Hallo! (Midden/Zuid Amerika plan)

Hallo iedereen!

Ik lees al een tijdje mee aangezien ik een fanatiek reiziger ben(wil worden), echter nog nooit de behoefte gehad om zelf iets te posten, maar aangezien
ik vanmiddag niks kon lezen zonder me aan te melden maar besloten een account aan te maken:)

Even kort voorstellen dan:
Naam is Ruud, 24 jaar en net student af, heb momenteel meerdere bijbanen om mijn droomreis door midden/zuidamerika vanaf augustus/september te kunnen verwezelijken.
Heb toen ik 17/18 jaar was een jaar in Ecuador gewoond als uitwisselingsstudent, daar nog veel warme contacten en dus ook het verlangen om terug te keren. Spreek aardig Spaans.

Mijn planning:
Wil aug/sep naar Mexico vertrekken om van daaruit door heel midden amerika richting Ecuador/Peru te reizen, ben nooit buiten Ecuador geweest en ken de andere landen ook totaal niet.
Voor mijn gevoel klinkt colombia erg gevaarlijk, maar blijkbaar is dit juist een prachtig land. Het idee was eerst om met een eigen auto vanuit mexico richting Ecuador te rijden, maar vanwege
het kostenplaatje, het constant je auto in de gaten moeten houden, het verkeer, de grensovergangen en verzekeringen heb ik toch besloten om het gewoon met het openbaar vervoer te gaan doen.

Vragen/tips/info:
Ik wil de reis vooraf niet echt plannen, een van de belangrijkste zaken is eigenlijk het vliegticket. Ik weet echter nog niet hoe ik dit zo goedkoop mogelijk kan regelen. 2 belangrijke zaken
waar aan het ticket moet voldoen: Heen en terugvlucht vanaf/naar andere locatie en ik wil eigenlijk heel graag een flexibel/open ticket hebben aangezien ik, zo gauw ik eenmaal in Ecuador ben,
eigenlijk kostenloos verschillende plekken heb waar ik langere tijd kan blijven en eens goed wil gaan nadenken/rondkijken voor mijn toekomst… Het liefste zou ik hierbij niet vastzitten aan een terugdatum.

Verder zou ik waar mogelijk ook gebruik willen gaan maken van couchsurfing/fora’s om geregeld bij mensen te overnachten die ik via internet heb leren kennen, dit niet enkel om het kostenplaatje laag te
houden, maar vooral ook omdat dit volgens mij zoveel meer toe gaat voegen aan mijn reis, mensen leren kennen, echt culturen proeven en dingen meemaken die je niet uit een lonelyplanet halen zijn voor
mij de mooiere dingen aan een reis. Mensen hier ervaring mee? Misschien zels wel mensen die zeggen dat ik te zijner tijd wel eens kan benaderen omdat ze in die contreien wonen en mogelijk openstaan
voor reizigers.

En:
Is dit de juiste plek om deze zaken te posten, of moet ik elders een topic aanmaken/zijn er topics voor specifieke onderwerpen waar ik het over heb?
Verder blijf ik natuurlijk lezen:)

Alvast bedankt iedereen en aangenaam :wink:

ik ben een couchsurfer en heb ook CS ervaring in Colombia…

Hallo Ruud, welkom op Wereldwijzer!

Wat een mooi vooruitzicht om zo’n reis te gaan maken. Heb je daarvoor al het Zuid-Amerika Forum ontdekt? Daar kun je ervaringen lezen van anderen en je eigen vragen stellen. Heel veel plezsier met de voorbereidingen en met je reis door Midden-Amerika.

Groetjes, Leontien