yeah! Het gaat nu toch aardig definitief worden dat ik in de lente weer naar Japan ga. We mikken weer op de bloesemperiode in Kyoto.
Mijn broer wil graag weer naar Tokyo, dus daar zullen we de reis starten.
Globaal ziet het wensenlijstje er na een middagje brainstormen er als volgt uit:
Tokyo
Kyoto
Tottori (zandduinen)
Matsue (Matsue zelf en de Izumo Taisha)
Matsuyama
Takamatsu
Kurashiki
Osaka
Terugvliegen vanaf KIX
Dit is een ruwe schets, er moet nog het e.e.a worden uitgezocht qua haalbaarheid.
Na Kyoto willen we dus omhoog gaan, om vanaf Matsue dwars over te steken naar Shikoku. Het lijkt erop dat alle routes via Okayama / Kurashiki gaan. Het leek ons leuk om naar Shikoku over te steken via de bruggen tussen Onomichi en Imabari. We hadden gezien dat je dat kon fietsen. Maar weet iemand of dat ook met de bus oid kan?
Op Shikoku willen we sowieso Matsuyama en Takamatsu zien. Het zou leuk zijn als Kochi er ook nog tussen zou kunnen. Die stad zou ik graag willen bezoeken vanwege de samurai in mijn avatar.
Dit is zo’n dingetje wat we nog gaan uitzoeken wat betreft de haalbaarheid.
Verder heb ik nog een andere vraag in een heel andere categorie
Mijn broer wil graag een mooie foto van de skyline van Tokyo maken, liefst met de Skytree erop. Hij wil die dan uitvergroot in de woonkamer hangen. Is weer eens iets anders dan een foto van New York 
Weten jullie misschien leuke uitkijkpunten waar je zulke foto’s zou kunnen maken? Het is alweer een tijdje terug dat ik in het Metropolitan Office was, dus ik weet niet of de Skytree goed vanaf daar te zien is. Maar misschien zijn er nog andere punten waar een mooie skyline foto te maken is.
Klinkt goed!
Wat betreft de oversteek naar Shikoku, volgens Japan Guide zou dan inderdaad ook per bus moeten kunnen, maar vermoedelijk zal dat ook al gezien hebben. Het lijkt me persoonlijk overigens erg gaaf om te fietsen, maar dat zegt in dit geval iemand die al in geen jaren meer afstanden groter dan een kilometer of 10 gefietst heeft…
Voor dat panorama, vanaf het MGO schiet het waarschijnlijk niet heel erg op:
Ik ben er zelf nog niet geweest, maar ik denk dat je vanaf het Bunkyo Civic Centre een beter zicht zal hebben. Of anders wellicht vanaf de Mori Tower of het World Trade Centre?
Het uitzicht van het Bukyo civic center kan ik onderschrijven (ben er zelf vorig jaar geweest), maar omdat het best wel een eindje van de Skytree afstaat had ik 'm al afgeschreven.
Maar bij nader inzien (gelukkig hebben we de foto’s nog
) vind hij dit ook wel een mooi uitzicht voor in de kamer, dan maar zonder Skytree. Maar hij wil dan wel een schemer/avond foto van deze:
Maar misschien gaan we ook nog naar de Mori toren om te kijken wat het uitzicht daar gaat worden. We zijn er in ieder geval ook nog nooit geweest, dus is dit misschien een goed ‘excuus’ 
Waarschijnlijk gaan we ook nog naar de Kanda schrijn om te kijken of ze nog anime ema hebben.
Is die foto uit eigen collectie? Prachtig, zo met Mt. Fuji op de achtergrond!
Die is inderdaad zelf geschoten. Het was toen ook super helder weer
Dat geluk heb ik volgens mij nog niet gehad. Wel heb ik hem ooit tijdens de landing op Narita vanuit het vliegtuig mooi achter de stad zien liggen, maar toen helaas geen camera bij de hand.
De tickets zijn ondertussen geboekt!
We vliegen weer met Lufthansa, en deze keer landen we op Haneda, in plaats van op Narita. Haneda hebben we wel eens bezocht (al ging dat er voor een groot deel om dat we met de monorail wilden), maar het lijkt me erg prettig om daar aan te komen. Dat scheelt weer met de reistijd naar de stad toe. Waarschijnlijk gaan we weer een hotel zoeken in onze ‘vaste’ basis in Tokyo, Asakusa, en er gaat een rechtstreekse metro van Haneda naar Asakusa. Nog een pluspunt dus.
Na Tokyo gaan we misschien voor een tussenstop op de Tokaido route, wellicht wordt dat Shizuoka, voordat we doorreizen naar Kyoto.
Ons verblijf in Kyoto hebben we gepland op het hoogtepunt van de bloesemperiode. En hoewel we het weekend vermijden geeft Booking.com zelfs nu al aan dat de stad voor 93% bezet is. Ik ben er wel gerust op dat het goed gaat komen, want het is echt nog ruim van te voren. Maar dat vind ik wel leuk, speuren naar een leuk hotelletje in Kyoto, betaalbaar, en het liefst dicht bij het station.
Tottori en Matsue zijn nog ongewijzigd op dit moment, maar vanuit Matsue gaan we nu eerst naar Kuroshiki, om vanuit daar door te reizen naar Shikoku. Matsuyama is komen te vervallen. In de plaats daarvan is Kochi gekomen. Nu ik toch op Shikuko ben wil ik echt naar de stad waar Ryoma vandaan komt.
Na Kochi gaan we door naar Takamatsu en Osaka.
Voor het gemak boeken we dan ook nog een hotel voor de laatste nacht op KIX, kunnen we de volgende ochtend lekker rustig aan doen en terugvliegen.