engels zoveel als “Welk land wilt u bezoeken?”, wat dus Bolivia is. In het Spaans staat bij diezelfde vraag zoveel als "Welke land wilt u hierna bezoeken, wat in mijn geval Brazilië is. Ik hield me van de domme en vulde het antwoord op de Engelse vraag in. De beambte was erg boos op me toen ik uitlegde dat dat het exacte antwoord was op de Engelse vraag. Dat leverde me een visum op voor slechts 30 dagen, wat een beetje weinig is om op de fiets Bolivia goed te verkennen.
Grote probleem: wéér Bolivia… (wie zegt dat die mensen zo hartelijk zijn?! Laat de r in hartelijk maar weg! (Tenzij je geld te besteden hebt natuurlijk, anders kun je als toerist oprotten in Bolivia…)). Anyway, ik wil weer terugreizen vanuit La Paz via Lima (Peru) naar Amsterdam. Op het vliegveld van La Paz moet ik om één of andere vage reden m’n fietsbanden volledig leeg laten lopen. Dat terwijl ik de gehele doos volledig dicht had geplakt tegen drugssmokkel. Peru was op dat moment het 3e drugsexporterende land ter wereld.
De man die de bagage moest afhandelen, wilde niet meer ducktape halen/pakken om de doos opnieuw volledig dicht te plakken. Ik vond het zijn probleem (híj wilde immers die banden leeg hebben…), hij vond het géén probleem. Na het gooien van een leeg rolletje tape naar het hoofd van de bagageman, kwam Interpol er aan te pas en moest ik naar het bureau… Al met al vliegtuig gemist… Rare lui, die Bolivianen.
**2e kleine probleempje: **Uiteindelijk toch in Lima. Ik had om gewicht beter te verdelen wat gereedschap in de handbagage gedaan. Werd o.a. m’n fietsslot van € 50 er uit gehaald want het kan een slagwapen zijn… ??? Man, heb ik net maandenlang op de fiets door o.a. Peru gezworven, doen ze me dit aan! Waarschijnlijk was hij gewoon corrupt en had hij zelf een fietsslot nodig thuis…
Ondanks dat, blijf ik Peru het mooiste land vinden ter wereld (na Nederland)!
30 dagen is het meeste wat je in één keer kunt krijgen voor Bolivia. Voor Peru is het 90 dagen, maar Bolivia 30. Daarna kun je er weer 30 bij kopen via een procedure bij de ambassade met een dag je paspoort inleveren e.d. Dit is vanwege afspraken tussen Nederland en Bolivia, of eigenlijk vindt Bolivia het stom dat Nederland zo streng is op Boliviaanse toeristen, dus geven ze Nederlanders ook ‘maar’ 30 dagen.
Tja bagage moet toch altijd gecontroleerd kunnen worden. Je koffer op slot doen, kan ook een kapotgeknipt slot opleveren.
Was dat van die fietsbanden niet om te voorkomen dat ze door luchtdrukverschillen kunnen klappen? Dus eigenlijk voor jouw bestwil?
Hm die vind ik wel vreemd inderdaad. Er moet toch een lijst zijn van wat als wapen kan worden gezien. Lijkt me niet dat daar fietssloten op staan.
Nee, want dat is een fabeltje in de huidige luchtvaart.
Alleen in situaties waarin je blij bent dat je zelf nog leeft (luchtdruk valt weg, dus zuurstofmaskers moeten op), kunnen die banden ook klappen. Nou, dan ben ik überhaupt blij dat ze de kist aan de grond krijgen, die € 100 krijgen ze dan cadeau van me!
Dat van die 30 dagen als maximum wist ik nog niet, ik was er wel een beetje verbolgen over.
Ach ja, hun manier van toeristen pesten, dan blijf ik toch korter in Bolivia waardoor ik minder geld besteed (en hun minder geld in het laatje krijgen)?:zon02:
Tja eerlijk gezegd begrijp ik het wel: Bolivianen moeten hemel en aarde bewegen om ons land in te mogen (ook voor alleen familiebezoek of vakantie), en wij komen daar met al onze arrogantie gewoon even rondstampen…
Ik heb weinig problemen gehad met douanes in Zuid-Amerika. Alleen de grensovergang Peru - Ecuador bij Tumbes was ietwat problematisch. Op de heenweg hield de betreffende Peruaanse beambte me tien minuten op om mijn telefoonnummer te kunnen vragen. Op de terugweg rekende dezelfde man USD 100,- voor een gratis papiertje was zijn collega drie meter verderop stond uit te delen. Uiteraard heb ik niet betaald maar ik heb wel flink moeten dreigen voordat hij me uiteindelijk doorliet.