Goedemiddag allemaal,
Wie heeft een leuke/goede tip voor een accommodatie in Havana? Liefst geen hotel.
We komen in de eerste week van februari aan en willen een paar nachtjes blijven en vanuit daar Havana verkennen.
Goedemiddag allemaal,
Wie heeft een leuke/goede tip voor een accommodatie in Havana? Liefst geen hotel.
We komen in de eerste week van februari aan en willen een paar nachtjes blijven en vanuit daar Havana verkennen.
Casa Obrapia, midden in oud Havana. Super fijne casa. Als je vanuit daar weer verder gaat, heeft hij ook hele goede adressen in Cuba die hij met een telefoontje voor je reserveert.
Dag Hanneke, waarom is deze casa super?
Hoi,
Wij vertrekken 27 februari naar Cuba en vroegen ons af of jij ondertussen tips hebt voor overnachting daar ? We verblijven er een maand en willen zoveel mogelijk zien!
Van andere mensen heb ik al zoveel verschillende ervaringen gehoord over de casa particulares dus vroeg me af of jij enkele kunt aanraden ?
groetjes ! Hopelijk heb je een fijne tijd daar !!
Dag Bep(z?). We zijn net terug en ik kan je zeker een paar casa’s aanbevelen. 1) Santiago de Cuba: Casa Maria del Carmen, General Portuondo 667. Casa ligt in de binnenstad. Mooie binnentuin. 2) Trinidad/Casilda:Casa Novoa, Street Valdespino 65C. Grote moderne kamer met keuken en ruime badkamer. Casilda ligt 2 km buiten Trinidad en is met de auto goed te bereiken. 3) Playa Larga: Casa Yaime and Manolito,Batey Caleton in Playa Larga**!** Deze casa is echt bijzonder want het ligt direct aan het strand van de Varkensbaai. Vraag naar de kamer die direct op het strand aansluit want die is de mooiste. Bij de andere twee kamers moet je de badkamer delen. Prieeltje op het strand. Romantisch! Excursie met gids naar bird watching en Salinas (pelikanen en flamenco’s). 4) Het appartement Ernesto in Havana/Vedado. Wij regelden een 3 kamer appartement in de wijk Vedado. Een prachtige buurt met kleine paleisjes, helaas zijn de meeste slecht onderhouden. Het appartement was voor Cubaanse begrippen luxe ingericht, ruim van opzet met een groot terras alwaar uitzicht op Havana. Adres: Street H, apt. 12, 15th floor, tussen street 13 & 15. Er is een lift en Ernesto spreekt goed Engels. Alle casa’s kosten zo’n 25 CUC p/n als je het via de wesbite van www. BBInvinales regelt. Rechtstreeks kun je zelf onderhandelen. Het appartement was duurder, zo’n 50 CUC per nacht. (Ik heb nog 35 CUC over, die mag je hebben voor € 15 als je wilt. In Cuba kost dit € 26). De andere casa’s waren goed, schoon maar niet bijzonder. Succes!
Hoi ! (beps is men bijnaam maar die was al bezet dus heb ik er een z van gemaakt :))
Bedankt voor alle info !! Hier kan ik al behoorlijk veel mee beginnen !
Je zegt bij 1 casa dat die makkelijk bereikbaar is met de auto, bedoel je dan met taxi of hebben jullie een auto gehuurd daar ?
Want ook daar had ik wat vragen over of dat nu echt een betere optie is tegenover reizen met openbaar vervoer ?
Ik hoorde zoveel mensen zeggen dat dus bus nemen een ramp was enzo ?
Bedankt voor je aanbod, maar ik zit op dit moment al in Colombia dus dat gaat misschien wat moeilijker om je centjes over te kopen !
Groetjes !!
Nou, je bent wel een globetrotter zeg! Ja, wij hebben een auto gehuurd waar toch ook wat haken & ogen aan zaten. B.v. niet gekregen wat we gereserveerd hadden. We kregen een oude Chinese bak (Geeley) die van binnen helemaal uitgeleefd was. Leek wel of er een kudde geiten in vervoerd was. En de handrem bleek kapot, konden we de bergen niet in. En nog wat financiële oprispingen. Maar ja, je bent onafhankelijk en kunt gaan en staan waar en wanneer jij wilt. We hebben 1x van de Viazulbus gebruik gemaakt van Havana naar Matanzas en dat liep gesmeerd: comfortabele bus, rijdt op tijd en is goedkoop (wij betaalden 7 CUC). Je bent met Viazul alleen aan hun vertrektijden en busstops gebonden maar ze rijden wel door het hele land. Taxi met chauffeur kan ook, maar als je deze een bepaald langdurig traject wilt gebruiken moet je de chauffeur ook onderhouden :beef:. Dwz. ook eten en onderdak bieden.
De casa in Casilda is zowel met taxi als huurauto gemakkelijk te vinden. Het ligt aan de kust en er gaat 1 rechte weg vanuit Trinidad naar toe. Spreek je goed Spaans/Cubaans? Dan is contact makkelijk. Als ze zeggen Engels te spreken dan kom je vaak niet verder dan hi, my frien, were do you kom fom. Heel krom dus en soms niet te volgen. Ze blijven echter alleraardigst, vrolijk en humoristisch. Dat maakt de Cubanen zo leuk Wat willen jullie er gaan zien?
Hoi, ja op dit moment zijn we inderdaad wel aan een behoorlijke reis bezig ! Op en top genieten
Ik denk dat als de bussen betrouwbaar zijn we het bij openbaar vervoer gaan laten en miss ter plekke nog bekijken of er andere opties zijn ik spreek wel goed spaans maar heb al gemerkt dat accenten echt wel enorm kunnen verschillen! Alleen al in colombia is het per stad weer even wennen aan de.nieuwe uitdrukkingen en manier van praten. Ik heb nog nooit een cubaans accent gehoord dus zou niet weten of het enorm verstaanbaar is of net niet ! Maar ik denk wel dat we ons zullen kunnen redden met onze kennis spaans! (Dat hopen we toch :p) Spaans spreken helpt je trouwens echt overal enorm veel vooruit ook om beter contact te hebben met locals enzo !
Goh moeilijk te zeggen wat we precies willen zien ! Wij zijn nooit heel goed geweest in plannen maken dus op voorhand gaan we zeker niet teveel vastleggen ! Mijn ouders komen ook een maand mee rond reizen dus we zullen ook wat moeten bekijken wat zij graag willen zien enzo ! ik zou zeggen zoveel mogelijk cultuur (lekker globaal :p) maar vooral geen hostel resorts en dergelijke ! Heb jij tips ?
Via Wereldwijzer app
Nou die casa’s. Er zijn er ook die 2 x 2 persoonsbedden op 1 kamer hebben als je dat wilt met je ouders. De kosten zijn echter zo laag dat aparte kamers geen grote aanslag op je portemonnaie is. Tips? Ik vond Holquin een te gekke stad waar alles wat Cuba is samen komt. Er zijn zgn. high-lights, must see. Santiago de Cuba: levendig stadje vol met hele donkere mensen. Ga naar de Plaza Mayor en drink een drankje (Mojito) op het dak van het Hotel (National?) Mooi uitzicht! Bezoek de Casa de la Trova, je kunt niet stil blijven zitten. Eet 's kreeft in de casa.
Trinidad vond ik tegenvallen, teveel openlucht museum. Cienfuegos, interessant door de neoclassicistische bouw (voorhof met pilaren), Playa Giron/Larga aan de Varkensbaai. Hou je van snorkelen? Hier zijn veel mogelijkheden. Dan is Las Terrazas mogelijk interessant door het eco-project. Als je wilt kun je hier in een hut op palen slapen en zwemmen in een natuurbad met watervalletje. Anders is hotel Moka een aanrader (mooi uitzicht en er groeien bomen ‘door het dak’). Vinales met omgeving maakte grote indruk. Tabaksplantages, de tuin van de heks in Vinales. Sprookjesachtige omgeving met de kalkrotsen (Mochotes) 's morgens in de mist. En natuurlijk Havana. Goed voor 3 dagen. Wel erg toeristisch. Als je tijd hebt wandel dan eens door de wijken Vedado en Miramar. Laat je rondrijden in een grote Old-timertaxi, lekker in een open slee over de Malecon (boulevard). Het Revolutionair Museum bezoeken? En volg de weg van de schrijver Ernest Hemingway ‘the old man and the sea’. Drink in z’n café z’n dagelijkse Daiquiri. Ben benieuwd naar je ervaringen. Goede reis!
Hallo Bepz,
Zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Waar Ceno niet weg was van Trinidad was dat onze favoriete stad in Cuba en gaan we dit jaar weer terug! Vanwege de fijne sfeer, mooie straatjes, s avonds muziek en salsa midden op straat en het strand vlakbij. In Trinidad sliepen wij in Casa las Margaritas: heel mooi en ruim met dakterras, midden in de stad, aardige eigenaren en lekker eten!
In Havana hadden wij vorige reis niet zo’n mooie casa. Dit jaar hebben we geboekt bij Casa Vieja 1840 en dat ziet er erg mooi uit.
Wij hebben vorige keer een auto gehuurd bij Cubacar en dat ging prima. Wij vonden het wel echt een voordeel dat een eigen huurauto je de vrijheid geeft te stoppen waar en wanneer je wilt. Maar reizen met de viazul schijnt ook prima te zijn.
In elk geval super leuk dat je naar Cuba gaat. Wij zijn verliefd geworden op het land vorig jaar. Veel plezier!
Via Wereldwijzer app
HOi beiden !
Super informatie ! Santiago, trinidad, Playa larga, … willen we zeker bezoeken ! Smaken verschillen inderdaad ! Zal ik ook laten weten wat ik ervan vond ! We dachten ook aan een trekking in sierra maestra en beklimming van de hoogste berg in Cuba ! Dat zijn alvast een paar ideetjes !
Zeker en vast ga ik de casas die jullie meegeven ook proberen !
Ik had nog enkele vraagjes eigenlijk ! Ivm bankkaarten, ik hoorde dat visa wel werkt behalve als het een amerikaanse kaart is ? werkt een gewone bankkaart ook of is dat lastig ?
En daarnaast weet ik van de schaarste in Cubca ivm producten, maar nu vroeg ik mij toch af of dingen als shampoo enzo daar toch te koop zijn of ik dat best allemaal voorzie ?
Mochten jullie geïnteresseerd zijn houd ik ook een blog bij ! Ik post hem binnenkort ook hier op Hij is wat platjes (op zen vlaams) geschreven
en het duurt alijd even vooraleer ik weer een nieuwe post zet, maar toch dit is de link: http://beppiegaatverweg.wordpress.com/
Groetjes !!
Hallo Bep, Ik heb zelf geen gebruikgemaakt van creditcards, maar zag op de bankmachines wel het Visa logo. Cash met Euro’s wisselen gaat gemakkelijk, ook in grotere coupures ‘koers’ 1 : 1,31. In de grotere plaatsen kun je met CUC’s zeker shampoo en andere schoonheidsmiddelen kopen. Mij was aangeraden zelf alles mee te nemen en dat heb ik maar gedaan. Ik heb even op je blog gekeken, lijkt me inderdaad leuk je reisverslag + foto’s (?) van Cuba te lezen. Jullie reizen de 27e? Een goede vlucht toegewenst!
Hoi cuba travellers,
Casa particulares hebben een ?bordje?op de voordeur hangen of bij de voordeur, zodat ze erkend worden als veilig, legale casa.
Iemand een idee hoe dit bordje eruit ziet? Een foto Zou me helpen of een goede omschrijving.
Reis namelijk alleen van 12april tm 23 april.
Thanks!
Via Wereldwijzer app
Dag,
Het symbool op de deur/muur is een in blauw getekende afbeelding die nog het meest lijkt op een anker. Tip: kijk eens op de site van www.bbinnvinales.com. Misschien is op één van de foto’s een afbeelding te zien. Hier kun je trouwens ook je casa reserveren. Goede reis!
Bedankt ceno!
Na 2 dagen varadero reis ik verder naar casa vieja 1840 havana, dankzij dit forum :)!
De casa in viñales kies ik ter plekke aan de hand van het anker teken.
Ook voor jou fijne reizen!
HOi,
Wij zijn net terug van Cuba en hebben echt een geweldige tijd gehad ! veel tips van dit forum hebben me enorm geholpen !! Door weinig of geen internet heb ik tijdens onze reis in Cuba niets meer kunnen laten weten maar ik had veel op voorhand al opgeschreven dus enorm bedankt voor de tips !
En Smaken verschillen inderdaad wij vonden bijna alle steden heel aangenaam op Santiago de Cuba na! De allerfijnste plek vonden we Playa Larga en Vinales ! Maar ook Playa SantaLucia is ons enorm bevallen!
Op vlak van Casa ben ik vaak heel aangenaam verrast geweest! Zeker na 3 maand in Colombia in dorms te hebben geslapen en een overdosis aan Colombiaans vettig eten te hebben verteerd was Cuba een enorme luxe !! Het eten was er GEWELDIG zeker de Langoustines !! Wel moet ik zeggen dat Cuba niet het makkelijkste land is om te ‘backpacken’ qua vervoer zijn er niet al te veel soorten opties, ook zelf koken is niet vaak mogelijk en qua om slaapplaats goedkoop te houden waren de Casas toch wel de enige optie! Bovendien hadden wij wel het geluk met 4 te zijn wat onze reis wel vaak vergemakkelijkte en het onderhandelen over prijzen ook makkelijker maakte.
De laatste 10 dagen hebben wij een auto gehuurd en dat viel ons ontzettend goed mee! In prijs kwam het wel veel duurder uit maar comfort was wel geweldig! Helemaal zelfstandig en nergens vanaf hangen vonden we te gek !
Allen nogeens enorm bedankt voor de info ! De blog volgt maar zal door andere omstandigheden nog wel even tijd nodig hebben !
groetjes !
Over het ankerteken is het nog interessant te weten dat de rode ankers casa zijn die enkel voor Cubanen zijn! Ook vaak opletten voor zelf geschilderde tekens! Cubanen zijn zeer creatief en wij zijn 1 keer in een onoficiele casa terecht gekomen doordat het teken (heel goed) nageschilderd en dat was zeker niet onze bedoeling!
Hoi!
Wij delen graag onze tips met je over slapen in een casa particular:
http://www.inspireizen.nl/bestemmingen/noord-amerika/cuba/overnachten-in-cuba-casa-particular/
Wij vonden het in 1 woord geweldig! Je bent echt bij de mensen thuis, de mensen zijn bijzonder vriendelijk en de plekken waar je komt heel bijzonder. Echt een aanrader!
Veel plezier!