Hoogseizoen juli/augustus

Wij willen in de zomer van 2017 graag een rondreis maken door West Canada. Maar omdat we afhankelijk zijn van de schoolvakantie en dus in het hoogseizoen moeten gaan vragen we ons af hoe druk het is in juli-augustus? Is het file rijden en massatoerisme?

Files hoef je niet te verwachten. Het is wel wat drukker op de wegen hier. Je ziet voornamelijk wat meer campers. Mochten jullie hier zijn tijdens een long weekend ivm een feestdag boek dan je accomodatie en/of ferry van te voren en houd rekening met extra drukte op de weg.

http://www.statutoryholidays.com/2017.php

In Juni dit jaar waren de campgrounds in Banff vaak vol, het is dus aan te raden om het op dergelijke populaire plaatsen al een paar dagen van te voren te reserveren (als je plant om te gaan camperen natuurlijk).
De drukte op de hiking trails is sterk afhankelijk van de trail die je kiest. Over het algemeen wordt het drukker naar mate je dicht bij plaatsen als Banff of Lake Louise bent en de moeilijkheidsgraad niet al te hoog is.

Dag Anja,

Ik las je vraag en ik kon niet anders dan even in mijn pen kruipen :slight_smile:

Deze zomer zijn wij nog met onze 2 kinderen in Jasper, Lake Louise en Banff gepasseerd. Het is niet onze eerste trip, maar ik wilde zo graag onze kinderen eens de gletsjers naast de schitterende Icefields Parkway laten zien. Je passeert de éne gletsjer na de andere en veel kans dat binnen korte tijd geen enkele gletsjer nog op de kaart staat… Zeker de athabasca gletsjer steelt de show. een wandeling brengt je naar de voet van deze gletsjer.
Zit hier het massatoerisme? Ja en neen… Ik vermelde het daarnet op een andere post, maar Banff en regio is echt de populairste trekpleister in heel Canada. Je gaat er echter nergens in de file staan, tenzij er een file is doordat iedereen het ‘wildlife’ naast de baan wil bewonderen.
Maar heel concreet een voorbeeld… Jasper is bijzonder klein om al dit toerisme op te vangen. Het dorp heeft bijvoorbeeld maar 10 overnachtingsplaatsen die een appartement met (deftige) keuken aanbieden. Als je ten laatste januari niet boekt, dan loop je (veel kans) de beste overnachtingsplaatsen mis.

Er zijn heel wat toeristen die zich laten verleiden door (dure) aanbiedingen van Brewster. Brewster was blijkbaar in Banff National Park voordat de overheid het land ging beheren… en daardoor heeft deze organisatie bepaalde privileges verworven. Zo kan je via Brewster met gigantische bussen op de Athabasca Glacier. Uiteraard is dit spectaculair, maar persoonlijk denk ik dat je evengoed op andere manieren van dit prachtige landschap kan genieten. Een heel concreet ideetje… als je in Banff bent en je wil alles eens vanuit de hoogte bewonderen, dan kan je de gondola nemen (Brewster), maar je kan ook een veeeel goedkopere en vooral een optie met meer mogelijkheden uitproberen: de skiberg in Banff: Sunshine Village. Dat weten niet veel toeristen en dus bij deze weet je dit nu wel :slight_smile:

Als je dingen wil uitproberen die veel toeristen doen in de Banff regio, zoals de hotsprings: Miette hotsprings (uurtje rijden van Jasper), ga dan zeker zo vroeg mogelijk. De grote drukte is er steeds in de namiddag.

Nog een hele belangrijke tip…
Soms is het net goed dat er veel toeristen zijn die hetzelfde doen als jij. Wij deden de Plain of Six Glaciers die vertrekt vanaf het Fairmont Chateau Lake Louise. Onze kinderen van 8 en 5 jaar deden deze wandeling samen met ons MAAR dit is grizzly gebied. Ik vroeg mij af of we onze lunch konden meenemen, want beren ruiken dit van ver en je wilt geen beer op je pad tegenkomen. Toen ik dit ging navragen bij de parkranger, bleek dat dit veilig is, omdat er net in het hoogseizoen VEEL mensen deze wandeling maken. Daardoor blijven de beren weg. En wat een schitterende wandeling… je gaat naar een teehuis met de beste chocoladecake die je ooit geproefd hebt. Als ik nu vraag aan onze kinderen of we die wandeling nog eens gaan maken, is het antwoord JA :slight_smile:

Voila,
Hopelijk wat nuttige tips en weetjes,
Groeten,
Vanessa

Groeten,
Vanessa