Heb al het halve internet afgezocht naar een antwoord en ook wel half antwoord gekregen via dit forum maar misschien zijn er mensen die nog een stukje helderheid kunnen geven. Ik ga een half jaar werken in de buurt van Washington DC op een stal. Ik krijg daar wekelijks een zak centjes dus niet echt betaald. Zij gaven als advies om een reisvisum aan te vragen omdat het niet onder werken valt maar ook niet onder reizen. Maar ik lees overal dat je maar voor 90 dagen een reisvisum kan krijgen. Kan die ook langer? En accepteren ze het aan de grens dat je voor een half jaar op een adres verblijft puur en alleen voor vakantie…? Ik wil namelijk niet het risico nemen om afgewezen te worden en de rest van mijn leven moeite te hebben om de VS binnen te komen want ben daar zelf na het halve jaar nog lang niet uitgekeken.
Is er iemand die hier helderheid over kan geven? alvast bedankt!
Volgens mij (niet helemaal zeker dus) kun je vlak voor de 90 dagen voorbij zijn, een aanvraag insturen voor verlenging en duimen dat je toestemming krijgt.
Vrijwilligerswerk valt onder werken, dus daar heb je een werkvisum voor nodig. Uiteraard kun je het ‘zwart’ proberen, maar zodra de authoriteiten erachter komen (al zou ik niet weten hoe) dan wordt je in het gunstigste geval het land uitgezet en wordt de toegang tot de VS je voor de rest van je leven ontzegd.
voor die 90 dagen is het juist GEEN visum-maar een zgn,. ‘‘waiver’’=GEEN visum, maar ontheffing daarvan!
Een visum kan je het best vergelijken met een duur betaald eenmalig entreebiljet voor een raar land. Je moet dus naar de ambassade en papieren invullen etc. Dat gaat je minimaal 131 US$ kosten-ook als ze het afwijzen (behandelkosten-de US burger is zo weerzin van taxes=belasting dat ie geen enkele cent wil ophoesten voor vreemde snuiters). Pas DAN kan je naar voren brengen dat je langer zou willen blijvenm-en dan gaan ze vragen naar hoe+waarom-dus dat is slapende honden en zo.
Jurjen heeft gelijk-volgens de wet its the law-ondanks of misschien wel dankzij dat fenomeen is de USA het land met zo’n enorme crimininalitieit) valt dit ook onder werken-en heb je dus -its the law-een workvsium eigenlijk nodig. Of je blijft korter en probeert nog wat bij te krijgen (met vermoedelijk dezelfde vragen) of je waagt deze gok.
Er zijn bijkomende regels (niet klagen-vrijwel dezelfde regels gelden voor USAers die Schengen/Europa willen bezoeken of er zelfs maar van dromen hier te werken)-het is 3 maand binnen 6-na 3 maand is het wegwezen en pas na 3 weer terugkomen.
Bedankt voor jullie reacties. Had al zon vermoeden. Dan moet ik deze reis maar even uitstellen en iets anders gaan zoeken:tear: .Ik ben te braaf om de gok te wagen. De rest van mijn leven ergens niet meer binnen komen weegt te zwaar tegen over werkervaring opdoen. Dan maar sparen voor een rondreis van drie maand:wereld:
Is de truuc niet om gewoon om de 90 dagen even de grens naar Canada over te gaan en terug binnen te komen? Kan je opnieuw 90 dagen verder? Of is dat in deze niet van toepassing?