groepsrondreis indonesië.Is back 2 basic mogelijk?

Hallo allemaal,

1,5 jaar geleden heb ik een rondreis (groep) gemaakt door oost afrika, het mooiste wat ik ooit heb meegemaakt.
Ik vond de manier van reizen ook helemaal geweldig. In een open safari-truck, bijna elke nacht je tentje ergens anders in het wild opzetten en vooral veel natuur en dieren!

Nu ben ik me aan het verdiepen in Indonesië. Ook daar zou ik graag een dergelijke groepsrondreis maken.
Wie weet of het mogelijk is om bv op sumatra, maleisië, borneo en java een campeer rondreis te maken?
Ik zou het liefst luxe touringcar bussen vermijden, omdat je voor mijn gevoel achter het glas veel minder mee krijgt.

De reis door afrika heb ik met reisorganisatie Baobab gemaakt,
heeft er iemand ervaring met een rondreis van Baobab in Indonesië?
Is deze ook wat avontuurlijker ingesteld?

Als je back to basis wilt, moet je juist niet met een organisatie als Baobab mee. Boek een ticket, en reis met de locale bus of demo.

Boek een trekking op Sumatra in bijvoorbeeld Bukit Lawang of Ketambe (ik zou voor het laatste gaan), en maak een meerdaagse trekking door de jungle. Slapen onder een zeil, wassen in de rivier, koken op houtvuur. En intussen prachtig wandelen en orangutans zien en thomas leave money. Een aanrader.

Buiten de nationale parken wordt er indonesie niet echt gekampeerd. Maar natuur en dieren zijn er volop, en ook de cultuur is interessant. Je zou bijvoorbeeld bij Berastagi op Sumatra vulkanen kunnen beklimmen (ook daar zijn apen) of snorkelen bij Lake Toba of Pulau Weh.

Dubbele post, sorry.

Hoi Jenny,

Bedankt voor je antwoord!
De reis naar Afrika is mijn eerste “echte” reis geweest. Ik heb verder geen reis ervaring, vandaar dat ik over een georganiseerde reis begon.
Alhoewel ik inmiddels wel door heb dat als je zelf een vlucht boekt en alle excursies lokaal boekt dat je veel goedkoper uit bent.
Wat voor mijn idee het voordeel is van een georganiseerde reis is dat je in een relatief korte tijd heel veel kan bezoeken. Als je dat lokaal moet regelen zal dat denk ik moeilijker zijn.

De meerdaagse trekking die jij omschrijft spreekt mij heel erg aan.
Mijn ideale reis zou úit dergelijke trekkingen bestaan.
Een paar dagen zo’n trekking, en van daaruit door naar het volgende gebied, met eventueel een dag en overnachting ertussen in een mooie stad om toch wat cultuur mee te krijgen.
Begrijp ik het goed dat het dus mogelijk is om in de nationale parken te kunnen overnachten in een tent?
Ik vind het geweldig om op die manier te overnachten, omdat je dan veel meer mee krijgt van de natuur en de dieren, dan vanuit je hotelkamer.

Ik dacht eigenlijk overal te begrijpen dat Baobab en shoestring de wat meer avontuurlijke en basic reisorganisatie’s zijn en dat de andere wat meer uitgaan van luxe.

Ik heb je site ook even bekeken…wowh echt helemaal geweldig! Wat gaaf zeg om op zoveel mooie plekken te komen. Stiekem ben ik wel een beetje jaloers op je hoor :wink:

Als je in korte tijd veel dieren wilt zien, dan ga je naar de dierentuin. Wil je in iets meer tijd dieren zien, dan ga je naar het voederplatform in Bukit Lawang, en slaap je gewoon in het stadje. Dat kan georganiseerd. Wil je wilde apen zien in het wild, dan boek je een trekking van een of meerdere dagen en dan slaap je buiten. Dat kan ook in Bukit Lawang, maar ik vond Ketambe bijzonderder.

Safari’s als in Afrika heb je in Indonesie niet. Het landschap is anders, je zal moeten lopen. En dat doe je bij voorkeur in een groep van 2-4 personen. Je slaapt niet in een echte tent, maar onder een zeiltje wat tussen een paar stokken gespannen wordt. In veel gebieden van Indonesie is het veel te warm en veel te vochtig om in een tent te slapen.

Lees eens wat reisverhalen van mensen, misschien kun je dan een beter beeld vormen? En kijk ook eens naar de programma’s van verschillende reisorganisaties.

In Bukit Lawang kan je Orang Utans zien. De meeste Orang Utans hier zijn geen echte wilde, het zijn dieren die ooit zijn opgevangen van dierentuinen, circussen, huisdieren, etc en daarna weer in de jungle worden terug geplaatst. Dit is duidelijk te`zien aan het gedrag, veel van ze lopen over de grond, wat orang utans normaal nooit doen. Echter om in een korte tijd deze van dichtbij te zien is Bukit Lawang een perfecte plaats.

rond reizen in Indonesia met Bemo is fantastich, alleen moet je er rekening mee houden dat alles niet zo gladjes verloopt als in europa. dus je moet een ruim schema aanhouden voor het geval dat er iets gebeurd.