Heb het ticket, nu het plan nog...

Opeens begon het te dagen vanmiddag… Over 6 weken sta ik met beide pootjes middenin Bangkok. Op doorreis naar Autralië zal ik 30 dagen in Thailand te vullen hebben, maar mijn enthousiasme is nog niet groot.

Dus de vraag aan jullie: wat en hoe zal ik reizen? Ik ben dol op cultuur, dus wil zeker naar Isaan. Zuidelijk en strandjes zijn altijd goed (kanotrip: whoei!), maar ik heb begrepen dat het in het onderste zuiden al een tijdje onrustig is, dus tot waar kan ik gaan?

Tips meer dan welkom! Wakker mijn enthousiasme aan! :biggrin:

Hoewel de aanslagen in het diepe zuiden gelukkig (nog) niet tegen toeristen gericht zijn, zou ik niet naar de gebieden rondom Hat Yai, Yala, Pattani en Narathiwat gaan, vooral niet als je daar niks te zoeken hebt.
De eilanden en badplaatsen zijn gewoon veilig te bezoeken.

Wat de tips betreft, zou ik zeggen: lees dit forum eens goed door, dan heb je zo al tientallen nuttige tips !

Hallo Cyriellie,

Probeer een trein- en busreis in elkaar te zetten van BKK naar het zuiden.
Eindbestemming: Krabi of Phuket.

Plaatsen die leuk en goedkoop zijn:

Phetburi
Cha Am (door de week, niet in weekend)
Prachuap Khiri Khan (Kanotrip)
Bang Saphan Yai
Chumphon (en dan overnachten in Pak Nam 10 km verder)
Kosten zijn bij budget-middenklasse hotel of GH hooguit 15-20 EUR. per dag.
Dit is incl. eten, drinken en vervoer.
Dit is het soort plaatsen waar je je af en toe verbaast dat mensen ZO gastvrij
kunnen zijn. Neem bijv. een paar cliche-postkaarten van Nederland mee,
met tulpen en molens enzo,als je dan zoiets meemaakt, heb je iets om aan die mensen te geven.

Ik was bijv. vanuit Phetburi naar het strand gegaan, 45 min. met de bus, en
dronk twee drankjes bij een restaurantje aan het strand. Na een tijdje vroeg
ik hoe laat de bus terug zou gaan. Men zei: Dat is niet nodig, we brengen
je wel even ! (Busgeld samen met Holland-kaart in een envelop gedaan en gegeven)

In Prachuap ontmoette ik een Thaise vrouw van 60 met haar zoon, die lieten me
op de nachtmarkt zomaar alles proeven. Dit is lekker, dat moet je nemen enz. enz.
Een groot bord vol … en alles was plotseling al betaald !

Bangkok altijd als laatste doen , nooit als beginneling eerst naar Bangkok!
In Bangkok, kun je, anders dan in de genoemde plaatsen, bijna niemand vertrouwen.

Hans.

Zoiets vertelt de Loney Planet ook inderdaad… Ik denk toch dat ik het op het noorden ga houden: ik heb wat angst voor de onrusten in het zuiden en in Myanmar, dus blijf daar liever wat verder uit de buurt. Maar mocht ik nou tijd over hebben, ga ik je advies zeker ter harte nemen! Zo’n nachtmarkt klinkt wel erg gezellig… :slight_smile: