Wie heeft ervaring met georganiseerde groepsreis Indonesië?

Hallo,
wij zijn deze zomer van plan met ons gezin (tieners) een groepsrondreis naar Indonesië te maken. Wie heeft er ervaring met de rondreizen van Shoestring of Kras? Ik heb wel op reviews gekeken, maar dan schrik je en staan er bij elke organisatie wel hele negatieve verhalen bij.
We hoeven geen luxe vakantie, maar wel graag fatsoenlijke overnachtingsplaatsen en vervoer.

Indonesie is een land waar een andere standaard geldt dan in Nederland. Er is meer armoede, en de wegen zijn slechter. Wat voor een Indonesier een fatsoendelijk hotel is, hoeft dat niet voor ons te zijn. Veel mensen daar hebben namelijk geen warm water of AC, laat staan een zwembad. Sommigen hebben geen douche, maar een mandi-bak. Dat is een grote bak water met een emmertje wat je over je heen kan gooien.

Reisorganisaties zullen echter meestal kiezen voor accommodatie met een westerse douche.

Wat fatsoendelijk vervoer betreft: de meeste organisaties zullen rijden met een touringcar met AC. Echter, als de wegen slecht zijn dan hobbelt het, dat hou je altijd. En als de bergen te steil zijn dan is de capaciteit van de AC vaak onvoldoende. Ook dat hou je.

Indonesie is een prachtig land. Je moet echter wel een beetje flexibel zijn, anders kun je beter in west Europa blijven.

We zijn ook flexibel. Mijn man en ik hebben elkaar tijdens een reis naar Indonesië leren kennen, dus wij kennen het land al een beetje. De kinderen kennen Indonesië nog niet. Maar we hebben ook gezamenlijk al fiets-kampeervakanties gedaan, dus ook zij passen zich aan de situatie aan.
Maar we willen toch graag boeken bij een betrouwbare organisatie die nakomt wat er beloofd wordt.

Ik heb geen ervaring met Shoestring in Indonesie, ik ben wel een keer met ze na Jordanie geweest. In principe doen ze wat ze zeggen.

Shoestring is wel dé reisorganisatie die de iets goedkopere en avontuurlijke reizen aanbiedt, wil je meer zekerheid en luxe (en minder vrijheid!!!) dan is Fox of Djoser een betere optie.

Als je tieners hebt, zou ik dus niet met Kras gaan. Shoestring is het goedkoopste maar mijn ervaringen van groepsreizen zijn met Djoser, Baobab en Sawadee. Deze zijn flexibel en het reisgezelschap is altijd zeer gevarieerd.
Indonesie hebben wij trouwens individueel gedaan.

Ik heb de 1e x dat ik naar Indonesië ben geweest gekozen voor een privé rondreis, dus met chauffeur en gids en een minibus ,die de gehele tour tot je beschikking staat. Ik heb daar geen spijt van gehad en heb het echte Indonesië leren kennen, daar onze gids ons meenam naar zijn dorp en ben op plaatsen geweest, waar de kinderen nog nooit een blanke hadden gezien. Dit was in Sumatra in het Karo Batak hoogland (omgeving Toba meer) Ook in Java heb ik dezelfde ervaring. Wil je meer dan alleen de toeristische locaties en attracties zien is een privé rondreis veel geschikter en zeker met kinderen ,want met een privé minibus ben je zeer flexibel.
Bij groepsrondreizen is alles georganiseerd en strak gepland, dus weinig tot geen flexibiliteit ,hoewel sommige mensen er de voorkeur aan geven vanwege de gezelligheid en het samen delen van de reis ervaringen. Alles beleven en ervaren in de intimiteit van je familie/vrienden heeft naar mijn idee echter een meerwaarde.Ook qua prijs hoeft U niet voor een groepsrondreis te kiezen.

Ik heb geen ervaring met Indonesië, wel met groepsreizen naar andere bestemmingen, in Azië o.a. China en Japan. Ga je met een organisatie als Fox, reken er dan op dat je dag in, dag uit van ontbijt tot en met avondeten wordt beziggehouden, met een minimum aan vrije tijd. Praktisch om in korte tijd heel erg veel te zien, maar mijn manier van reizen is het toch niet.

Met bijvoorbeeld een Shoestring is dat totaal anders, dan boek je in basis het vervoer en de accomodatie, in mijn ervaring was dat steeds eenvoudig maar goed. Daarnaast bieden ze optionele excursies aan voor de lastigere bezienswaardigheden. Om even China als voorbeeld te nemen, dan beiden ze wel een excursie naar de Chinese Muur (waarvoor je nu eenmaal een flinke busrit moet maken), maar niet naar de Verboden Stad (waar je eenvoudig met een taxi of de metro heen kan). Ook maaltijden zijn niet inbegrepen, dus je kan gewoon zelf je gang gaan, hooguit zal je tijdens een langere reisdag even afhankelijk zijn van waar ze de bus stoppen voor de lunch. Afgezien van uiteraard het reisschema heb je bij zo’n reis zoveel vrijheid als je zelf wilt, maar je hebt wel altijd de groep en reisbegeleider om op terug te vallen.

De meeste andere reisorganisaties zullen daar ergens tussenin hangen: hoe meer je betaald, hoe meer is inbegrepen, maar ook hoe minder vrijheid je hebt.

Fox reizen heeft ook tempo doeloe reizen. Dan heb je wat meer vrije tijd, en ben je meerdere nachten op een plaats. Wij zijn net terug, en hebben een top vakantie gehad. 16 dagen halfpension tijdens rondreis, en 8 dagen Bali 5 sterren met onbijt voor 1900 pp

Zelf ooit met het Schone Streven op vakantie geweest in Thailand, was de eerste keer dat we een verre reis deden en we hebben er volop van genoten toen. Medereizigers hadden met het Schone Streven ook in Indonesie een rondreis gedaan en waren er zeer over te spreken. zie http://www.schonestreven.nl/ veel plezier toegewenst.

Zelf hebben wij geen ervaring met groepsreizen, maar zoals lex123 aanhaalt is het indivueel reizen rustiger en meer op eigen tempo. Ook heb je meer contact met de plaatselijke bevolking en zie plaatsen die je anders niet te zien krijgt. Vooral met kids denk ik dat individueel aan te raden is.

wij hebben een doorreis door Java gedaan met als eind strand verblijf in Bali
alles via Fox reizen, zeer goede groepsreis met leuke hotels.
je moet bij Fox geen schik hebben van het tempo van de reis, er is steeds tijd genoeg