goeiedag allemaal.ik volg al sinds enige tijd de mensen van het thailand forum.
ik vroeg me af of er hier mensen waren die me advies zouden kunnnen geven over het kopen of huren van een guesthouse,met evt. een bar in pattaya.ik ben 26 ik ga al 3,5 jaar met hetzelfde thaise meisje.ik drink niet en gebruik geen drugs(dus daar zal niets aan opgaan). ik heb nu zo n 60 duizend eur gespaard en ik krijg van een erfenis met een paar maanden nogeens zo n 20 duizend gestort.zou dit voldoende wezen om een leven op te bouwen in thailand met mn vriendin?het liefst zou ik een guesthouse/bar willen kopen, of misschien toch huren?maar ik hoor van veel mensen dat het een slechte investerin g is.hoe moet ik dit realiseren ,zodat ik er normaal van kan leven?ik hoor graag jullie mening,p.s weten jullie nog mooie objecten te koop,of te huur?ik hoor het graag.
Ik krijg altijd zooooon deja vu van, als mensen iets willen beginnen in Pattaya!!Je kunt er over de koppen lopen van bars aldaar,of dat het een goede investering is??? tjaaa:ieder zijn ding,maar niet aan mij besteed.Ik vind dat als je een"vaste vriendin"hebt en iets wil doen in het "bar weze"dat je problemen ga krijgen!Maar niets belet je om daar een zaak uit de grond te stampen!!g.s
beste george,mijn doel is een klein guesthouse met zo n 4 -9 kamers,niet zo noodzakelijk met een bar,.maar een combinatie van beiden lijkt me ook wel wat.ik heb wel wat gezien in soi yamato en in soi 7.en er zijn meer nederlanders die ik ken in pattaya,die tog ondanks alle negatieve verhalen(op meedere thailand forum sites)er een redelijk inkomen aan overhouden.
Spijtig dat ik je moet zeggen dat je verkeerd bezig bent!!Open je ogen!!Een guesthouse openen daar is niets mis mee,maar samen combineren met een bar,en dan nog in soi 7,dat is om problemen vragen!!En wat met je vriendin,hoe goed ken je ze?Nu denk je waarom is georgessiam zo negatief??heb het allemaal meegemaakt vroeger,en ik ben van een kale reis terug op mijn voetjes belandt.Nu ik ga je rekening niet maken,kan je alleen maar waarschuwen!!g.s
Slechte investering niet aan beginnen zoals eerder al aangegeven door mede forumleden, en Pattaya hou daar rekening mee met wie je eventueel te maken krijgt wie zo nu en dan een financieële vergoeding van je wil om alles leuk te laten, de lokale maffia of de lokale politie, in dat geval kan je misschien beter met de laatst genoemde te maken te krijgen, maar het bederfd wel je plezier in je onderneming.
En laat je niets aanpraten door de mensen daar, ook al zijn dit Nederlanders, als het op geld verdienen aankomt weet iedereen het beste voor je en is alles bij hun rozegeur en maneschijn. Iedereen pikt ze graantje mee in de commisie, en jij niet alleen een illusie armer.
Ben de afgelopen vier maanden veel in Pattaya geweest. Omdat ik al een vriendin heb, heb ik niet al teveel focus gehad op vrouwelijk schoon, maar mijn ogen goed de kost gegeven op het zakelijke vlak. Bar-uitbaters gesproken etc. niet omdat ik zelf interesse had maar omdat het mij nu eenmaal interesseert.
Het enige waar ik persoonlijk vrolijk van werd was de ongelofelijke rust in Pattaya en de bijbehorende neerwaartse prijsspiraal. Maar dan spreek ik als klant en niet als uitbater. Hoeveel tenten ik in die tijd (definitief) op slot heb zien gaan is onderhand met geen pen meer te beschrijven.
Nou zou je kunnen verdedigen dat succesvolle ondernemers juist vaak mensen zijn die eigenwijs zijn en gewoon tegen de stroom inroeien…maar als je dat toch doet…dan zou ik zeker nooit in Pattaya als plek kiezen.
Of je hebt geen klanten, dan is het sowieso niks. Of je bent enigzins succesvol en dan krijg je ineens een nieuwe “vrinden” die graag in je succes willen delen…en ik verzeker je: daar ga jij naar luisteren…
Je hebt niets over je achtergrond geschreven, dus die ken ik niet. Laat ik het dus maar even in het algemeen opmerken. Er gaan zoveel mensen in de horeca zakelijk kapot omdat zij zich onvoldoende realiseren dat de horeca ook een vak is. Mensen gaan daarvoor jaren naar school. En dan komen ze er te laat achter dat zij er eigenlijk niets van begrijpen, weg zaak, weg geld.
Naast het grote zakelijke risico wat je neemt (is het eigenlijk nog wel een risico?) is er nog een tweede risico. Les 1 voor de verliefde man in Pattaya die een langdurige relatie wil aangaan met een Thaise vrouw. Zo snel mogelijk wegwezen uit Pattaya en een plek zoeken in de normale wereld!
Tenslotte is het door jou beschreven budget aardig maar beperkt. Ik zou zeggen steek die centen in een leuke woning in NL, laat je vriendin lekker inburgeren. Lekker centjes verdienen in NL, verkoop je huis over 20 jaar voor het drievoudige en denk dan nogeens opnieuw na over een zakelijke toekomst in Thailand.:vak02:
als ondernemer en met behoorlijk wat ervaring in de horeca (en niet alleen als klant :zon02:) ben ik het met deze opmerking eens tegen de stroom in zwemmen is vaak een goed advies om succes vol te zijn maar het is ook vaak moeilijk ik zou dan als ik de gelegenheid en de intresse had om nu een guesthouse met eventueel een bar te openen zeker ook niet voor pattaya kiezen maar voor een plaats waar toerisme eigenlijk nog niet of nauwenlijks is geariveerd denk hierbij aan delen van de isaan of als je graag dicht bij zee zit aan rayong dit zijn uiteraard maar enkele voorbeelden en er zijn er veel meer ik zou daar dus eens goed over na denken
verder is het natuurlijk ook heel belangrijk om je vriendin heel goed te kunnen vertrouwen want in thailand zal er niets op u naam staan het bedrijf niet en ook het gebouw (de gebouwen) niet simpel omdat dit niet kan natuurlijk kan je wel mede eigenaar worden maar altijd een minderheids % dus is huren een hele goede optie
dan moet je er ook nog rekening mee houden dat je in het begin op zoek zal moeten naar klanten omdat deze jou nog niet kennen of omdat je voor hun 1 van de vele guesthouses zult zijn (in pattaya) dus moet je of iets bijzonders bieden of goedkoop zijn en dit dan weer bekend zien te maken en tot je genoeg klanten hebt moet je nog bath’s genoeg achter de hand houden om te kunnen leven
al met al een grote sprong in het donker en daar is niets op tegen maar zorg er wel voor dat je jezelf goed of heel goed voor laat lichten want als je geld op is is het op ik denk dat je dat zelf ook al had bedacht anders had je niet om info gevraagd en op dit forum terecht gekomen (ik denk dat je hier terecht kwam voor deze info)
Ik ben verleden jaar naar Koh samet geweest,wat daar allemaal wordt gebouwd!!!spijtig dat ik niet genoeg kapitaal heb,zou zonder aarzelen daar een guesthouse neer poten!!!die kamers worden verhuurd aan 1000bath per nacht(30)alles in het weekend was eivol!daar kun je goede zaken doen zonder enige risicos!Echt waar jongens!gegroet:georgessiam.
ok ok pattaya is dus niet de goeie plek,ik ga normaal 3 keer per jaar naar pattaya,met een grote groep vrienden,ik heb samen met mijn broer op mijn 21ste een growshop geopend en die we nu na 5 jaar verkocht hebben,mijn vriendin ken ik kennen elkaar door een vrijwilligersproject in surin waaraan 3 maanden aan heb deelgenomen,(ik wilde iets goed doen voor de samenleving), zij is de dochter van de familie waar ik verbleef.dus niet uit een bar.dus nu weten jullie een beetje wie ik ben,en een beetje wat mijn achtergrond is.mar nu wederom de vraag: waar zou dan wel de goeie plek zijn om wat te openen in thailand?en is dit haalbaar met mn buget?ik ben nederland helemaal zat met al die klote regeltjes,en wil per se naar thailand,.ik hou van strand en water dus de isaan is geen goed idee…ook respecteer ik het thaise volk en hun gewoontes,en hou van het volk.k hoor graag jullie reacties.
Onlangs uitgebreid gesproken met een relatief nieuwbakken Guesthouse-owner in Patong, Phuket. Zuid-Afrikaan samen met echtgenote (ook ZA overigens). Allebei tegen de 40, uitgebreide horeca-ervaring in zowel Zuid-Afrika, Engeland als jawel Amsterdam. Goed nagedacht, zelf centjes (aanzienlijk meer dan jij), en wat externe financiers die mee wilden doen (relaties uit hun vaderland). Doortimmerd plan en een goede stevige visie.
Je bent bijvoorbeeld wel heel stoer als je in Patong geen one-night-stands toestaat. Als je alleen al hoort hoeveel hij kwijt is aan advocaten, vergunningen etc om de zaak even goed juridisch dicht te timmeren!Hij heeft mij de stapels papier laten zien. Hij was daar overigens niet cynisch over, hij wist dat van te voren. Net zoals hij wist dat hij in het eerste halve jaar nog niet echt geld ging verdienen. Zoals Dirkpie opmerkte, je hebt een forse aanlooptijd nodig.
Wat ik hiervan heb opgestoken:
[ul]
[li]Deze man weet heel goed waaraan hij is begonnen is geen dromer, heeft geen valse verwachtingen en ondergaat alle rompslomp als een onderdeel van zijn uiteindelijke doel[/li][li]Er ligt een goed doordacht plan en ondernemersvisie[/li][li]Met een degelijk financieel fundament[/li][/ul]
Dat zijn volgens mij ongeveer de randvoorwaarden waaraan je moet voldoen om te slagen.
De bedragen die jij noemt zijn, daar blijf ik bij, aan de magere kant om met enig geduld de ontwikkeling van je zaak de tijd te geven. Ik zou denken aan minimaal anderhalve ton.
En nog één punt: je mag genoeg hebben van alle nederlandse regeltjes, maak je borst maar nat, in LOS hebben er ook heel veel. En die worden, meestal (anders dan in NL) zonder discussie en uitleg, keihard toegepast. Tenzij je een flinke strooppot hebt om mensen gunstig te stemmen…
Falang, het is denk ik beter te spreken met iemand met meer ervaring. Hoe goed bedacht ook allemaal, het zou met niets verbazen als die Zuidfafrikaan het niet redt.
Zou zomaar kunnen, garanties zijn er voor niemand. Wat relevant is aan het voorbeeld voor dit draadje is dat Chokdee ziet wat hem te wachten staat in de aanloopperiode dat zijn geld er vooral uit vliegt ipv binnenkomt en we dan ook nog praten over mensen met 20 jaar horeca-ervaring.
leuk idee,ik kan je wel het een en ander vertellen hoe je het moet doen,en hoe je niet geplukt wordt))) om later alle zekerheden te hebben en te behouden.
Bel me eens op of email naar me,moet je wel vlug zijn want ik ga begin Januari al weg voor 5 weken!!!
Verder misschien een samenwerking,in het verschoiedt.
Wat weet je van de lokale (afpersings) gewoonte?
Je mag hier als buitenlander zoals al vermeld niets bezitten behalve een appartement, dus ga je huren. Wel eens van “key money” gehoord? Dit is een extra (illegaal) bedrag wat buiten eventuele overname en huur aan de eigenaar betaald moet worden.
Daarbij krijg je bijna nooit een huurkontrakt dat langer dan en jaar geldig is, en elk jaar kan die key money “aangepast” dus verhoogt worden.
Hoe goed spreek je Thais, zoniet of weinig ben je ALTIJD afhankelijk van anderen, met name Thai die bijna nooit het achterste van hun tong laten zien, maar wel een open hand.
Hoeveel ervaring heb je in de horeca branche? Dit is wel een goede bijkomstigheid.
Al ben je hier nog zo vaak op vakantie geweest, dat is toch heel iets anders dan hier zakelijks iets te beginnen.
Het is niet mijn bedoeling om je van je doel af te brengen, maar ik heb er hier in Partya al zovelen zien komen en gaan.
Praten met andere horeca eigenaars hier zal je weinig aan hebben want “het gaat geweldig met mij” zal je heel vaak als antwoord krijgen.
Ander kommentaar en raadgevingen heb je hier van anderen al gekregen, en zoals je al zelf zegt dat je veel negatieve reakties op andere sites hebt gelezen, dan moet er toch ergens een belletje gaan rinkelen. Ja toch? niet dan?
Maar in geval dat je het gaat ondernemen, bereid je dan heel goed voor, en dan wens ik je er alle succes mee.
Ken de situatie in Pattaya niet, maar hier op Phuket: als je key money betaalt (is niets illegaals aan trouwens) krijg je altijd een contract voor meerdere jaren (hoe meer key money hoe langer het contract), zonder key money voor 1 jaar.
Sleutelgeld is trouwens in nederland ook geen onbekend fenomeen.
Klopt wat je zegt, maar de sleutelgeld bedragen die men hier durft te vragen zijn soms schandalig hoog. En als je een (eerste) jaar contract hebt, en je maakt de “zaak” mooier middels verbouwing etc. dan wordt vaak bij het 2e jaar het sleutelgeld verhoogd.
Ook een reden voor maar een jaar kontrakt heeft te maken met de hier in Thailand geldende belastings regels.
Bij een hier vlak bij mij gelegen restaurantje werd het sleutelgeld plotseling verhoogd tot 1 miljoen Baht! En dat terwijl de huur op 25.000 Baht/maand ligt.
De eigenaar heeft het nu maar opgegeven en is weggegaan.
Ik ben zelf een paar jaar geleden verhuisd met de zaak, en was toen dus op zoek naar een nieuw pand. In 1 van de panden waar ik naar keek vroegen ze zo veel sleutelgeld, allemaal 3-5 jarige contracten, dat ze de hele vouw er direct al uit hadden.
De meeste zaken kunnen dat niet trekken, verhuizen na een paar maanden of een jaar, en de eigenaar kan wee rnieuw sleutelgeld vangen. Gouden business, de landeigenaren hier worden echt slapende stinkend rijk, omdat er mensen keer op keer intrappen.
he knul laat ik je een advies geven.
hou je spaarcentjes op de bank.
ik zie zoveel farang hier komen.
met de zelfde droom als jij.
nou ze gaan allemaal jankend terug
zonder honney en zonder monney
bezint voor je begint.