(origineel bericht op be-more.nl)
eerste verslag : Dag 1 en 2, Addis Ababa
Dag allemaal,
ik ga proberen om hier al een eerste verslagje te maken van de eerste dagen. het typen is wel aartsmoeilijk omdat 1) het qwerty is ipv azerty, 2) een heel aantal letters niet te lezen zijn en 3) sommige toetsten volledig ingedrukt zijn en ik er gewoon op moet tikken … heel raar.Vrijdag dus de vlucht naar daar. Lang moeten wachten omdat mijn toestel nog niet in brussel aangekomen was. Heb er toen wel Tom Lenaerts gezien (die van de pappenheimers). De eerste vlucht naar cairo had dus een vertraging van 2 uur opgelopen en ik had maar net iets meer dan 2 uur om de overstap te doen, maar ik ben erin geslaagd om in 5 min tijd van het ene op het andere toestel te geraken met bagage. Zo`n zalig gevoel om in Ethiopie te zijn !!
Dag 1 : Addis Ababa
Ontbijt met marije (de regiocoordinator) en al 11 van de 13 (!) andere vrijwiligers die ook in Awassa aan de slag zouden gaan. Sabine en Dorien (de 2 andere Belgen) kwamen de volgende dag pas aan. Marije heeft dan al maar een eerste infomoment gedaan ivm veiligheid in Addis. De belangrijkste tips waren: altijd respectvol en vriendelijk te zijn, maar uiteraard op te passen voor mensen die te lang te dichtbij komen. Dan kan je altijd om hulp vragen van andere ethiopiers aangezien zij allemaal heel behulpzaam en vriendelijk zijn. Verder mochten we zeker nooit fotos maken van overheidsgebouwen, militairen of politie. Ook belangrijk, zorgen dat je rond 21u terug binnen bent, omdat de sociale controle dan wat wegvalt. Na deze vergadering hadden we eigenlijk de rest van de dag vrij. We zijn dan de buurt een beetje gaan verkennen en wat inkopen gaan doen. Het was de eerste echte confrontatie met de armoede, maar nog niet extreem erg. Uiteraard is het wel dag en nacht verschil met Belgie, maar dat wisten we al he. s Avonds zijn we dan met de hele groep gaan uiteten. Marije had ons een heel goed libanees restaurant aangeraden, maar dat was gesloten. Dan maar een pizzeria geprobeerd. Wat was dat voor een aangename verrassing !!! Supergezellig en superlekker!! Wel grappig… het eten is hier over het algemeen redelijk pikant en toch waagde iemand het om de extra spicy pizza te nemen! Daar zijn wat traantjes en rode wangen aan te pas gekomen!!
Dag 2 : Addis Ababa
Opnieuw een ochtendmeeting met Marije en alle volunteers (dus ook Sabine en Dorien). Nu een veel uitgebreidere uitleg over veiligheid en gezondheid. Daarna gingen we Addis met een busje en gids verkennen. Dit is kort wat op het programma stond : een nabij gelegen berg op waar we een historish museum, een kerk en een oud paleis bezocht hebben; bezoek aan het nationaal museum (met Lucy!); dan in een lokaal restaurant Injera gaan eten (het belngrijkste gerecht hier, een beetje zoals onze frieten); naar een lokale markt, wat heel confronterend was owv de extreme armoede, de vuiligheid etc. Op een bepaald momemt kwam er iemand echt aan sommigen van ons hangen en bedelen en rare praat verkopen…toen heeft een soort van bewaker hem met een stok weggejaagd! daar was ik wel blij om, die behulpzaamheid De laatste halte wa een souvenirshop. We reden al de hele dag met 2 busjes. Ons busje was veel sneller ter plaatse en dus moesten we even wachten…binnen de minuut was het busje dan ook omsingeld door heel arme kinderen die om geld of eten bedelden. ze waren wel wat opdringerig…niet echt aangenaam, maar ik had zon dingen nog wel verwacht. Het wringt alleen een beetje dat ge naar hier komt om te helpen, maar dan al die kindjes eigenlijk moet negeren omdat het onbegonnen werk is uiteraard. s Avonds terug naar het hotel waar we een lekker plaatselijk biertje gedronken hebben en een originele hamburger gegeten hebben. aan tafel serieus hard gelachen en een paar keer de slappe lach gehad… dat gebeurt er als je 3 belgen en 3 hollandse meisjes aan 1 tafel zet. HILARISCH!!
Slapen en de volgende dag een 6 uur durende rit naar Awassa… EINDELIJK!
De rest volgt in een 2de verslag. fotos opladen lukt hier nog niet, dus dat probeer ik ook dan nog te doen.
Groetjes!
Nel