Het kan zomaar gebeuren: je wordt uit de rij gepikt en zowel jij als je bagage worden grondig onderzocht. Heb je wel eens problemen gehad met de douane van Afrika? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!
Ja, in Angola bijvoorbeeld.
*Waar de douane lukraak etenswaren wegpikte. Maar dat was nog in de tijd dat er een schreeuwend tekort aan levensmiddelen in het land was. *
En in Lagos, Nigeria, waar ik in eerste instantie weigerde ‘dash’ te betalen. Nou dat heb ik geweten. Alles werd overhoop gehaald. Ik was ‘ernstig in overtreding’, maar een ‘fistful of dollars’ toverde de glimlach terug en de koffer mocht weer dicht…
En die douanier in Nairobi die mijn appels en Keniase shillings in beslag nam.
Maar over het algemeen heb je als Europeaan weinig last met de douane in Afrika.
*De douane op Schiphol kan veel lastiger en irritanter zijn! *
Toen mijn drie maanden visum voor Zuid-Afrika verlopen was en ik Lesotho verliet kreeg ik alleen nog maar een visum voor 7 dagen terwijl ik nog 10 dagen in Zuid-Afrika zou blijven. Dit weigerde ze te geven maar na heel wat gezeur kreeg ik tóch mijn 10 dagen
Als je ieder jaar naar Kenia gaat met de bedoeling goed werk te doen en je wordt geconfronteerd met ontzettend arrogante mensen achter de balie op het vliegveld vraag je je steeds weer af: Wat doe ik hier in hemelsnaam. Vanuit Amsterdam land je met ongeveer 400 passagiers en 2 personen van immigration behandelen deze hele groep. Als je niet precies doet wat ze willen leggen ze letterlijk de benen op het bureau en snauwen je toe dat ze net zo lang wachten tot de gehele groep netjes in een rij staat, als eenden achter elkaar. Er waren de laatste een paar Zweden bij die nogal bezwaar maakten. Steeds als ze weer aan de beurt waren moesten ze weer achter aansluiten. Deze ze dit niet moest de gehele groep wachten. Zo wachten we dan gemiddeld anderhalf tot twee uren met de grote kans om een aansluitende binnenlandse vlucht te missen.
Maar goed, het doel van de reis vergoedt meestel veel. >>>
Het is bij mij altijd verbazend soepel en snel gegaan. Op het vliegveld van Nairobi stond ik als een van de weinigen in de rij voor mensen die niet van tevoren een visum hadden geregeld, dus ik was binnen 5 minuten klaar. De rij voor mensen met visum al geregeld, was veel langer!
Ook in Malawi geen problemen gehad.
Het enige wat ik opvallend vond was dat ik bij de grensovergang van Malawi naar Zambia (over land) aan die douanier wel héél erg impertinente vragen moest beantwoorden: “wat ga je doen in Zambia? hoeveel geld ga je uitgeven? hoeveel geld zit er in je tassen / zakken? waar zit het verstopt? laat al je geld eens zien.” Dus ik moest het ook uit die diverse verstopplekken halen, ook van onder mijn kleding vandaan. En hij pakte het uit mijn hand en ging het tellen… ik natuurlijk met haviksogen kijken of hij niet ‘per ongeluk’ een briefje in zijn mouw liet verdwijnen…
Als ze een ‘fooi’ verwachtten, heb ik dat in ieder geval niet begrepen, en uiteindelijk mocht ik gewoon door.
nee hoor… in zuid-afrika en malawi zijn ze zeer behulpzaam… het duurt wel allemaal een beetje lang ,maar ja dat is afrika… op het dooie gemakje:wereld:
Bij de gensovergang naar Botswana moest ik nodig naar het toilet. De openbare toiletten waren gesloten en bij navraag bleek dat ze kapot waren. De vriendelijke douanebeamten deden de deur van hun hok open en ik kon daarbinnen naar het toilet kon gaan. ik moet zeggen dat ik wel blij was dat ik daar niet werkte want de toiletcondities waren niet echt om over naar huis te schrijven.
Reizen in West Afrika met eigen vervoer. Vooral dat laatste is van belang. Heb je wel eens moeilijkheden gehad? Kan zeggen nee, ben altijd over de grenzen gekomen en had voor ieder probleem wel een oplossing. Echter de waarheid is dat de meeste grensovergangen erg veel tijd kosten om daar eens mee te beginnen. Ze zoeken net zo lang tot ze iets vinden wat in hun ogen niet klopt en hoe ga je daar nu mee om? Waar gaat het over; de stempel bij binnenkomst van het land is niet duidelijk en je moet terug naar de grens waar je bent binnengekomen; de auto papieren zijn niet goed; je hebt de verkeerde niet geldige verzekering; je hebt geen internationaal rijbewijs en geen internationaal kentekenbewijs; je hebt goederen in je auto welke je niet mag invoeren of waarover je invoerrechten moet betalen; je kunt niet goed uit je midden achteruitkijk spiegel kijken en ga zo maar door. :beef: Je weet zelf dat alles in orde is, maar de doelstelling daar is om geld uit je zak te kloppen en liefst hoge bedragen. Betaal je gelijk wat ze vragen, dan heb je vrijwel geen problemen. Wil je niet betalen dan zul je zien dat ze het ene probleem op het andere probleem stapelen. Het verhoogd zeker niet je vakantie genot en reislust. De ergste ervaring is als je van noord naar zuid Senegal wilt en dan de officiële transit route gebruikt. Meer dan 5 uur nodig zijn voor een grensovergang is geen uitzondering. We moeten het maar niet vergeten dat de grensovergangen in europa vroeger ook een crime waren en als we nu door Zwitserland gaan kan het ook zeer veel vertraging opleveren. Voor die welke daarheen willen, laat je zeker niet afschrikken door dit verhaal en ga het is er fantastisch !!!:dag: