Back home!

(origineel bericht op be-more.nl)

Back home!

Het is alweer een week geleden dat ik in Nederland ben aangekomen.
Nog een paar korte dingen over de laatste week en een kleine selectie van mijn foto’s.

Op maandagmiddag had Ababa, de eigenaresse van het internetcafe waar wij vaak kwamen, ons uitgenodigd om bij haar thuis langs te komen. De (meeste) mensen in Ethiopie zijn enorm gastvrij, vaak wordt je uitgenodigd om te komen eten of op de koffie te komen. Was erg leuk om bij haar langs te gaan, ze woont om de hoek van het huis waar wij zaten. En haar huis zag er een stuk mooier uit dan dat van ons! Na injera gegeten te hebben kregen we nu gelukkig wel lekkere koffie. Bij de koffie cermonie hadden zij en haar nichtje traditionele jurken aan gedaan! (zie foto)

Bij het andere project (Fiker) was een vrijwilligersdag waar wij ook voor uitgenodigd waren. Ze hadden 1 van hun ruimtes versierd en alle ‘ramen’ afgedekt met doeken zodat het donker genoeg was om naar een beamerprojectie te kijken. We begonnen met een presentatie over het project, hoe het ontstaan is, wat ze allemaal doen etc. Uiteraard was er een koffie ceremonie en het laatste onderdeel was het planten van boompjes. Heb ik toch nog een boom kunnen planten in Ethiopie! Ze hebben beloofd goed te gaan zorgen voor ‘onze’ boompjes.
Als afscheid van Affini hadden we een etentje (wat we uiteindelijk zelf voor iedereen moesten betalen…) in een chique restaurant. Het begon gelijk goed met stroomuitval, zit je dan in een pikdonker restaurant. Gelukkig was er weer stroom toen we ons eten kregen en hebben we heerlijk en gezellig zitten eten. Van Affini kregen we een certificaat en een traditionele sjaal van de Sidamo stam.

Op onze laatste dag in Awassa zijn we gaan kijken bij SOS Children’s villages Awassa. Het dorp is heel mooi aangelegd op een groot stuk land aan het meer en er kunnen maximaal 150 kinderen (verdeeld over 10 huizen) wonen. Aangrenzend zijn de kindergarten, primary school en high school, waar ook niet SOS kinderen naartoe gaan. Was erg indrukwekkend om te zien!

Het avontuur in Ethiopie werd afgesloten met 1 1/2 dag Addis Ababa. Beetje rond gekeken, gegeten, geprobeerd te slapen (helaas begon de kerk op zondagochtend om 3.00 door de luidsprekers te schallen) en afscheid nemen van andere vrijwilligers. De vier weken zijn echt heel snel voorbij gegaan! Wie weet ga ik ooit nog wel een keer terug!

(origineel bericht op be-more.nl)