(origineel bericht op be-more.nl)
Harmony hotel Addis Abeba…
Hallo allemaal,
Na een helse tocht zijn we in het Harmony hotel in Addis Abeba (Ethiopie) aangekomen. Een viersterren hotel… even wat anders dan de we de afgelopen tijd gewend waren. Maar wel even lekker.
Laat ik bij vannacht beginnen. Eveline was al ziek toen ze naar bed ging, zij heeft vannacht nog een paar keer moeten spugen. Irene werd ook ziek, diarree en spugen. Manon en Charles in de kamer ernaast hebben weinig geslapen om bijstand te bieden aan de zieke meiden. Ik lag aan de andere kant van het terrein in mijn eentje naar een zingende groep en hel veel herrie te luisten, voordat ik kon slapen, maar heb daarna wel lekker doorgeslapen. Het ontbijt dat wij (Charles, Manon en ik) wilde bestellen was niet meer aanwezig, de yoghurt was op, toch maar weer omelet gekozen en fruitsalade. De taxi die kwam was te klein voor 5 personen met bagage, dus er moest een andere komen. Eveline en Irene hadden we zo lang mogelijk in bed laten liggen. Ik heb hun rugzakken ingepakt en uitgezocht wat ze voor vannacht nodig hadden. Irene werd ondertussen steeds beroerder en witter. Maar ja, we wilden toch echt met het vliegtuig mee. Dus Irene maar Norrit gegeven en op naar het vliegveld. Daar waren we gelukkig precies op tijd voor de grote drukte met inchecken en hoefde we niet lang in de rij. Alles gaat hier nog met de hand. De gegevens van onze paspoorten werden met pen op een formulier ingevuld. Aangezien we 3 vluchten hebben nam dit nogal wat tijd in beslag, maar die hadden we genoeg. Daarna moesten we naar een andere balie om uit te checken (uit Malawi). Terwijl we stonden te wachten moest Irene heel nodig naar de WC. Ik samen met haar rennen, maar het was al te laat en Irene spuugde in de gang naar de WC alles vol. (gelukkig een beetje aan de zijkant). We rende door naar de WC, maar in de ruimte voor de WC’s kwam de volgende lading en op de WC (op de grond ervoor) de derde lading. Maar goed, Irene was het kwijt. Ik heb wel nog iemand gewaarschuwd, dus er kwam een mevrouw van de huihoudelijke dienst schoonmaken, die keek niet heel erg blij…![]()
We konden vrij voorspoedig het vliegtuig in. Bij het inchecken hadden we aangegeven dat we 2 zieke meiden hadden, daarom hadden ze ons plekken gegeven achteraan in het vliegtuig, dicvht bij de WC! De vlucht ging via Congo, daar moesten een heleboel mensen uit het vliegtuig en kwamen er weer een heleboel bij. Eveline en Irene voelden zich beroerd, Irene heeft flink gebruikt gemaakt van de WC en Eveline heeft wel een aantal spuugzakjes gevuld. Heel zielig. Vanuit Congo naar Addis Abeba, werd Manon ook ziek en ging zij ook spugen. Dus zaten we met 3 zieke kinderen in het vliegtuig! Die om de beurt spuugden en naar de WC moesten en de stewardessen renden af en aan met tissues en spuugzakjes. Wat een ellende. Charles en ik kregen er de slappe lach van…
Toen we aankwamen in Addis Abeba, hebben we eerst iedereen uit lhet vliegtuig aten stappen voordat wij eruit gingen. Zodat de meiden niet te lang hoefden te staan en te wachten. Aangekomen in de aankomsthal moetsen we in een rij voor een hotelvoucher. Dat hadden wij al, maar we moesten toch in de rij, je had een roze papiertje nodig, anders mocht je niet door het immigratie-loket. Nou, die rij duurde ruim 3 kwartier. We kregen een roze briefje en een wit briefje, waarbij op het hart werd gedrukt dat we dat weer moesten inleveren, toen konden we door naar de volgende hal en konden we in de rij van de immigratie (visum hoefde niet) na 3 kwartier daar in de rij te hebben gestaan waren we aan de beurt. Maar ons roze papiertje was niet geseald, dus ik moest terug naar het vorige loket om een roze papiertje met plastic eromheen te krijgen! De meiden hadden al die tijd op bankjes gelegen en gehangen en werden er nier vrolijker op. Toen ik de goede roze papiertje had opgehaald konden door het immigratiel-oket. Weer een mooie stempel in ons paspoort! Ondertussen waren we al twee uur verder sinds onze aankomst! We werden in de hal opgevangen om naar het hotel te gaan. Ik keek op het witte papiertje en zag daar een andere naam opstaan dan op ons boekingsformulier stond. Wij naar een medewerker van het vliegveld. Hoefden we daar niet te wachten, maar konden we naar een ander loket, het loket van het Harmony hotel. Daar werden we opgevangen (we stonden op de lijst!) en binnen 10 minuten was er een taxi en weer vijf minuten later zaten we in het hotel! Nou ja… eerst moesten we door een detectie-poortje en werden onze tassen gescand! Maar alles was goed en we konden door naar de receptie. Daar moesten we alweer alllerlei formulieren invullen, maar de kamers zijn het waard! Charles slaapt met Irene en Eveline in één kamer, en ik met Manon in een andere op de zelfde verdieping. Het is een luxe hotel, we hebben zomaar internet en ik ga zo nog even lekker douchen met warm water en heerlijke champoo van het hotel… de meiden slapen al, eveline heeft nog even een opkikkertje naar binnen gewerkt en ze vond het lekker … Hopelijk doet de nachtrust ze goed en kunnen we morgen iets rustiger verder reizen ![]()
Als alles meezit zijn we morgen rond dit tijdstip weer thuis!
Lieve groeten, Esther en de rest…