(origineel bericht op be-more.nl)
AETSD week 1
Hoi allemaal,
Allereest wil ik jullie een hele fijne koninginnedag wensen, ik heb ter ere van deze dag trouw mijn oranje shirt aangetrokken!!
De eerste dagen op het project:
Dinsdag zijn we langs de twee compounds geweest van het project. Daar zijn tuinen aangelegd, waar groenten worden verbouwd en er zijn tuinen met watervoorzieningen. Het regenseizoen is nu begonnen en dat is erg gunstig voor de tuinen! Op deze compounds wonen gezinnen met familieleden die een handicap hebben. Ze bevinden zich in the rural parts of Awassa. Toen we aankwamen kwamen de kindjes op ons afgerend en ze wilden allemaal een hand vast houden en aan je zitten.
Later deze week zijn we naar Leku geweest, dit ligt op ongeveer 3 kwartier afstand van Awassa. Na een klein weekje in Ethiopië, dacht ik wel wat Afrika gezien te hebben, maar deze tocht was echt ongelofelijk. Kleine hutjes in the middle of nowhere, mensen die kleren aanhebben die zo ontzettend vuil zijn, kindjes die grote stukken met waterflessen op hun ruggetjes lopen… ongelofelijk!
In Leku is een ontzettend grote school met een klas voor de dove kinderen en een klas voor de blinde kinderen. Helene heeft meegeholpen bij de klas voor de blinde en ik bij de klas voor de dove. Ik ben nu begonnen met het leren van het gebarenalphabet, en volgende week mag ik helpen met het lesgeven aan de dove kinderen.
We hebben ook nog even een kijkje genomen bij de dormitory, deze biedt slaapplek voor 16 kinderen die ver van school af wonen. Ze zijn op het moment bezig met het bouwen van een wasruimte. Dit gaat geheel op zijn afrikaans. Er worden palen in de grond geslagen en daarom heen komen golfplaten. Helaas konden we dit niet afmaken, want we werden geteisterd door een ontzettend heftige regenbui en toen zijn we aan de injerra en koffie gegaan!
Verder moet ik nog wel even wennen aan het Afrikaanse tempo, als je een afspraak hebt om acht uur betekent dat niet dat je ook daadwerkelijk om acht uur wordt afgehaald. Acht uur 's morgens is hier trouwens 14.00. En we leven hier in 2004!
Dit weekend hebben we een trip gehad, zaterdag hadden we een lokale dag in Awassa. We hebben wat Amhaars geleerd (dat is de taal die ze hier spreken) en zelf injerra’s gebakken. Gisteren zijn we naar Wondo Genet geweest, hier zijn hotsprings en het water dat door de bergen loopt is op sommige plaatsen zelfs 85 graden! er is een natuurlijk zwembad en we konden douchen!! WARM!! Dat was lekker!
Verder waren we nog naar een local bar geweest, waar er allemaal dronken mannen aan de honingwijn zaten, we waren een ware attractie!
Hoe gaat het in Nederland? Ik ben benieuwd hoe het met jullie is!!
xxx
Johanna