Hakketakken ipv argumenteren

Het valt mij de laatste dagen op dat in enkele draadjes nogal fors van leer getrokken wordt en er een hoop irritatie bij de nodige deelnemers ontstaat. Dat is jammer want betrokkenen leveren doorgaans waardevolle bijdragen aan dit forum.

Enkele deelnemers weten hun deskundigheid op een stevige wijze te formuleren en schuwen daarbij, ondanks hun liefde voor Thailand, geen kritische standpunten. Dit soort mensen zijn een aanwinst voor een forum omdat zij de discussie wakker houden. Tenminste wanneer ze niet in de valkuil lopen om een badinerende toonzetting te hanteren in de richting van andere deelnemers aan de discussie.

Deze mensen af te serveren omdat ze “altijd negatief” zijn is dodelijk voor iedere discussie. De ontvanger van dit soort boodschappen kan hier namelijk helemaal niets mee. Je kunt ook ondubbelzinnig duidelijk maken het ergens niet mee eens te zijn zonder op de man te spelen en tegenargumenten in te brengen.

Wanneer je van mening bent dat deze of gene discussie “nergens over gaat” dan staat het je altijd vrij om deze discussie links te laten liggen en dus de mensen die er wel schik in hebben in hun waarde te laten.

Laten we proberen in discussies gemeenplaatsen te vermijden zoals bijvoorbeeld “altijd”, “nooit”, “heel veel” etc. De schrijver claimt hiermee de wijsheid in pacht te hebben en legt daarmee anderen defacto het zwijgen op.

Enfin, iedereen weet dit natuurlijk al lang, maar het leek me goed het even onder de aandacht te brengen.

Ben ik het helemaal mee eens!! :chin:
Vooral negeren wat je niet aanstaat, en je wel mengen in een discussie waar je zelf het een en ander uit kan halen of aan kan bijdragen.

Toch vind ik ook dat als iemand wat ver gaat met zijn of haar uitingen, dat daar wat van gezegd mag worden. Het is toch in de eerste plaats een forum, een interactief medium waar mensen anderen kunnen ontmoeten en van elkaar kunnen leren. Zit daar iemand tussen die die waarde van een forum niet weet te waarderen of begint met op de man spelen, dan mag die persoon op zijn of haar plek worden gewezen, om de vrede uiteindelijk te behouden uiteraard!

Zo… en nu ga ik weer verder met de voorpret! Nog een kleine 2 maanden en dan zijn we onderweg… >>>

Er wordt toch duidelijk op de man/vrouw gespeeld als men in de Topic “voor de blind verliefde farang” in post 6 afsluit met de woorden. Maar goed waarschuwen heeft toch geen zin, want de meesten zeggen, ja ja, je hebt wel gelijk maar “die van mij niet, die is anders” en aanvullend door de schrijver met de woorden “Ik hoop het voor je”.

Dus zou het best weleens hieruit voor kunnen komen dat er directer op de man wordt gespeeld als het ook van jou hand komt, en zal het tegenargumenteren ook tegen jou gericht zijn.

Ik mag aannemen dat dit een v/d Topics is waar er nog al stevig in gediscussieerd is.

Natuurlijk begrijp ik waarover en over wie u het hebt. Dat geeft niet omdat u precies aanhaalt waar de irritatie vandaan komt. Badinerend, betweterigheid, etc. En idd, dan moet men/ik er eigenlijk niet op ingaan, de persoon in zijn waarde laten. Overigens, woorden zoals altijd, nooit, heel veel, zijn soms niet te vermijden. Al weet ik ook dat iemand zijn deskundige mening niet altijd “stevig” hoeft te brengen of te verpakken. Wat betreft de inhoud van items op dit forum: degene die het brengt heeft zeker verstand van zaken, maar/en het hoeft toch niet altijd op discussieniveau gevoerd te worden.

groeten:slywink:

Beste Carton,

Ik heb het tegen niemand in het bijzonder en noem bewust ook geen voorbeelden, laat staan namen. Dat is wel ongeveer het laatste waar ik behoefte aan heb, op de man spelen. Ik signaleer een trend en kijkend van een afstand zijn reacties van betrokkenen best begrijpelijk.

Maar of met dit begrip de sfeer op dit forum persé toeneemt is nog weer een andere vraag. Ik heb een poging gedaan van verschillende kanten naar de zaak te kijken en wie een schoen past kan´m aantrekken of niet. That´s all.

Natuurlijk kan de sfeer verbeteren door wat u aangehaald hebt. Waarom niet? De één trekke de schoen aan, de ander niet. Maar nogmaals, als iemand zo’n “discussie” of “polemiek” volgt, dan kan ik me voorstellen dat hij/zij reageert zoals u gedaan heeft. Niets verkeerds mee.

En wie de bal kaatst, kan hem terug verwachten.

Waar ik het schijt van krijg is de betweterij en diknekkerei van sommige posters!!Dit is een reisforum en er kan gediscuseerd worden over bepaalde dingen,maar ook niet overdrijven hé!!!Er zijn andere forums waar je terecht kunt met je "levensvragen"g.s