eerste week

(origineel bericht op be-more.nl)

eerste week

Na de eerste week in Ethiopie is het tijd voor een update. Bij aankomst in Addis vorige week vrijdag werd ik opgehaald door Getch, een Ethiopische man die samen met zijn Nederlandse vrouw Saskia in Addis woont. Saskia heeft ons de eerste dagen in Addis wegwijs gemaakt in de stad. Daarnaast hadden we op zondag een stadstour langs kerken, het nationaal museum en de Mercato (de grootste markt van het land). Op zaterdag hebben we met de vrijwilligers en Yvette en Maaike (die voor Be More twee weken in Ethiopie waren) nieuw jaar gevierd. Beetje jammer dat ik het presteerde om gelijk die dag een flinke voedselvergiftiging op te lopen. Na me twee dagen beroerd te hebben gevoeld gaat het nu gelukkig weer helemaal goed en kan ik me inmiddels ook aan de lokale maaltijden wagen.
Op maandag zijn we met de hele groep vetrokken naar Awassa (5u rijden ten zuiden van Addis). Onderweg een eerste indruk gekregen van het leven buiten de grote stad. Bijzonder was onder andere dat we een groep kamelennomaden tegen kwamen met traditionele en erg bijzondere kleding en haardracht. Maandagmiddag kregen we van Marije ( de regiocoordinator) een uitgebreide voorlichting over de projecten, de stad en de trips die we in de weekenden gaan maken.
Dinsdag ben ik met Lisenka begonnen bij het project AETSD. Het project wordt geleid door twee mannen. Sunshine is 25 jaar en is blind (maar alleen qua ogen zoals hij het zelf zegt). Estefanos is 22 jaar en heeft Sunshine tijdens hun schooltijd begeleid in de klas en daaromheen. Samen zijn ze AETSD gestart om de positie van blinde en dove kinderen en andersinds gehandicapte mensen te verbeteren. Om dit te bereiken doen ze enorm veel. Zo hebben ze op een school in Leku (een dorpje buiten Awassa) klassen gestart voor blinde en dove kinderen en leiden ze docenten op om braille en gebarental te geven. Daarnaast werken ze in meerdere compounds in en rond Awassa waar gehandicapte mensen wonen. Ze proberen de leefomstandigheden hier te verbeteren, onder andere door watervoorzieningen aan te leggen. Verder zijn ze bezig met het vergaren van speciale lesmaterialen voor de kinderen en, heel belangrijk, maken ze een compound voor de kinderen in Leku zodat de kinderen die ver van de school wonen daar kunnen overnachten. Deze week hebben Lisenka en ik de klassen bezocht en ook kort meegedraaid met de lessen. Super bijzonder om te zien hoeveel inzet en passie de leraren hebben en hoe trots de kinderen zijn op wat ze al hebben geleerd. De kinderen zijn ook enorm blij als je binnenkomt en willen graag met je communiceren. Dit is helemaal bijzonder als je hoort dat de meeste een paar maanden geleden nauwelijks buiten kwamen en geen contact durfde maken, al helemaal niet met faranji (=buitenlanders zoals je hier wordt genoemd). Daarnaast zijn we deze week druk geweest met het maken van intakeformulieren voor de dove en blinde kinderen. Deze kunnen gebruikt worden om de klassen te verdelen (zodra er meer leraren zijn) en eventueel voor sponsoring en medische behandeling. Ook hebben we donderdag het vrijwilligershuis dat inmiddels is gevonden (tot nu toe slapen we in een pension) schoongemaakt en zijn we met de mannen meubels gaan kopen op de markt. Morgen verhuizen we.
Vandaag hebben we bewakers geintervieuwd voor de compound met Estefanos en een human resource manager van de school. er waren 6 kandidaten en het was mooi om te zien hoe serieus de procedure werd genomen, zowel door AETSD als door de sollicitanten. Als het goed is kunnen de kinderen volgende week in de compound terrecht.
Voor volgende week staat een hoop gepland. De meubels moeten naar de compound, er staan doktersbezoeken gepland voor twee van de kinderen, we gaan materiaal regelen en maken voor de lessen enz enz. Echt mooi om te zien hoeveel plannen de mannen hebben, hoeveel ze al hebben bereikt en met hoeveel efficientie en passie ze met het project bezig zijn.

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en de verdere ervaringen hier.

Liefs, Lotte

(origineel bericht op be-more.nl)