Guesthouse met eventueel een bar kopen in Pattaya

Ik lees net zo vaak dat dat beveiligingsgeld gewoon een uit de lucht gegrepen verhaal is, al wordt het schijnbaar door sommigen wel betaald.
Anderen betalen weer helemaal geen beveiligingsgeld al worden er wel af en toe pogingen ondernomen om wat te vangen.

De Thai kennende, zullen er best soms creatievelingen zijn die zo nu en dan eens een poging wagen om bij een bar beveiligingsgeld te vangen. In enkele gevallen lukt dat en dan hebben ze geluk. In andere gevallen lukt dat dus niet en dan moeten ze verder…in een enkel geval worden ze door de staf van de bar met kop en kont op de stoep van het politiebureau gedeponeerd en dan hebben ze dubbel pech.

Ben je eenmaal beveiligingsgeld aan het betalen, dan is het moeilijk om er onderuit te komen…net zoiets als een verwend kind een speeltje afpakken.

Het is in ieder geval absoluut geen regel (zelfs niet ongeschreven).

als je eindelijk wat verdiend , en het is echt zo dan willen ze geld zien protectie geld en dat is helaas de politie dus ook ,zoals we weten zijn ze currupt en denken zij ook aan hun zakgeld, dus als je een goede baan wil hebben word agent in thailandlol2

Da’s een ander verhaal Leen en dat noemen ze ‘tea-money’.
Als je een bar runt (waar ter wereld ook), dan ben je gebonden aan wetten en regels. Ook in Thailand. Als je je wenst te houden aan alle wetten en regels dan is het uitbaten van een bar/guesthouse zeer moeilijk, zo niet onmogelijk of misschien financieel niet haalbaar. Dit weten de jongens in het bruin en ze zullen het niet nalaten (al dan niet getipt door jaloerse collega bar-uitbaters) om regelmatig eens te controleren of alles nog via de regels gespeeld wordt. Er wordt dan altijd wel iets gevonden en dan is “afkopen” de enige oplossing.

Tja, in die brief staan veel zinnige dingen. Ik zou nu niet in Thailand investeren ondanks dat de economie nog prima draait. Te veel onzekerheden, zoals de politiek en de gezondheid van ZKH.

Nog een paar vervelende acties en het is gebeurt met het toerisme. Dan gaat het jaren duren alvorens het weer aantrekt.

Groet,

Peter

Je betaalt of aan de politie of aan de maffia. De bedragen zijn niet erg hoog. Je hebt weinig keuze, anders laten ze je niet met rust.

Nou als we dan toch bezig zijn. En welke v/d 2 heb je dan het “liefst” wel begrijpend dat je ze het liefst alle 2 niet op de stoep hebt staan, maar ben benieuwd naar de keuze…

welnee,
Typische hollands alles negatief altijd.
Voorlopig zit ik tot maart vol,!!!
Nee Nederland is lekker)))) zelfs je abp is niet meer veilig,ze blijven je plukken.
Je moet niet teveel investment doen.
Positief blijven mannen!!!

frank

Heeft weinig met negativisme te maken. Meer realiteit. Ondernemen is ook vooruit kijken. De vergelijking met NL heeft hier niets mee te maken.
Kijk eens rond in Pattaya, dat zegt genoeg…

Dat weet ik niet, een NL kroegeigenaar op Samui betaalt aan de politie. Daardoor mag hij wat langer openblijven en verder heeft ie geen last van ze.

Ze komen af en toe langs om wat de drinken (gratis natuurlijk) en wat extra salaris op te pikken. Ik meen dat een agent ongeveer 6.000 baht verdient, geen vetpot. Het pistool en uniform moeten ze zelf betalen.

Het is heel eenvoudig: doe alles volgens de regels en je hoeft niets aan de politie te betalen. Mafia betalen doet alleen een idioot. Maar hou je je niet aan de regels, dan zul je moeten betalen.
Maar klaag daar dan niet over, het is een eigen keuze.

laten we maar gaan voor de politie dan, die zijn iets makkelijker tevreden te houden, mafia is altijd uit op meer macht.

Toersisten hebben geen geheugen.

Bedenk je zelf de omstandigheden van de laatste pakweg 7 jaar
vogelgriep, tsunami, staatsgreep, noodtoestand, eonomische wereldcrisis, rellen met doden en dit jaar zijn de cijfers al weer hersteld…

En een bar kopen is geen investering, dat is gokken

Er zijn voldoende multinationals die het niet met je eens zijn over het wel of niet investeren, met Nederlandse bedrijven als voortrekkers vanuit Europe over de laatste 2 jaar…
Mocht ZKH wat gebeuren is niemand/geen plaatsvervanger zo dom om de geldstroom te besmetten…
Zie de Filippijnen; iedereen heeft kunnen zien wat er dan gebeurd…
van een ZO Aziatisch powerhouse in de 70-er jaren naar de bedelstaf in de 90-er jaren…

je heb gelijk niet alles is negatief, ik weet ook iemand die heeft een paar townhouse staan hier en een hoteletje met 6 kamers en dat gaat allemaal prima,moet er wel bij zeggen dat alles op de naam van zijn vrouw staat (thai) ze al meer dan tien jaar samen en hebben eerst in nederland gewoond, dus ook dat is mogelijk!!

Scheelt dat met boeken of bezettingsgraad??

Vergeet niet dat sommige buurlanden sterk in opkomst zijn. Cambodja kan een serieuze concurrent worden. Keuze genoeg in Azie. Van dat selectieve geheugen, dat denk ik niet. Een bommetje links en rechts kost je toch al snel 15% van je toeristen. Lijkt niet veel maar in aantallen zijn ze dat wel.

Multinationals kiezen vooral voor politiek stabiele landen.

de landen om ons heen zijn net zo stabiel als een warme cake uit de oven…bij het minste geringste stort het in…allemaal dicaturen ofwel militair bewind…

De cijfers spreken voor zich alleen moet je dan wel de juiste cijfers nemen;

Export (lees economie) trekt aan zie beurs en valuta, en juist mede door stijgende investeringen van buitelandse bedrijven…
Toerisme is gelijk aan nivo van voor de wereldwijde crisis, juist vorige maand aangekondigd…en 15% van het toerisme is welgeteld 1 procent van het GDP…

nee het draait niet echt lekker in de toeristen sector althans op koh phangan er waren wel mensen maar gaven weinig tot niets uit ja bij de 7-11 en de lotus.

Precies, en dat is het probleem. De cijfers die de Thaise overheid en de TAT verspreiden zijn nogal gekleurd. Ze roepen dat het goed gaat, terwijl het ene na het andere hotel failliet gaat.

Nogmaals kijk om je heen, weinig tot geen toeristen.

en dan nog praat je over 1 (een) procent van een goed lopende economie…
Dus blijven de multinationals weg of gaan naar de buurlanden omdat het hier toeristisch minder gaat??

Ik zie geen reden waarom de thaise overheid of de tat of welke instantie dan ook foutieve cijfer zou afgeven over he toerisme… het zal de echte investeerders namelijk afschrikken als er zo met nummertjes omgegaan werd of ook een IMF en noem maar op…

Het gaat hier om interpretatie van de cijfers… Ze worden vergeleken met een jaar (of ervoor of erna) met nogal wat tegenspoed…

Zelfs in dit draadje zie je verschillende meningen van ondernemers…

Daarnaast praat men over aantallen of over bestedingen?? Daar kan ook een heel ander plaatje door ingekleurd worden…

Ik vindt het prima, het is mijn geld niet. Ik zou nu, als buitenlander, niet investeren in Thailand, dat is mijn mening.

Pas over een paar jaar kunnen we beoordelen wie het bij het rechte eind had.

Succes!