In juli en augustus zal ik regelmatig in Zuid-Oost Azie vliegen, met name tussen Thailand, Maleisie, Cambodja en Indonesie. Ik zal dan vaak gebruik maken van Air Asia omdat het een van de goedkoopste vliegmaatschappijen is. Omdat ik slechts handbagage met mij meeneem heb ik daarbij de volgende vragen:
Hoe is de situatie op dit moment, ik bedoel is Air Asia erg streng bij de controle van gewicht en b.v. 2 stuks handbagage om mee te nemen. Ik begrijp dat je slechts 7 kg in totaal als handbagage mee kan nemen. Maar ik wil vanuit die landen ook kadootjes mee kunnen nemen.
Zijn hun vluchten meestal op tijd, of komt het er bij hen niet zo nauw aan?
Is er bij Air Asia hetzelfde systeem als bij b.v. RyanAir dat je geen stoel krijgt toegewezen, doch dat je die, zodra je in het toestel bent, zlf kunt uitzoeken. D.w.z. wie er het eerst binnen komt heeft de eerste keus!! En is er een voorkeursregeling, d.w.z. bij extra betaling heb je voorrrang bij het binnengaan??
Bij voorbaat dank voo de antwoorden.
En als er nog tips zijn bij het vliegen met AirAsia lees ik dat graag.
Airasia is behoorlijk strikt met het gewicht en de afmetingen van je bagage. Is best vergelijkbaar met Ryanairn
Bij online boeken van je tickets bepaal je al welke stoel je krijgt/kiest. Extra betalen voor eerder boarden zoals bij Ryanair ken ik niet bij Airasia.
Misschien geeft de site van Airasia uitsluitsel?
Ps: ik zag da je dezelfde vraag op diverse fora hebt gestelt. Dit is op Wereldwijzer niet toegestaanā¦
Ik ben met AirAsia naar de genoemde landen gevlogen en ze kunnen streng zijn met de bagage, soms krijg je een controlelabel aan je tas, maar dat kan per luchthaven en per land verschillen. Ik boek altijd met 20kg ruimbagage en heb nog een fotorugzak bij me die niet zo groot maar wel zwaar is. Maar die hebben ze nog nooit gewogen.
De vluchten zijn vaak op tijd. AirAsia is goed georganiseerd. Ik heb wel een paar keer meegemaakt dat ze een de vluchttijden nog hebben veranderd. En dan vaak naar tijdstippen waarbij ze hopen dat ze een prijzig ontbijtje of lunch aan je kunnen slijten.
Bij het boeken hebben ze stoelkeuze al voor je aangevinkt. Wil je daar op besparen, dan moet je dat expliciet uitvinken, net zoals ze je een verzekering willen aansmeren (smerige praktijkenā¦).
Je kunt het beste zo vroeg mogelijk boeken. Minstens een half jaar vooraf. De laatste stoelen worden het duurste verkocht⦠Of toeslaan zodra ze een aanbieding hebben. Een kwestie van de site regelmatig checken.
Johan
Sorry Robert dat ik hetzelfde onderwerp op verschillende fora heb aangegeven. Ik wist er niet van. Aande andere kant wilde ik graag ervaringen van mensen van de genoemde andere landen weten, vandaar!
Nogmaals bedankt voor je adviezen. Ik ben in ieder geval wijzer geworden.
AirAsia is O.K. Meld je aan zodat je regelmatig een email krijgt over hun BIG SALES. Dan kan je enkele maanden op voorhand supervoordelige tarieven boeken. Ik ben er zelf echter nog niet ingelukt om door uit te vinken aan hun reisverzekering, seat allocation en tutti kwanti te ontsnappen. Ik geraak gewoon niet op de volgende pagina. Dan nog ben ik recent van Kuala Lumpur naar Phnom Penk gevlogen voor iets minder dan 50 Euro