Hallo allemaal

(origineel bericht op be-more.nl)

Hallo allemaal

We kunnen weer wat van ons laten horen, we zijn tijdelijk verhuisd naar het deel van het project waar we heen zouden, we hebben besloten om hier 5 dagen te verblijven en dan ondanks de luxe weer terug te gaan naar de staff en de jongens op het rehab. We leven aardig op onze toppen van onze emoties, in de weekenden zien we hoe schitterend mooi Zuid Afrika is, we zijn een weekend langs de kust wezen hiken, en zagen vanuit de verte de walvissen, en afgelopen weekend zijn we naar een wildpark geweest waar we 4 van de 5 van de big five hebben gezien, en de natuur zo groots is dat je je zo klein voelt, en aan de andere kant is er het schrijnde verhaal van de jongens.
Gisteren voor dat we vertrokken was er nog een verwarring over een verjaardag, de jongen ( hij is 15) had maar gezegd dat hij 5 november jarig is, maar bij een bezoek aan zijn moeder bleek dat in maart te zijn, hij wist echt niet wanneer hij jarig is, bij navraag hebben we het op de kalender aangepast, op 15 nov. is er nog een jongen jarig en als troost vieren ze zijn verjaardag dan ook.
Ik moet er wel bij zeggen dat hier een verjaardag niet zo’n groots wordt gevierd als bij ons, maar toch.
Graag wil ik jullie vertellen over een dag op het rehab. S’morgen om 6 uur staat het hele spul op, en wordt er gedoucht, dat grenst aan onze kamer dus wij hoeven geen wekker te zetten zal ik maar zeggen. Dan moeten ze hun kleren wassen en na de was is er ontbijt, meestal verschijnen wij dan ook, er zijn elke dag 2 die keuken dienst hebben en 2 die de rest moeten vegen, de anderen hebben tijd voor hun zelf, dus de afwas wordt gedaan en vloeren worden geveegd. Om 9 uur begint de les, er zijn 3 verschillende leraren, het gaat vooral over gedrag, soms wat creatiefs, rekenen en Engels. Met een pauze tussen door duurt dat ongeveer tot 12 uur, maar ze kijken niet op de klok dus dat scheelt nog al. Om een uur of 1 wordt er gegeten, s’ middags is er nog een les tot ongeveer een uur of 3 en dan mogen ze helpen in de groente tuin nog hun was bij werken en spelen. Tussen 6 en 7 uur warm eten en om negen uur naar bed.
Je kunt na gaan dat dat voor jongens die alles konden doen en laten op de straat een grote verandering is, en dat ze hun erg moeten aanpassen, dus zijn er dagen bij dat de kleinste irritaties grote gevolgen heeft.

Ik hoop gauw weer wat van me te laten horen.

groetsjes Marjon en Rosé

(origineel bericht op be-more.nl)