Heb je al een reis gepland?

Heb je al plannen gemaakt of ben je nog aan brainstormen over je reisbestemming voor 2018?
Ben erg benieuwd wat andere Wereldwijzigers gepland hebben staan voor volgend jaar! Dus… Waar gaat jouw reis (of gaan jouw reizen) in 2018 naartoe?
Je kan hieronder reageren…

Het is nog niet concreet, maar het plan om met de auto door (een deel van) Europa te reizen is er wel.

Hier ook nog niet concreet, maar ik zou wel weer een winterreis naar Hokkaido willen maken. Twee ideeën daarvoor: combineren met Taiwan voor het Pingxi Sky Lantern Festival, of alleen Japan maar dan de gehele lengte van “mainland” Japan van Kagoshima naar Wakkanai over land maar zonder shinkansen afleggen.

Een reis van 12 dagen naar Antarctica geboekt. Invliegen op Buenos Aires en dan naar Ushuaia waar ik op een Nederlands expeditie schip stap. 12 dagen varen en dan dezelfde weg weer terug. 3 weken in totaal. Ik vertrek 23 februari, geboekt heb ik al in maart…

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Ik ga in mei naar Italië en in augustus een maand naar Canada. En er staan wat korte tripjes op programma

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Misschien naar Tokyo, maar lekker thuis vind ik ook wel eens fijn :vissen:

Net tickets geboekt naar Leh. Ladakh wordt het dus!

In gedachten heb ik genoeg keus. Boeken doe ik echter op het allerlaatste moment. Ik kijk eerst naar vliegticketkoopjes en gunstige wisselkoersen. Zo was ik dit jaar veel in het VK te vinden met €1.1 voor elke £. Japan begint na jaren ook weer eens goedkoper te worden en als de trend zo blijft doorzetten wil ik misschien weer eens naar de VS toe.

Heb ik grote wensen? Jazeker. Ik wil al een tijdlang graag Kanto Matsuri te Akita bijwonen. Voor wie dat niks zegt; dat is het beroemde lampionnenfestival waar tijdens optochten met een onvoorstelbaar aantal lampionnen aan lange stokken wordt gebalanseerd. Alleen spijtig dat dit precies ten midde van een snikhete Augustus plaatsvindt. Alhoewel, misschien valt de hitte mee…de optochten worden ook na zonsondergang gehouden.

Hoezo, nu al aangeven, waar je volgend jaar heen gaat?
Er resteren ons nog 3 maanden van dit jaar en gegeven het feit, dat een redelijke reis 3 weken duurt, kan je nog 4 reizen maken voor het 2018 is.
Ik ga dus over een kleine 2 weken naar India en Nepal om kennis te nemen van de plaatsen, waar de Buddha geleefd heeft.

Zeker doen! Hoewel ik inmiddels ergens tegen de 50 matsuri bezocht heb is dit nog altijd een van m’n favorieten. En anders zijn er in diezelfde week in zo’n beetje elke stad in Tohoku ook nog andere festivals. Stuk voor stuk geweldig, maar als ik andere favorieten zou moeten noemen dan denk ik vooral aan Goshogawara Tachineputa en Hachinohe Sansha Taisai.

Wel een tip: boek op tijd hotels, desnoods al voor je definitief besloten hebt om te gaan, annuleren kan altijd nog. Akita en vooral ook Aomori zitten maanden van tevoren al grotendeels volgeboekt, zeker de wat leuker geprijsde en praktisch gelegen hotels.

De hitte kan inderdaad wel knap vervelend zijn, maar op zich zijn het noordelijke deel van Tohoku en ook Hokkaido nog wel enigszins draaglijk. Verder naar het zuiden wordt het echter toch een ander verhaal. Ik kan er ook slecht tegen (geef mij maar de winter…), maar ik heb toch zeker geen spijt van m’n beide zomerreizen naar Japan.

Mieters! Jij hebt het lampionnenfeest al meegemaakt? Ik ging er al vanuit dat je moeilijk aan een slaapplaats kunt komen bij dit soort populaire festivals, daarom was ik in gedachten van plan om ergens op de Komachi Shinkansenlijn te bivakeren en dan voor de paar dagen dat het festival duurt heen en terug (met een JR pass gecombineerd met wat uitstapjes in deze streek). Die voorbeelden die je gaf zijn zeker niet mis. Ook bijvoorbeeld Yokote Kamakura Snow Festival lijkt me erg geestig om dat in het echt te zien en of ze je daadwerkelijk uitnodigen om in hun iglo’s te komen… maar het lijkt me wel enorm koud als ik al die hopen sneeuw zie.

Ook dat Pingxi festival is een aardig idee. Moet ik onthouden voor als ik nog eens naar Taiwan wil. Wordt wel jaarlijks op een andere locatie gehouden, begrijp ik.

Zekers. In 2013 was het onderdeel van m’n eerste echte matsuri-reis (achtereenvolgens Hirosaki, Aomori, Hachinohe, Morioka, Sendai, Yamagata en Niigata). Een jaar later was ik wederom in Akita voor enkele andere matsuri in de omgeving (Yuzawa en Noshiro), maar het weer zat toen nogal tegen zodat ik maar in de stad ben gebleven. Gewapend met paraplu dna toch maar Kanto Matsuri. Helaas, ze zijn nog wel begonnen maar het bleek al snel dat het door de stormachtige wind echt geen doen was. Maar de hele handel was nog maar nauwelijks formeel afgeblazen voor die dag of het klaarde alweer helemaal op. Nou ja, meer tijd voor de eetstalletjes dus :biggrin:

Het is overigens zeker niet onmogelijk om een hotelkamer te krijgen, en toen in 2014 heb ik ook pas laat geboekt. Maar je moet dan een beetje geluk hebben, en misschien soms iets wat minder praktisch danwel duurders boeken. En dan gewoon in de gaten blijven houden of er door annuleringen toch nog kamers beschikbaar komen.

Akita ligt ook wat geïsoleerd, met weinig andere steden van enige omvang in de buurt. En als je dan toch met de shinkansen terug zou moeten kan je net zo goed helemaal doorgaan tot Morioka, daar is (ook tijdens het Sansa Odori in diezelfde week) meestal wel makkelijk nog aan een kamer te komen.

En ook die winterfestivals kan ik van harte aanbevelen, op Hokkaido draait het vooral om sneeuwpret, terwijl het in Tohoku een meer culturele achtergrond heeft. Yokote Kamakura was zeker leuk, maar nog leuker was gelijktijdig het Bonden. De eerste dag staan alle bonden (een soort gedecoreerde palen die de mannelijke kant van het festival vertegenwoordigen) opgesteld in het centrum van Yokote, de tweede dag gaan ze in optocht een berg op alwaar ze een tempel in gewerkt moeten worden (en jawel, die tempel vertegenwoordigt de vrouwelijke kant…).
(maar zorg wel voor goede sneeuwschoenen om die berg op te komen…)

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“cwcyvzHxi_8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Ook het nabijgelegen Yuzawa heeft rond die tijd het Inukko Matsuri, wat draait om honden. Kakunodate had ook nog een of ander festival waar ze met brandende strobalen gaan lopen zwieren, maar het weer zat die dag nogal tegen waardoor ik was doorgereisd naar Morioka voor een sneeuwfestival wat geheel weggesmolten bleek. Maar nog een ander geweldig festival was het Oga Namahage Sedo Matsuri, de inhuldigingsceremonie van de namahage:

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“F__UwV4M0sQ” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Maar voor meer info zie ook dit draadje, en mocht je nog vragen hebben laat het dan gerust weten. Misschien wel even beter in een apart draadje in het Japan-forum, we gaan hier nu wel een beetje off-topic :ninja:

Ik hoef me maar op één land te concentreren namelijk Thailand.
Had normaal begin December al een reisje geboekt maar wegens omstandigheden gaat deze trip niet door. (jammer)
Voor volgend jaar (2018) staan er 2 reisjes geboekt ergens rond April en September. (fingers cross)

http://rs833.pbsrc.com/albums/zz260/raezell2/thcrossfingers-1.gif~c200

Ik duim met je mee, lieve Georges!

We hebben het er over gehad om in maart weer eens naar Australie te gaan, niets concreets.

Wou dat ik me maar op één land kon concenteren… Neem alleen een land als Japan al: de reeds geopperde plannen van een anti-Shinkansen en matsuri-trip vind ik in de basis al zo leuk dat het voor mij serieuze ideeën zijn geworden… Daarbij komt het dat ik al jaren van plan ben om eens de 88 tempel tour te lopen en een Japan techtour te doen…

Wat ook niet meehelpt, is dat ik na lang vechten volgend jaar van vijf naar vier werkdagen in de week ga. Meer tijd voor kortere trips dus en met wat creatief schuiven zelfs meer tijd voor langere trips. Keuzes, keuzes. Pure luxeproblemen eigenlijk :smile:

Ik heb jaarlijks twee vaste bestemmingen:
Madeira voor een wandelvakantie met als basis hotel Vila Mia ln Fãja da Ovelha aan de westkust van madeira www.vilamia.net
Frankrijk, Provence in Saint Aygulf(Fréjus) waar we een eenvoudig maar toch (basic) comfortabel huisje huren letterlijk op het strand in een klein maar gezellig kreekje met een ademloos zeezicht. Van daar uit doe in wandelingen in Les Maures.
Luc

Ik was bezig een reis doorheen Cuba uit te werken voor het voorjaar, maar met de recente orkanen die de noordkant van het eiland deels verwoest hebben, heb ik mijn plannen gestaakt. Eerst maar eens even afwachten hoe lang de wederopbouw in Havana gaat duren …

In juni meer dan waarschijnlijk een roadtrip in Ijsland.

En hopelijk kunnen we in oktober terug voor een maand naar de Costa Blanca (want het is hier nog altijd heerlijk weer op dit moment).

Hoi succes ! ziet er boeiend uit ! Hoe hoog zijn de golven op de oceaan tussen Kap Hoorn en Antartica, sterkte !
Luc Cant

Mijn planning is 3 weken Turkije. De kids komen dan in de laatste week gezellig erbij. Ik hoop een particulier huisje te kunnen vinden in een specifieke plaats, dus is nog even zoeken…