Het grootste deel van december 2002 reisde ik op de bonne fooi met lijnbussen in Nieuw-Zeeland rond. Daarna maakte ik een georganiseerde busrondreis. In januari 2003 was mijn georganiseerde busrondreis voorbij. Ik had nog een aantal dagen over. In Christchurch keek ik op een plakkaat naar Hammer Springs. Ik had mij niet voor die dagtocht opgegeven. Wel was dat voor mij een idee om daar naar toe te gaan met de lijnbus. Daar zijn openlucht zwembaden. Ik ging niet zwemmen, maar wilde wel even daar kijken. Ik ging daar vluchtig kijken, wat ik had maar ca 20 minuten. Ik wilde ook nog met de bus naar Kaikoura. Hammer Springs ligt in een prachtige omgeving, terwijlbij Kaikoura een heel boeiende rotskust ligt. Wie weet meer over deze omgeving? Die plekken worden niet beschouwd als standaard reisdoelen.
Hamner Springs herinner ik me vooral als touristisch en duur. Kaikoura als warm en gemoedelijk. De weg naar Hamner Springs is mooi en heeft ook mooie vergezichten, Kaikoura heeft een mooie kustlijn. Niet per se een mooi strand, maar wel leuke wateractiviteiten.