Nel in Ethiopië...het is bijna zover!!

(origineel bericht op be-more.nl)

Nel in Ethiopië…het is bijna zover!!

Dag lieve bloglezertjes!
Nog maar 16 dagen en dan stap ik op het vliegtuig richting Ethiopië! De drukte op het werk zorgde ervoor dat dit tot nu toe nog “veraf” leek, maar nu kan ik er écht niet meer onderuit… het zal snel 13 juli zijn!!!
De mensen het dichtst bij mij weten nu al een tijdje dat ik deze zomer op avontuur ga, anderen hebben het nog maar recent “ontdekt”. Hoe dan ook, de reacties zijn keer op keer héél erg aangenaam, hartverwarmend, aanmoedigend… Het doet echt enorm deugd om te zien hoe enthousiast de mensen zijn over de “kleine” bijdrage die ik daar ga proberen te leveren. Uiteraard krijg ik dan ook constant vragen over wat ik daar precies ga “moeten” doen. Het probleem is dat ik dat zelf nog niet héél precies kan zeggen. Alles hangt af van wat de noden zijn op het moment dat wij daar zijn.
Hier even kort wat het project AETSD inhoudt:
<em>In de straten van Awassa, 5 uur ten zuiden van de hoofdstad Addis Abeba, zijn de vaak bedelende gehandicapten zichtbaar aanwezig. Welke groep niet zichtbaar is en minder aandacht krijgt, zijn de kwetsbare gehandicapte kinderen. Association for Deaf and Blind Children is een organisatie die zich inzet voor deze kinderen in en rondom Awassa, met name door hen toegang tot educatie te bieden. De meeste kinderen zijn doof of blind, maar ook kinderen en jongeren met een andere handicap krijgen aandacht van deze organisatie. Door het creëren van een stimulerende leeromgeving wil het project de kinderen helpen om onafhankelijk van anderen te worden, waardoor ze zo goed mogelijk om leren gaan met de uitdagingen van het leven met een handicap.</em>

Het is dus de bedoeling het leven van gehandicapte kinderen op allerlei manieren aangenamer te maken (op gebied van onderwijs, wonen, hygiëne, sport/ontspanning etc.) en hen zo de kans te geven zich meer te integreren in de maatschappij. Er zal zeker wel genoeg werk zijn! Meer daarover dus als ik ter plekke ben!

Wat de voorbereiding betreft heb ik al heel wat geregeld : administratie in orde gebracht, inentingen gekregen, visum gehaald in Brussel, geld ingezameld … maar het spannendste (de valies maken) komt nu nog aan bod. Wat neem je in godsnaam allemaal mee naar Ethiopië? Het gaat nog een zwaar denkproces zijn, dus zal ik er maar op tijd aan beginnen!!

Ik sta nu écht wel te popelen om te mogen vertrekken! Heb enorm veel zin in het avontuur en ben extreem benieuwd naar wat het allemaal met mij gaat doen en wat ik ga kunnen betekenen voor het project. Hopelijk ga ik regelmatig op deze blog kunnen schrijven en foto’s plaatsen zodat ik mijn ervaringen met jullie kan delen!

Maar eerst… DE VALIES!!!

Ciao ciao (en tot de volgende).
Nel

(origineel bericht op be-more.nl)