Air Asia

In juli en augustus zal ik regelmatig in Zuid-Oost Azie vliegen, met name tussen Thailand, Maleisie, Cambodja en Indonesie. Ik zal dan vaak gebruik maken van Air Asia omdat het een van de goedkoopste vliegmaatschappijen is. Omdat ik slechts handbagage met mij meeneem heb ik daarbij de volgende vragen:

1. Hoe is de situatie op dit moment, ik bedoel is Air Asia erg streng bij de controle van gewicht en b.v. 2 stuks handbagage om mee te nemen. Ik begrijp dat je slechts 7 kg in totaal als handbagage mee kan nemen. Maar ik wil vanuit die landen ook kadootjes mee kunnen nemen.
  2. Zijn hun vluchten meestal op tijd, of komt het er bij hen niet zo nauw aan?
  3. Is er bij Air Asia hetzelfde systeem als bij b.v. RyanAir dat je geen stoel krijgt toegewezen, doch dat je die, zodra je in het toestel bent, zlf kunt uitzoeken. D.w.z. wie er het eerst binnen komt heeft de eerste keus!! En is er een voorkeursregeling, d.w.z. bij extra betaling heb je voorrrang bij het binnengaan??

Bij voorbaat dank voo de antwoorden.
En als er nog tips zijn bij het vliegen met AirAsia lees ik dat graag.

GALA & Ernst.

air asia is vrij strikt met gewicht, omdat ze daar hun geld mee verdienen. je kunt dacht ik extra betalen zodat je als eerste mag boarden

Los van priority boarden kun je ook bij het boeken extra betalen voor een stoel met extra beenruimte. Deze zijn bij de nooduitgang of voor in het vliegtuig.

Wij hebben het afgelopen half jaar veel met AirAsia gevlogen en zagen mensen enorme backpacks/weekendtassen/etc meenemen als handbagage. Ons idee was toen dat het daar juist veel minder streng was dan in Europa, maar toch zou ik niet téveel risico nemen, want je zult maar net degene zijn die eruit wordt gepikt en veel moet bijbetalen. Je krijgt wel een vast stoelnummer, dus je hoeft niet te dringen voordat je gaat boarden ;-).

Wij vonden het echt een prima maatschappij. Veel fijner dan Ryanair/Easyjet.

Dankjewel baco101, jenny en backpackgek voor jullie reakties. Ik zal rekening houden met jullie opmerkingen. Het komt er eigenlijk op neer dat je geluk moet hebben als je teveel handbagage bij je hebt en ze je niet kontroleren.

Gala.

ik heb altijd teveel handbagage, en heb daar nog nooit een probleem mee gehad. (mijn tas is absoluut niet te groot, maar wel te zwaar.)

als het mogelijk zou zijn handbagage bij te kopen, dan zou ik dat standaard doen. ik sleep namelijk meestal 2 camera’s mee op reis (SLR + camera voor onderwater) en wil deze absoluut niet in mijn ruimbagage doen.

P.S. het is trouwens verwarrend dat je 4-5 keer dezelfde vraag post op verschillende subfora. nergens voor nodig!

1 like

Kijk eens op de AirAsia site zou ik zeggen.
Als je reist zonder check-in bagage, dan mag je cabin-bagage (handbagage) tot 7 kg meenemen + een laptop-tas.
De enige airport waar ze streng op de bagage controleren is voor mij tot op heden Phnom Penh.
Ga niet af op wat anderen meeslepen; je weet niet of ze er al of niet voor betaald hebben en als je gezicht niet leuk gevonden wordt, dan is ineens elke gram teveel.

Punt is: Er wordt duidelijk vooraf aangegeven wat en hoeveel je mee mag nemen…houdt je daar aan en alles komt goed.

http://www.airasia.com/ask/template.do?id=61

Bij AirAsia kun je online boeken en online in-checken. Je kunt ook je stoel uitzoeken en de zogenaamde hot-seats kosten nog eens extra. Mocht je het nodig vinden om aan boord te eten, boek dat dan ook vooraf. De “vrije voorraad” voedsel aan boord is beperkt.

Lees ook goed de instructies op je boarding-pass (als je die zelf uitgeprint hebt). Bij de ene lucthhaven (Suvarnabuhmi) kun je regelrecht naar de gate, terwijl je bij de andere (Singapore) echt eerst langs document-check moet. Oftewel, de incheck-procedures zijn niet standaard voor alle luchthavens. Voor alle veiligheid: zorg dat je minimaal 1 uur voor vertrek de incheck-balie gepasseerd bent!!

Kijk trouwens niet alleen bij AirAsia…vergelijk ook NokAir, Orientthai, Bangkok Air en Thai Air. AirAsia is niet per definitie de goedkoopste.

1 like

Al dan niet rechtsreeks naar de gate gaan hangt er van af of het een domoestic of internationale vlucht is. Bij internationaal moeten namelijk de visa vereisten worden gecontroleerd, en moet dus een document check bij de incheckbalie worden uitgevoerd.

Geweldig bedankt Joepattaya en Stevenl. Toevallig heb ik ook de naam gekregen van Tiger Airways, een dochtermaatschappij van Singapore Airlines. Zij zijn zelfs nog goedkoper dan Airasia. In 2011 werd deze maatschappij geschorst vanwege onveiligheid, maar ik begrijp dat de situatie enorm verbeterd is. Enige kennis of informatie van jullie kant of van anderen bekend?
GALA.

Als je reist met check-in bagage, mag je ook handbagage tot 7 kg + laptoptas meenemen…

Houd er dan wel rekening mee dat Nok Air en Orient Thai vanaf/naar Don Muang vliegen en Air Asia, Thai, en Bangkok Air vanaf Suvarnabhumi (per 1 oktober a.s. gaat ook Air Asia over naar Don Muang, in het noorden van Bangkok).

1 like

6-7-2012: BKK-Singapore met AA.
Liet vanaf een afstand mijn boarding-pass zien en de mensen wuifden me door naar Immigratie. Geen check van documenten en van visa oid.
Op de boarding-pass staat alleen dat men geacht wordt 1 uur voor vertrek van het vliegtuig bij immigratie moet staan.

6-7-2012: Singapore-BKK: Daar stond ineens op de boarding-pass WEL dat ik eerst langs document-check moest.

Verschil moet waarschijnlijk gemaakt worden in:

• domestic: geen document-check
  • international (geen visum-plicht): geen document-check
  • international (visum-plicht): document-check

Ja, denk dat je daarin gelijk hebt.