AirAsia

In juli en augustus zal ik regelmatig in Zuid-Oost Azie vliegen, met name tussen Thailand, Maleisie, Cambodja en Indonesie. Ik zal dan vaak gebruik maken van Air Asia omdat het een van de goedkoopste vliegmaatschappijen is. Omdat ik slechts handbagage met mij meeneem heb ik daarbij de volgende vragen:

1. Hoe is de situatie op dit moment, ik bedoel is Air Asia erg streng bij de controle van gewicht en b.v. 2 stuks handbagage om mee te nemen. Ik begrijp dat je slechts 7 kg in totaal als handbagage mee kan nemen. Maar ik wil vanuit die landen ook kadootjes mee kunnen nemen.
  2. Zijn hun vluchten meestal op tijd, of komt het er bij hen niet zo nauw aan?
  3. Is er bij Air Asia hetzelfde systeem als bij b.v. RyanAir dat je geen stoel krijgt toegewezen, doch dat je die, zodra je in het toestel bent, zlf kunt uitzoeken. D.w.z. wie er het eerst binnen komt heeft de eerste keus!! En is er een voorkeursregeling, d.w.z. bij extra betaling heb je voorrrang bij het binnengaan??

Bij voorbaat dank voo de antwoorden.
En als er nog tips zijn bij het vliegen met AirAsia lees ik dat graag.

GALA & Ernst.

1- jazeker zijn zeer streng met gewicht en aantal.
2- vaak mee gevlogen maar niet anders dan bij andere maatschappijen. (eigenlijk altijd op tijd)
3- Hetzelfde principe…

Prima maatschappij om mee te vliegen, wel optijd boeken voor de beste prijzen.

Gr

1 like

Ik heb toch wat andere ervaringen (vanaf LCCT in Kuala Lumpur):

1. Met checked bagage doen ze altijd sneller moeilijk dan bij handbagage. Ik zie regelmatig hele families met dozen rijst en diverse tasjes het vliegtuig in stappen. Hier wordt nauwelijks moeilijk over gedaan. Als je het te bont maakt, kun je natuurlijk rekenen op problemen. Ik zou in ieder geval bij het inchecken je bagage niet tonen, anders willen ze het daar wegen en mag je het alsnog inchecken. Wat je ook nog kunt overwegen is om op de airports (van vertrek) zo’n airport tas probeert te vinden en daar de extra dingen in te doen. Wat op de airport gekocht is doen ze meestal minder moeilijk over.

2. Wij hebben regelmatig vertragingen gehad. Een hoofdreden waarom ik reizigers in het geval van AirAsia ook altijd aanraadt nooit de hoofdvlucht (op de terugweg naar NL) aansluitend op een locale vlucht te hebben. Geen risico’s nemen. Ik vind de service bij vertraging overigens altijd droevig. Maargoed; volgens mij heeft AirAsia geen extreme vertragingen…

3. Je krijgt bij inchecken gewoon een stoelnummer en dient ook op deze stoel te zitten. Veel populaire routes zitten vaak flink vol en dan heb je weinig keuze. Bij een leeg toestel moet iedereen in het begin netjes op de eigen stoel zitten; maar zodra de deur van het vliegtuig dichtgaat, zie je iedereen direct opstaan om een van de lege rijen te bezetten. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat je zomaar ergens mag zitten (dus dat het niet op stoelnummer werkt).

Hartelijke dank Veelzijdig Maleisie en pwm voor jullie reacties. Ik heb inmiddels ook een andere vliegmaatschappij uit Maleisie gevonden: Tiger Airways. In het recente verleden hebben ze problemen gehad, maar nu schijnt de veiligheidssituatie enorm verbeterd te zijn. Hebben jullie enige ervaring, kennis of informatie over deze maatschappij?
Ik heb gezien dat hun vluchten zelfs nog goedkoper zijn dan Airasia.

Gala.

Tiger is een prima maatschappij; onderdeel van Singapore Airlines. Weinig verschil met AirAsia. Prijzen zijn vaak erg scherp, maar geen enkele airliner hier kan tegen de 0RM deals van AirAsia op. Neemt niet weg dat wij meestal AirAsia vermijden vanwege de irritante verborgen kosten. Daarbij is AirAsia dicht op de vertrekdatum wel erg duur…

Inderdaad de prijzen zijn bij Tiger Airways redelijker goedkoper vergeleken met Airasia. B.v. BKK - Singapore enkele reis: Tiger Airways 90 euro, Airasia 144 euro!! En Tiger werkt niet met verborgen kosten zoals Airasia doet.
Ik heb inmiddels een paar vluchten via Tiger geboekt, ben alleen nog op zoek naar een goedkope vlucht Kuala Lumpur - Hongkong. Jammergenoeg geen vlucht via Tiger. Enig idee behalve Airasia??
Dank voor de informatie.
Gala.

Hallo daar! Ook ik heb een vraag over Air Asia. Ik wilde een vlucht boeken voor in oktober van Bangkok naar Hanoi. De vlucht was 33 euro. Een week daarna wilde ik boeken en waren de goedkope stoelen op en kostte dezelfde vlucht 68 euro. Wat raden jullie aan? Moet ik wachten en hopen dat er meerdere goedkope stoelen beschikbaar komen of denken jullie dat het nu 3 maanden van te voren niet meer goedkoper gaat worden en ik zsm moet boeken voordat het misschien duurder wordt?

Groetjes,
Roseanne

pas op met AIR ASIA: De Website ziet er goed uit maar…als er problemen komen dan krijg je er met air asia zeker nog een bij. Ik moest mijn reis van drie maanden annuleren. Mijn vrouw werd twee dagen voor de eerste vlucht ernstig ziek. Kanker in een vergevorderd stadium. Totaal onverwacht.
Ongelooflijk hoe Air Asia en de extra afgesloten verzekering bij Air Asia reageert. Tientallen mails en formulieren ben ik nu verder en nog steeds geen oplossing. Men wringt zich in de meest ongelooflijke bochten, om niet te hoeven betalen.
Onmenselijk en zakelijk helemaal verwerpelijk.

Wat de verplichte verzekering bij Airasia betreft: die is praktisch waardeloos en kan gewoon als een verborgen kost beschouwd worden.
Wat niet wegneemt dat wie een ticket koopt tijdens de dagen van de “big sales” waarschijnlijk het goedkoopste ticket heeft op die bestemming.

Ik wacht het wel af. Over een paar maanden is het mijn eerste keer met Air Asia…