Handbagage ergernis

Hallo,
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Wellicht kan een moderator er eens een discussie van de week ofzo van maken.
Het gaat om de hoeveelheid en volume van wat soms wordt geaccepteerd als handbagage. Ik denk niet dat ik meer hoef uit te leggen, iedereen die regelmatig reist weet wat ik bedoel. Wie wat laat instapt loopt de kans zijn bescheiden tas, koffertje of rugzak niet meer kwijt te kunnen.
Afgelopen weekend op de KLM vlucht van Panama naar Amsterdam werd diverse keren omgeroepen of alle passagiers hun medewerking wilden verlenen om alles zo goed mogelijk in de bagagevakken te stouwen. Terwijl bij het boarden alles vrolijk werd doorgelaten. Eerder zag je nog wel van die ‘rekjes’ waar je handbagage in moest passen. Die stonden nog voordat je je koffers incheckte. Er werd ook nog wel gelet op het gewicht, iets van 7 kilo ofzo.
We spraken er over met een van de stewardessen die ook vond dat er strenger de hand aan gehouden zou moeten worden maar die het met me eens was dat het ook te maken heeft met concurrentie in de lucht. Stel dat je wordt geweigerd op een vlucht vanwege te veel handbagage. Dan wordt die maatschappij er niet populairder op…

Als je soms ziet, wat sommige mensen allemaal als handbagage meenemen! Als ze die (uitzonderingen) er tussenuit halen, dan raakt waarschijnlijk iedereen zijn handbage kwijt. En die uitzonderingsgevallen moeten dan maar op zoek naar een andere airline of naar een redelijker formaat handbagage.

Strenger toezicht en naleven van de regels zou wel prettig zijn idd…

Ben ik het helemaal eens mee …

Dan kunnen we lang wachten…

Gewoon zover mogelijk vooraan staan bij boarden en houd handbagage (met name qua formaat) zo beperkt mogelijk.

Dan heb je geen gezeik.

Nou, in Panama sta je dan een uur vooraan in de rij… Daar hebben/hadden ze een heel traag systeem van boarden. En dat doe je dan omdat je er niet op kunt vertrouwen dat mensen een beetje normaal doen of dat de controle streng maar rechtvaardig is. Zelf hadden we dit keer geen last. Hadden een tas onder de stoel, voor die dingen die je onderweg nog wil hebben en een laptoptas bovenin. Maar we hebben wat passagiers en stewardessen zien worstelen.

Als iedere passagier zich al eens zou houden aan één stuk handbagage, laat het dan nog wat zwaarder of groter zijn toegelaten.

helemaal mee eens. En de dames een ‘normale’ handtas.

Als ik ingecheckte bagage heb, dan neem ik geen handbagage mee, alleen een normaal formaat handtas. Mijn man heeft een kleine rugzak voor medicatie, e-readers en dergelijke.
Als we alleen met handbagage reizen, dan hebben we elk een kleine trolley die aan de afmetingen beantwoordt.

Er zijn in sommige landen lieden, die zo te zien verhuizen middels het vliegtuig. En ze proppen van alles schaamteloos in het bovenrek. Pas las ik, dat Chinezen bijvoorbeeld niet eens weten, dat ze geen voedingsmiddelen mogen meenemen op een vlucht naar Australië.

Wat die Chinesen betreft raad ik je aan eens naar het programma Border Security te kijken. Onvoorstelbaar waarmee die Chinezen het land mee binnen proberen te komen.

Dat heb ik inderdaad ook meermalen kunnen zien. Ik kon mij niet aan de indruk onttrekken, dat ze het wel wisten, maar dat ze er gewoon op gokten, dat de douane niet iedere overtreder zal vangen.

Wat een gekloot he… Maak regelmatig mee dat airlines de passagiers achter in de rij dwingen om hun handbagage alsnog in te laten checken als ruimbagage wegens ruimtegebrek. Dan pikken ze wel de trolleys en hutkoffers eruit, en niet zo zeer de handtassen en attachékoffertjes.

Voor mok zijn dat de beste airlines. Maar die lopen ook het risico dat ze klanten verliezen.

Ik sta soms ook wel verbaasd te kijken naar wat er als handbagage wordt toegelaten. Nu heb ik zelf al een camerarugzak van behoorlijk formaat die vaak ook nog wel wat te zwaar is, maar ik zie toch geregeld nog aanmerkelijk grotere tassen en trolleys. Ook gewoon in de veevervoer-klasse.

Maar wat me daarnaast ook wel opvalt zijn de mensen die schijnbaar nog even helemaal los zijn gegaan bij de tax free winkels. En naast hun (meestal al forse) handbagage ook nog eens meerdere losse tassen met aankopen hebben. En dan in hun uppie een heel bagagevak weten te vullen. Of leuker nog: een vlucht vanuit New York waarbij twee dames een hele lading aan kleinere tasjes in meerdere bagagevakken over het halve vliegtuig verdeeld moesten stoppen. Ben benieuwd of ze uiteindelijk ook alles weer mee hebben genomen, of toch een paar tasjes vergeten zullen zijn…

Afrikanen kennen er ook wat van! Gelukkig zat onze vlucht van Dakar naar Brussel vorige week niet vol, anders was er vast en zeker een probleem geweest om alle handbagage weg te stouwen.

Het raarste dat ik ooit heb zien langskomen als handbagage was een tv op een vlucht naar Cuba.

Ik neem nooit handbagage mee in het vliegtuig,dingen die ik nodig heb tijdens de vlucht zijn mijn sigaretten/passport/geld en mobieltje.
Die steek ik dan weg in mijn lange broek met verschillende zakken (Fjallraven)
Wat betreft bagage ,had een simpel reiskoffer meegenomen daar steekt mijn laptop in en wat kleding samen goed voor een slordige 9kg.
Volgende keer neem ik gewoon een plastieke zak mee,en laat alles ginderachter terplaatse !
Voordeel is dat je niet moet wachten in rij op je bagage in Bangkok en Brussel.

Met welke maatschappij reis jij, dat je nog mag roken? Je schrijft dat je sigaretten nodig hebt tijdens de vlucht :wink:

Willem is me net voor, dat vroeg ik me ook af :slight_smile: