Wie is er in Brittish Columbia geweest in de periode juli - mid augustus.
En weet waar in B.C. je in deze tijd de meeste kans hebt om Grizzlies te spotten?
Maar niet met die peperdure excursies van 350 tot 1500 dollar PP. Begrijp dat het daar niet goedkoop is maar dit soort bedragen die ik vind (zoals Vancouver Island naar Knight Inlet)
Ver rijden is geen probleem trouwens… Alle tips zijn welkom…
Je kan ze overal tegenkomen. Het is niet uitgesloten dat je ze zelfs ziet langs de weg.
Die excursies zijn zo duur omdat deze vaak slecht bereikbaar zijn.
De beste plekken zijn rivieren waar op dat moment de zalm trek plaats vind.
De enigste plek die ik ken is Stewart/Hyder, als ver rijden echt geen probleem is.
Eén van de weinige plekken waar zwarte en grizzly beren naast elkaar leven.
De zalm trek is hier tussen eind juli en begin september.
Juli en augustus zijn geen gunstige maanden voor het spotten/fotograferen van beren. De mens neemt tijdelijk hun gebied in met tenten, auto’s, campers, etc. en de beren vluchten hoger de bergen in om begin september weer af te dalen op zoek naar voedsel voor de winter weer begint. In Hyder/Stewart zijn een paar platforms om de beren te kunnen zien. Het vervelende is, dat het er erg druk kan zijn en fotograferen ellebogenwerk wordt.
Je beste kansen in B.C. liggen in de gebieden, waar wat minder toeristen op af komen, zoals de Purcell Mountains en Selkirk Mountains in het zuiden. Wat meer naar het noorden het gebied op de lijn Valemount - McBride tot Purden Lake en highway 40 tussen Hinton en Grande Cache. In Alberta ten oosten van The Rockies op de lijn Nordegg - Robb - Edson.
Weer in B.C. meer naar het noordwesten langs highway 16 tussen Kitwanga en Smithers en tussen Terrace en New Aiyansh. En naarmate je meer noordelijk gaat richting Yukon worden je kansen steeds groter. Niet omdat er meer grizzlies zijn, maar omdat je daar steeds minder mensen tegenkomt.
Stewart/Hyder had ik inderdaad ook gevonden. Die kant gaan we ook zeker in. Als we dat doen zijn we daar begin augustus. Dat moet dus prima zijn. Dus vooraf hotel of camping reserveren? Weet je of je hier een US-visum voor moet hebben?
Ook Luongo bedankt, ga eens googlen op die bestemmingen en kijken of we een aantal van deze in de route kunnen opnemen. Hoe meer van dit soort plaatsen we bezoeken hoe groter de kans natuurlijk dat we er een paar gaan zien.
Dus extra tips blijven welkom ![]()
Stewart/Hyder is zeker een goede plek om beren te zien vissen. Overigens is er meer te zien dan beren in die regio. Bijvoorbeeld de Salmon Glacier (kun je vlakbij komen met de auto) maar op weg naar Stewart kom je ookl langs Bear Glacier (hier zijn opnamen gemaakt voor de film ‘Insomnia’ (met Al Pacino en Robin Williams). Er zijn voldoende plekken om te overnachten in Stewart (campgrounds & Hotels). Vergeet ook niet het wereldberoemde ‘Toaster museum’ in Stewart niet te bezoeken ![]()
Als rijden geen probleem is volg dan de weg terug naar de Stewart cut-off en neem highway 37 (de Cassiar Highway) richting Watson Lake (noord). De weg bij uitstek om wildlife in het wild te zien (en een van de fraaiste wegen in BC naar mijn bescheiden mening). Overigens zijn veel van mijn foto’s in Stewart/Hyder genomen evenals in Haines (Alaska) en op de Cassiar & Alaska Highway. En inderdaad, des te noordelijker je komt, des te meer beren. Hier in de Yukon hebben we meer van die rakkers dan dat hier mensen wonen.
Iedereen nogmaals bedankt voor de tips. Het is voor ons Stewart Hyder geworden en we hebben hier geen spijt van gehad.
Onder een korte beschrijving en nog wat tips voor mensen die nog willen gaan:
We hebben hier meerdere grizzlies gezien. Het platform wordt goed onderhouden door de rangers hiervoor betaal je een kleine bijdrage (5usd pd)
Van massatourisme is hier geen sprake.
Het was geweldig om de grizllies te zien vissen in de kolkende rivier. (Het water lijkt wel te koken door de duizende zalmen die tegen de stroom in proberen te zwemmen).De zalmtrek is hier wat vroeger en daarom is het vanaf eind juli tot en met augustus één van de betere spots voor grizzlies.
De mensen die hier heen komen zijn vooral natuurliefhebbers en fotografen. Van busladingen chinezen met cameras hier geen sprake. Hooguit een handje vol mensen tegelijk. Zeker als je vroeg opstaat, de beste kans heb je namenlijk vroeg ochtend (lees rond 6.00) en laat avond na 20.30uur. Overdag laten de beren zich minder vaak zien. Het blijft wildlife natuurlijk dus garanties heb je ook hier niet, maar als je er genoeg tijd insteekt komt het goed. Neem warme kleren mee voor de ochtend.
Zwarte beren hebben we hier genoeg gezien, de plaatselijke bevolking kijkt er niets eens meer van op als er 1 door de straat loopt. Wij zagen er in 3 dagen meer dan 10.
Behalve de beren is de omgeving hier schitterend, zeker de salmon glacier mag je niet missen. Persoonlijk de mooiste die ik ooit gezien heb. (mooier en groter dan de Atabasca op de Icefield Parkway). Blijft uiteraard persoonlijk.
Wij hebben het stuk vanuit Prince George gereden in 7,5 uur. Helaas is dit behalve het laatste uur een zeer saai stuk en dat 2x :(. Voordeel is wel dat de weg uitstekend is.
Hotels Stewart:
King Edward (+/- 110CAD) prima hotel/ het motel is iets duurder maar nieuwer en met keuken. Wij vonden het hotel goed genoeg.
Ripley creek: Niet verbleven maar volgens andere gasten ook goed.
Beide te boeken via eigen website hotel.
Hyder:
Sealaska Inn: 80usd/ zijn hier even binnen geweest om wat te drenken, zag er niet echt gezellig uit.
Hotel?? Er is nog een hotel, heeft echter geen website en is nergens te boeken, de eigenaar woont normaal ergens anders in Alaska en komt voor het hoogseizoen hier heen. Kosten vanaf 60usd. Op zich een goed hotel, makkelijk te vinden aangezien er maar 1 straat is in Hyder ![]()
Verder is er nog een B&B.
Als je in Stewart wilt blijven zou ik vooraf boeken, hotels waren in onze periode beide volgeboekt. In Hyder was voldoende plek.
Hoop dat iemand er wat aan heeft. Voor ons was dit één van de hoogtepunten van een maand Canada.
Gr
Thanks for your feedback
Ja, in Stewart/Hyder is het (bijna) altijd bingo wat beren betreft. Zonde om meer dan $ 500 uit te geven voor een berenexcursie (behalve dan voor Katmai). De Salmon Glacier is, zoals jullie ook ervaren hebben, idd meer dan de moeite waard. Did you also got ‘Hyderized’ in de lokale bar in Hyder?
Hoe dan ook, goed te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben gehad.
Ik vind Hyder niet de moeite.
Er is daar een wandelpad in de bomen, naast een rivier.
Ik heb er in de dagen dat ik in hyder bleef enkele zwarte beren gezien, dode/stervende zalm en veel toeristen.
Je hebt er wel de mooie salmon glacier.
En toen ik er was verkocht er iemand heerlijke chocolade-pinda-ijs.
In De bella coola vallei zie je altijd (behalve in de winter) beren.
Er zijn verschillende boat-launches waar natives vaak zalm kuisen en heel wat visafval laten liggen.
Daar komen veel bald eagles en beren op af.
In juli/augustus zal je meer grizzly’s zien in ZO-Alaska…Nabij Juneau en de omliggende eilanden.
Vooral in Admiralty Island oftewel Fortress of the bears zal je veel beren zien.
Je kan er ook een kano huren en de inlet bij Angoon invaren, dan zie je onder je kano de zalm zwemmen en is de kans groot dat je vanuit je kano vissende beren ziet…en bultrug-walvissen.
oeps, m’n reactie komt een jaar te laat:)