Gyebale ko

(origineel bericht op be-more.nl)

Gyebale ko

Gyebale ko, oftewel: goed werk

Ik heb niet zoveel geblogd deze keer, maar ik ga nog wel even een overzichtje typen van wat we afgelopen maand gedaan hebben bij FOHO.

Allereerst is het chicken house bijna klaar. Dit kippenhuis is een grote stap voorwaarts voor FOHO, omdat ze met de opbrengst van de eieren self-sustainable worden. Dit betekent dat de organisatie niet (meer) afhankelijk is van sponsorgeld om door te gaan met hun activiteiten, en dat is zeker voor een Ugandese organisatie een enorme stap. Mocht er iets gebeuren met Be More, of de economie stort zodanig in dat er geen Nederlandse vrijwilligers meer komen, dan kan FOHO door. Natuurlijk wel in een stuk lager tempo, aangezien de meeste nieuwe initiatieven opgestart worden met behulp van sponsorgeld van de vrijwilligers, maar ze gaan hoe dan ook door!

Verder zijn we doorgegaan met de lessen (Engels en rekenen) voor de straatjongens. Die zijn 2 maanden geleden gestart, en we hebben er in de meeste weken voor kunnen zorgen dat ze zeker 2 keer per week een uur les krijgen. Veel is het nog niet, maar het is een begin en het gaat er in het klasje al een stuk gediciplineerder aan toe dan in het begin. Je kan merken dat ze het echt leuk vinden en de meesten doen ijverig mee. Hopelijk is dit voor een aantal een motivatie om tzt (weer) naar school te gaan.

Verder hebben we evaluatie formulieren voor projecten ingevoerd bij de lokale vrijwilligers, volgens het Plan, Do, Check, Act model. Zo kunnen ze van alle geplande activiteiten noteren wat de uitkomst was, waar de ‘challenges’ lagen en hoe we daar in de toekomst op in kunnen spelen. Ze gingen er zeer enthousiast mee aan de slag, maar Mukasa heeft al eerder gemerkt dat het enthousiasme bij de meesten snel verdwijnt, dus daar moet de komende maanden zeker nog aandacht aan besteed worden.

Ik vond het weer een geweldige maand. Ik voel me in Uganda zo thuis en welkom, dat het afscheid weer moeilijk was. En dit keer heb ik maar gewoon gezegd dat ik volgend jaar terug kom. Want dat ga ik ook zeker doen :slight_smile:

(origineel bericht op be-more.nl)