In de periode januari t/m maart 2010 wil ik ongeveer 8 weken naar Z-O Azie. Ik wil beginnen met een reis door Vietnam, Cambodja en eventueel Laos. Mijn vraag is: kan ik beter met een groepsreis van b.v. 23 dagen beginnen of beter alles zelf ter plekke uitzoeken. Mijn overwegingen zijn: groepsreis neemt veel werk uit handen, maar is duurder (is dat zo?). Zelf regelen geeft flexibiliteit, maar meer tijd kwijt aan regelen.
Als ik een groepsreis zou overwegen welke reisorganisatie biedt de beste prijs/kwaliteit verhouding? Ik zie door de Baobab-bomen het Djoser-bos niet meer. Met andere woorden: weet niet zo goed een keuze te maken tussen al die organisaties.
Ik weet dat hier op het forum veel is terug te vinden, maar kan wel wat hulp gebruiken. Alvast bedankt voor het meedenken.
ZELF DOEN!!!
het is allemaal zo makkelijk te regelen dat je er weinig tijd mee kwijt bent en het is daar echt belachelijk goedkoop. Dus zo’n groepsreis lijkt me niks. Je moet maar net wat leuke mensen treffen en je kan nergens blijven als je dat wil (of juist snel verder :D).
In alle steden zitten toeristen gebieden waar het stikt van de hotelletjes, hostels, boekingskantoren, restaurantjes e.d.
Je kan natuurlijk wel een paar rondreizen bekijken en op die manier je route indelen.
Succes ermee en veel plezier al vast.
Thanks Jaydee voor de reactie. Denk dat ik maar eens een Lonley Planet of zo ga scoren en wat routes uit ga zetten. Wat ik ook kan doen is een " landarrangament" voor de eerste zeven dagen en de rest ter plekke regelen. Hmmm, maar eens over nadenken. Weet jij of je makkelijk een vliegticket in Saigon kan kopen naar b.v. Cambodja? Hoe zit dat met b.v. visum en kun je dat land wel in zonder een retourticket? Hoe werkt dat eigenlijk??
ticket boeken in saigon is geen probleem. Het is alleen wel lastig om een visum te krijgen als je geen ticket uit het land kan laten zien. Wat je daarom kan doen is via airasia aan ticket boeken vanuit VN naar een ander land in azie (gewoon de goedkoopste zoeken) dit kost je mdenk ik maar 2 a 3 tientjes. Dat is zo goedkoop dat je er helemaal geen gebruik van hoeft te maken en later dus alsnog een ticket kan kopen naar cambodja wanneer je echt wil gaan.
en dan nog ff over je arrangement. Echt niet nodig hoor. Echt geloof me, het is makkelijk om alles zelf te regelen. Maar je moet het natuurlijk zelf weten :biggrin:
Ik ga helemaal akkoord met JayDee, zelf boeken !!
Ze gooien je omver met kamers, vervoer, restaurantjes, … je moet echt niet lang zoeken naar accommodatie.
Je hoeft zelfs niets te plannen, je komt aan in een stad of dorp en als je het niet zo nauwt neemt met prijs/kwaliteit verhouding heb je binnen de 5 min een kamer. Ik dwong graag wat af en wou eerst de kamer zien maar was nooit langer dan een half uur op zoek.
Niets zo fijn als je plan te moeten trekken :d
Geweldig. Krijg helemaal reisjeuk als ik dit lees:wereld:.
Stom he, dat je af en toe blijft hangen in van die " belemmerende overtuigingen" zoals: het lukt vast niet om een hotel te vinden (hoogseizoen!) of een leuke excursie…
Hoe doen jullie dat als je bijvoorbeeld aankomt in Saigon? Taxi pakken en in de LP een acceptabel hotel kiezen? En die excursies? zitten er reisbureautjes en hoe kun je die een beetje op kwaliteit herkennen??
p.s. bedankt voor de AirAsia tip, Jaydee, slim plan.
in saigon kan je taxi pakken of een motortje (wat jij wil). en dan ga je naar district 1 (geloof ik, staat wel in LP). Daar word je helemaal gek van het aantal hotels, barretjes, restaurants en boekingskantoren.
Dus voor een kamer ga je er gewoon een paar af. Even vragen hoe duur het is en of je de kamer ff mag zien. Dan kies je de beste .
En wat betreft boeken van excursie. Eigenlijk het zelfde. Je gaat gewoon naar een paar kantoortjes toe en kiest de goedkoopste of de gene waar je het beste gevoel bij hebt. Uit eindelijk doe je allemaal de zelfde excursie dus ik neem meestal gewoon de goedkoopste (echte hollander).
In saigon kan je ook open bus tickets kopen. Hiermee kan je (voor 1 bedrag) langs alle “grote” steden. Je belt dan 's avonds op dat je morgenochtend mee wil. je kan dan weer zo lang als jij wil in de volgende stad blijven waar je dan de dag voor je weg wilt, bevestigt dat je morgen met de bus verder gaat. Super handig en heeel erg goedkoop.
En in elke stad is dan wel weer een gebied met alle voorzieningen die je als backpacker/vakantieganger wil zoals hotels e.d.
succes en veel plezier.
Inderdaad, in Saigon gewoon een brommertje opspringen die je naar de backpackersdistrict rijdt, welke dat is staat in de LP (is de Pham Ngu Lao in Saigon). Ik nam nooit een hostel die in de LP stond want van zodra die in een LP staan worden ze populair bij backpackers en slaan ze hun prijzen op, maar rond deze liggen ook genoeg hostelletjes die vaak goedkoper zijn.
Hier zijn ook genoeg kantoortjes waar je excursies kan boeken: let wel op de details die in hun brochures staan: welke maaltijden zijn inbegrepen in de prijs, is inkomticket inbegrepen, … die kleine dingetjes verschillen ook vaak.
En het openbus ticket is zeker een aanrader, zoals JayDee zegt. Ik heb het mijne bij Sinh Café geboekt (wat een straat van Pham Ngu Lao ligt in Saigon).
Vanuit Vietnam kan je trouwens gemakkelijk per bus of boot naar Cambodja, een vliegtuigticket is niet echt noodzakelijk en duurder.
Het wijst allemaal zichzelf wel uit
hoi,
ik vertrek de 12 december richting Hanoi en vlieg terug vanaf ho chi min begin januari . heeft iemand nog tips , van dingen die je moet zien? en hoe was Sapa?
Groet shanta-Joy
Hey Luckyy,
Kan in Saigon het beste gewoon de lijnbus 152 naar de stad nemen (kost 6000 dong, zo’n 25 eurocent en je hoeft niet gaan te onderhandelen etcetera) en gewoon in de lonelyplanet aanwijzen dat je bij Pham Ngu Lao eruit wil. Daar zijn hotels genoeg. Je kan je rugzak zelfs bij een travelagencie laten staan als je die niet de hele tijd wilt meezeulen.
Voor de rest sluit ik mij bij de rest aan. Gewoon zelf alles regelen!! Veel relaxter en in elke stad die je komt zijn er hotels genoeg. En als je dat toch te spannend vind, dan kun je altijd de eerste nacht als je in een stad aankomt alvast van tevoren online boeken (elk hotel in Vietnam heeft computers met internet dat je daarvoor kan gebruiken) en de rest van de nachten kun je dan altijd nog bekijken.
Over de reisbureautjes. Ik zou niet automatisch voor de goedkoopste gaan. Wij hebben vaak reisbureaus uit de lonely planet gebruikt. Voor trip naar Cu Chi tunnels ofzo maakt het weinig uit (kost $5,-) en heb je idd vaak dezelfde trip, maar voor Halong Bay tour is goedkoop vaak toch echt stuk minder (wat ik heb kunnen afleiden van ervaringen van mensen die wij onderweg zijn tegengekomen)
Over Cambodja kan ik helaas niks zeggen, want ben alleen in Vietnam geweest.
Hoi Shantajoy,
misschien kun je hier beter nieuw topic voor openen?
Gr. Rob
mijn toer was de vrij klassieke toer: ho chi minh, mekong delta, da lat, hue, mui ne, hoi an, sapa, halong bay, hanoi, tam coc
Wat absolute aanraders zijn: Hoi An, Mekong Delta (probeer Can Tho te doen), Sapa, Halong Bay, Tam Coc
Wat ik afraad: Da Lat (vond ik niets aan, 2 dagen ter plaatse was zelfs te veel)
en wat ik graag gedaan had, maar wegens tijd tekort heb laten vallen: Nha Trang
de verhalen over dalat en nathrang zijn wisselend.
wie kan er tips over geven? graag hoor ik jullie ervaringen
Hey Linda,
Na Thrang kan ik helaas niets over zeggen want ben ik alleen op doorreis doorheen gekomen.
Dalat hoor je idd heel verschillende verhalen over. Wij zijn er heen gegaan omdat we niet naar Sapa konden en toch de binnenlanden wilden zien. Het is wel anders dan de rest (lees kust) van Vietnam. Ik persoonlijk vond het heel leuk daar. Wij hadden een leuk hotel met jaccuzzi op het dak en een een heerlijk ontbijt (als je adres wilt moet je maar even mailen). De eerste dag hebben we een tour met de easyriders gemaakt door de omgeving ($20,-) wat zeer de moeite waard was (leert van alles en ziet van alles). De tweede dag hebben we beetje door Dalat gewandeld en kabelbaantrip gemaakt (wel mooi). Scheelt ook dat wij 2 dagen goed weer hadden. 2 meiden die wij onderweg tegenkwamen hadden regen en dan is er echt helemaal niets aan. Even het weerbericht checken loont dus.
Om er te komen is wel een drama. Wegen zijn slecht en bussen zijn oud. Ik denk dat als je naar Sapa gaat dat je Dalat wel over kunt slaan. Het is toch een stuk reizen en Sapa schijnt toch mooier te zijn. Als je de kans hebt zou ik dus Sapa doen en Dalat laten zitten, maar mocht je Sapa niet kunnen/willen doen, dan is Dalat toch wel een goede 2e optie. Als je gaat is 2 dagen meer dan genoeg.
Gr. Rob
Wij zijn in Sapa en Dalat geweest. Wij vonden het allebei prachtig en toch heel verschillend. Jammer van Dalat was de regen en het was er echt koud… nou ja 15 graden maar dat is een enorm verschil met het warme Ho chi minh.
Na Thrang is echt een badplaats. Wij hebben daar heerlijk even gerelaxed bij de sailing bar (vrij europees en best duur maar heerlijk) en op strand gelegen. Ook één van de weinige plekken (of enige zelfs) waar je kunt duiken in Vietnam.
Als je dus een paar dagen strand wil in je vakantie is Na thrang the place to be!
Dank voor alle reacties. Ben driftig de LP van VN, Cambodja & Laos aan het doorspitten. Zelfs drie maanden lijkt nog tekort om een goede indruk te krijgen van deze landen. Ticket naar Saigon kost nu ongeveer eur 550,- (Signapore Airlines) dus goed te doen. Weet nog niet of ik visum vooraf in NL ga regelen of beter visa-on-arrival als ik aankom in Saigon. Ook voor de andere landen neem ik pasfoto’s mee. Morgen ga ik mijn paspoort vernieuwen, is geen 6 maanden meer geldig. Kortom: voorbereiding is ook al (voor)pret. Ga denk ik voor 1 of 2 nachten Saigon een hostel regelen, daarna zie ik het wel ;-).
Dat van dat duiken in Na Trangh klinkt ook wel goed. Ff mijn duikbrevet oppoetsen en meenemen. Leuk hoor.
Blij te lezen dat je alles toch zelf gaat doen! En idd is voorbereiding ook al pret. Voor hotels kun je ook tripadvisor.com gebruiken. Zoals al eerder gezegd worden hostels idd duurder zodra ze in de LP komen. Succes en veel plezier met alles regelen!!
He lUcky, als je wilt duiken en toch naar Cambodja gaat zou ik met Impian divers bij Koh Kong gaan duiken. Hele goeie club, hollander (Robert) is de baas daar. Veilig, vriendelijk, deskundig, behulpzaam en goedkoop. Volgens mij ook mooier onder water, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Dank je Vrijdag. Heb even gegoogled en het ziet er goed uit. Als ik in de buurt ben ga ik zeker even langs.