Zekers. In 2013 was het onderdeel van m’n eerste echte matsuri-reis (achtereenvolgens Hirosaki, Aomori, Hachinohe, Morioka, Sendai, Yamagata en Niigata). Een jaar later was ik wederom in Akita voor enkele andere matsuri in de omgeving (Yuzawa en Noshiro), maar het weer zat toen nogal tegen zodat ik maar in de stad ben gebleven. Gewapend met paraplu dna toch maar Kanto Matsuri. Helaas, ze zijn nog wel begonnen maar het bleek al snel dat het door de stormachtige wind echt geen doen was. Maar de hele handel was nog maar nauwelijks formeel afgeblazen voor die dag of het klaarde alweer helemaal op. Nou ja, meer tijd voor de eetstalletjes dus :biggrin:
Het is overigens zeker niet onmogelijk om een hotelkamer te krijgen, en toen in 2014 heb ik ook pas laat geboekt. Maar je moet dan een beetje geluk hebben, en misschien soms iets wat minder praktisch danwel duurders boeken. En dan gewoon in de gaten blijven houden of er door annuleringen toch nog kamers beschikbaar komen.
Akita ligt ook wat geïsoleerd, met weinig andere steden van enige omvang in de buurt. En als je dan toch met de shinkansen terug zou moeten kan je net zo goed helemaal doorgaan tot Morioka, daar is (ook tijdens het Sansa Odori in diezelfde week) meestal wel makkelijk nog aan een kamer te komen.
En ook die winterfestivals kan ik van harte aanbevelen, op Hokkaido draait het vooral om sneeuwpret, terwijl het in Tohoku een meer culturele achtergrond heeft. Yokote Kamakura was zeker leuk, maar nog leuker was gelijktijdig het Bonden. De eerste dag staan alle bonden (een soort gedecoreerde palen die de mannelijke kant van het festival vertegenwoordigen) opgesteld in het centrum van Yokote, de tweede dag gaan ze in optocht een berg op alwaar ze een tempel in gewerkt moeten worden (en jawel, die tempel vertegenwoordigt de vrouwelijke kant…).
(maar zorg wel voor goede sneeuwschoenen om die berg op te komen…)
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“cwcyvzHxi_8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Ook het nabijgelegen Yuzawa heeft rond die tijd het Inukko Matsuri, wat draait om honden. Kakunodate had ook nog een of ander festival waar ze met brandende strobalen gaan lopen zwieren, maar het weer zat die dag nogal tegen waardoor ik was doorgereisd naar Morioka voor een sneeuwfestival wat geheel weggesmolten bleek. Maar nog een ander geweldig festival was het Oga Namahage Sedo Matsuri, de inhuldigingsceremonie van de namahage:
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“F__UwV4M0sQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Maar voor meer info zie ook dit draadje, en mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. Misschien wel even beter in een apart draadje in het Japan-forum, we gaan hier nu wel een beetje off-topic