Grizzly beren zien

Even een tip voor mensen die op een veilige manier grizzly beren willen zien in hun natuurlijke omgeving.
Natuurlijk kun je beren zien als de zalm de rivieren op trekt. En er zijn de dure lodges waar je voor veel geld
grizzly beren kunt zien. Vanuit Prince Rupert kun je tot eind juni grizzly beren zien in het mooie Khutzymateen bear sanctuary.
Aangezien de beren na hun winterslaap veel voedsel nodig hebben en er nog geen zalm te vangen is eten de beren het gras dat groeit achter in de Khutzymateen inlet. Vanuit Prince Rupert gaat er een excursie per boot naar dit mooie fjord. Echt een geweldige excursie in een amper toegankelijk gebied. Voordeel is dat dezez excursie betaalbaar is, nadeel is dat prince Rupert verders niet heel veel te bieden heeft of je meot van zeevissen houden.

Het is fantastisch om beren in het wild te zien, maar liefst onder veilige omstandigheden. Onze ervaring sluit alvast helemaal aan bij het eerdere berichtje. De reis waar wij het meeste beren zijn tegengekomen was zeker onze drie weken trip waarmee we een lus gemaakt hebben van Vancouver tot Whitehorse en Haines en terug naar Vancouver: http://www.yourtripto-go.com/toptours/Vancouver%20to%20Vancouver%203%20-%203%20weeks%20-%20Canada%20and%20USA. Prince Rupert is een zijweg van deze route (als je de ferry zou nemen bijvoorbeeld) maar hebben wij links laten liggen. Op de snelwegen die wij volgden, kwamen de beren gewoon in de bermen van de snelwegen zitten om bessen te eten. Je kan dus gewoon vanuit de wagen naar deze machtige dieren kijken. Op de éne plaats waren er meer grizzly’s, op de andere zwarte beren, maar we zagen ook van dichtbij elanden met hun kleintjes en bighorn sheep. De foto die ik voor mezelf gebruik op dit forum is trouwens genomen van zo’n beer op deze route.
Wij hadden speciaal deze route uitgestippeld via de weg en niet via ferry’s om te besparen op de kosten. Dit betekende wel veel rijden… maar daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Ik zou deze reis zo terug maken. Maar we hebben nu kleine kindjes en dan vind ik deze reis niet aangeraden. Maar als ze rond de leeftijd van 9 jaartjes zijn, dan gaan we dit zeker terug doen.
Ik wil wel 1 bestemming er even uitlichten uit deze trip, stop 19: Salmon Glacier Self Guided Auto Tour (Stewart/Hyder: http://www.yourtripto-go.com/topdests/TheSalmonGlacierSelfGuidedAutoTourAlaskaUSAByways) brengt je naar 1 van de weinige plekken op de wereld waar je beren kan zien vissen op zalm, bereikbaar vanaf de weg, Fish Creek Wildlife Observation Site: http://www.yourtripto-go.com/topdests/TongassAlaskaUSANationalForest. Deze site bevindt zich in het Tongass National Forest en bezoekers worden begeleid onder het waakzame oog van rangers. Uiteraard is je tijdskeuze wel belangrijk… het beste ogenblik om hier beren te zien is in augustus, maar ja… de natuur bepaalt wanneer de zalm begint te trekken… dus eind juli kan ook al…
Je hoeft dus niet massa’s geld uit te geven om echt beren te ontmoeten!
HAVE FUN
Vanessa