Havana en Cádiz?

Hallo Cubakenners en Cubafans!

Ik heb even een vraag. Ik kom regelmatig in Cádiz in Zuid-Spanje en vind dat echt een geweldige stad. Nu wordt Cádiz ook wel ‘Klein Havana’ of het ‘Havana van Europa’ genoemd vanwege de gelijkenissen met Havana en vanwege de relatie tussen Havana en Cádiz. Voor de James Bond film Die another day zijn de Havana scenes blijkbaar ook in Cádiz opgenomen.

Mijn vraag is nu, is er iemand die in beide steden is geweest en wat vind je van die vergelijking? Ik heb wel foto’s gezien van de beroemde Malecon boulevard en die lijkt inderdaad op de Campo del Sur in Cádiz. Als Cádiz-fan heb ik het altijd een fascinerende vergelijking gevonden, maar misschien klopt er wel helemaal niet zoveel van, haha :smile:

Groeten Peter

Havana is een compleet andere stad met een geheel eigen uitstraling als je het mij vraagt. De overeenkomst zit hem wat mij betreft in de ligging aan de zee en het karakter dat ze beide hebben. Ook kom je veel Spaanse architectuur tegen, maar die vindt je bijna in heel Latijns-Amerika. Maar als je naar Havana gaat, kom je echt in een heel andere wereld terecht. Absoluut een aanrader overigens!

1 like

Ok, het zit hem dus vooral in het uiterlijk. Daar daar ging ik al een beetje vanuit, aangezien de levens van de inwoners van beide steden natuurlijk totaal verschillen. Cuba en Havana staan trouwens zeker op mijn lijstje om te bezoeken! Hopelijk later dit jaar, maar eerst in het voorjaar nog een keer naar Cádiz…

Bedankt voor je reactie!

Aangezien ik in beidde steden ben geweest denk ik dat de enige overeenkomst tussen Cádiz en Havana de malecon is.

Cádiz en Havana verschillen toch wel erg veel hoor.

Trouwens PeterLeykum, ik ben het helemaal met je eens dat Cádiz een fantastische stad is.

Wat een leuke vergelijking! Ik ben ook in beide steden geweest, maar vond de sfeer toch wel anders. Cadiz heeft een rijkere uitstraling en is typisch Spaans met overal tapasbars. Havana klinkt juist overal de heerlijke salsamuziek en is alles wat ouder. Beide steden zijn wel prachtig op hun eigen manier. De malecon, ligging aan zee en pleintjes met mensen lijken dan wel op elkaar :wereld:

He Peter,

Ben je al in Cadiz geweest? Zo ja, heb je tips? Ik ga er in augustus heen!
Lijkt me leuk wat van je ervaringen te horen.

Groetjes Marianna

Hoi Marianna,

Sorry voor de veel te late reactie. Dit is de eerste keer sinds lange tijd dat ik weer inlog hier. Waarschijnlijk ben je op dit moment al in Cadiz en heb je de stad zelf al ontdekt. Het fijne aan Cadiz is namelijk dat de (oude) stad makkelijk te belopen is en je vanzelf alle leuke plekken tegenkomt als je door de stad loopt. Ook omdat je makkelijk een beetje verdwaalt in de smalle straatjes…maar altijd weer bij de zee uitkomt.

Wat ik je in ieder geval nog zou willen aanraden is een keer tapas eten bij El Faro in de oude visserswijk en 's avonds lekker Italiaans ijs eten op Plaza de Mina. Maar hoogstwaarschijnlijk heb je dat allebei al gedaan :slight_smile:

Oh, en een keer met de auto (of bus) de kustplaatsen Conil de la Frontera en Canos de Meca bezoeken voor dag aan het strand. En, last but not least, iets wat ik zelf ook nog altijd een keer wil doen. Orka’s spotten in de Straat van Gibraltar bij Tarifa. Orka’s vind je hier alleen in juli en augustus.

Hoop dat je hier nog wat aan hebt. Mocht je al terug zijn, dan weet ik zeker dat je een geweldige vakantie hebt gehad.

Saludos Peter

Voor iedereen die nieuwsgierig is geworden naar Cádiz, ik kwam vanmiddag een mooie nieuwe HD video tegen op YouTube. Hierna zal ik hier niets meer over Cádiz schrijven, want dit is natuurlijk niet het Spanje forum…

[ame]CÁDIZ - Andalucía, Spain (HD) - YouTube

1 like

Ben er in december nog geweest en had fantastisch weer met veel zon en een temperatuur van 20 graden! Hieronder heb ik een link toegevoegd met uitgaanstips waarbij het stadsstrand Playa Caleta mijn favoriet is:
http://www.spaanstaligewereld.nl/stad_info.php?id=43&stad=C�diz&land=Spanje&stad_id=22

saludos
Spaanstalige Wereld