04-11-12 – 06-11-12

(origineel bericht op be-more.nl)

04-11-12 – 06-11-12

Hierbij mijn eerste weblog vanuit het warme Ethiopië!

Ik ben hier pas net, maar heb al zoveel meegemaakt dat het wel lijkt of ik hier al veel langer ben! De vlucht zaterdag verliep soepel, richting Frankfurt gezellig kunnen kletsen met de buurvrouw. In Frankfurt had ik niet veel tijd om over te stappen, moest nog een keer door de tassencontrole etc… waardoor mijn gekochte flesjes water in Amsterdam meteen weer weg konden helaas! Gelukkig was alles op het vliegveld duidelijk aangegeven en was ik snel bij de gate. Daar had ik vele zwarte mensen verwacht, maar naar mijn verbazing waren er erg veel kleurlingen. Na een half uurtje wachten, mocht ik het vliegtuig in. Een groot toestel, met veel lege plekken. Ik had dan ook heerlijk 2 stoelen voor mij alleen. De vlucht was verder prima, kreeg prima eten en drinken in overvloed (ook alcohol werd meerdere keren aangeboden). Rond vijven hadden we een tussenstop in Sudan, hier konden wat mensen eruit en werd er bijgetankt. Dit nam een uur in beslag, dat was best lang. Uiteindelijk kwam ik rond 9 uur Ethiopische tijd (+2 uur) aan in Addis Abeba. Hier moest ik door de visa en paspoort controle, dit verliep niet helemaal soepel er werd mij het telefoonnummer van Awassa gevraagd, maar die had ik niet. Uiteindelijk het telefoonnummer van Loes (regiocoördinator) gegeven en toen mocht ik door. Op naar de bagageband. Mijn koffer had ik snel te pakken, alleen mijn weekendtas kwam maar niet… Uiteindelijk kwam er iemand naar me toe om te vertellen dat alle bagage op de band lag en dat ik naar de bagage claim moest. Lichtelijk in de stress, ik opzoek naar de bagage claim. Hier stonden nog meer mensen te wachten en het duurde en duurde dus bedacht ik om Loes te bellen, die stond op mij te wachten. Maar helaas mijn NL telefoonkaart deed het niet… daar stond ik dan :P… Inmiddels nog wat meer in de stress en heel wat tijd later was ik aan de beurt. Het een en ander uitgelegd over de tas en ik moest het een en ander opgeven. In het systeem kon ze zien dat mijn tas nog op Frankfurt stond… en de volgende vlucht pas vandaag aankomt. Gelukkig zitten er voornamelijk toiletspullen in, maar helaas ook nog een 2 doosje met malaria tabletten… Ze zouden naar Loes bellen als mijn tas er is, dus ik wacht het vandaag even af en anders bel ik ze morgen even. Ergens volgende week gaat er weer iemand richting het vliegveld die mijn tas mee kan nemen, even heen en weer richting het vliegveld is geen optie, het is 6 uur rijden. Na alles aangegeven te hebben moest ik door de koffer controle en kon ik opzoek naar Loes. Ze stond buiten te wachten omdat ze niet naar binnen mocht, er waren al teveel mensen binnen. We reden snel naar het hotel, waar ik kennis heb gemaakt met Tobias (mede vrijwilliger Fikir) en daarna snel mijn bed in gegaan.

Helaas niet veel geslapen van alle indrukken en geluiden. Even ontbijten en kennisgemaakt met Nina (vrijwilliger Affini) en Johan, een belg die in Awassa een weeshuis heeft opgezet. Hierna vertrokken we richting Awassa, zo een 6 uur rijden. Onderweg veel gezien, alles loopt naast de weg van koeien tot paarden, geiten etc. of soms ook gewoon midden op de weg. Onderweg even een tussenstop gemaakt om heerlijke aardbeien te kopen, 2 doosjes voor 40 birr á 2 euro. Na een lange en vermoeiende rit kwamen we bij onze huisjes aan (Fikir) dit viel me alles mee, lekker groot 2 pers. bed, wc en een (koude) douche. Erg handig gemaakt is het niet, de wc staat half onder de douche dus alles wordt nat. Maar ja niet zeuren, ik kan douchen! Na onze spullen gedumpt te hebben gingen we naar het Affini huis, waar Loes het een en ander ging uitleggen. Hierna snel weer naar huis om even wat te kunnen uitpakken en daarna gezellig uit eten. Ik heb prima vega pizza gegeten. Rond uur of 9 ben ik uiteindelijk gaan slapen, ik was kapot.

Vandaag de eerste dag van het project werk. Om 9 uur liepen we naar de community toe, echt naast de deur heerlijk. Hier werden we hartelijk ontvangen door enkele kinderen en de staf. We hebben kennis gemaakt en tijdens een koffieceremonie hebben we uitleg gekregen over het werk van Fikir. De koffieceremonie was erg grappig, de ongebrande bonen werden op een vuurtje geroosterd waarbij op de vloer allemaal een soort van gras werd gelegd en er wierrook brandde. De gebrande bonen werden vervolgens met een soort vijzel gestampt en daarna werd er in een kan water bij geschonken, waarna het weer op kolen ging. Ondertussen werd er popcorn geroosterd. Ik kreeg een klein kopje met suiker en koffie, de koffie was lekker maar als je nooit met suiker drinkt was het wel erg zoet! Volgende keer even een keer zonder proberen. Rond 12 uur waren we klaar en hebben we de tijd om te lunchen tot 2 uur, best lang! Om 2 uur werden we weer verwacht en kregen we een rondleiding in Awassa, we hebben het meer gezien en wat supermarkten, het was bloedheet! (moet nog erg wennen aan de omschakeling van 9 naar 25/30 graden). Rond 4 en waren we terug en hebben we nog kennis gemaakt met meer mensen van Fikir en het een en ander doorgesproken, morgen gaan we weer om 9 uur naar het project en krijgen we een weekrooster, ik ben benieuwd!
Wordt vervolgd…

Knuffels voor het thuisfront!

(origineel bericht op be-more.nl)