6 september vlieg ik voor 5 maanden naar Zuid Amerika: Ik ga eerst een georganiseerde rondreis doen door Peru (inclusief incatrail) van 3 weken. Dan ga ik een cursus Spaans in Cuzco doen. Vanaf dan ga ik door Bolivia, Noord Chili(San Pedro de Atacama) Ecuador, Colombia om in Panama te eindigen. Nu vraag ik mij af of iemand ervaring heeft met de grenscontroles in deze landen? Ik beschik over een retourticket naar Nederland, geldig paspoort, en medisch paspoort met de benodigde vaccinaties. Ook vroeg ik mij af of jullie goede tour weten naar Salar de Uyuni, ik heb gelezen dat er een tour van Potosi naar San Pedro gaat?
Alleen de landgrens tussen Colombia en Panama is een probleem. Dan zul je met een boot of vliegtuig moeten via een eilandje (San Andres volgens mij). Voor de rest is het grootste probleem bij de grens dat het soms een beetje traag gaat, en dat er nog wel eens geprobeerd wordt geld af te troggelen van niet wetende toeristen door taxichauffeurs (soms samenwerkend met nepagenten), geldwisselaars en heel soms ook grensbeambten (die dan geld vragen terwijl je als Nederlander nooit geld hoeft te betalen voor een visum, tenzij je te lang in een land bent geweest). Maar als je hier scherp op bent zal er niet gauw iets gebeuren. Je zult meestal ook wel samen zijn met meerdere reizigers.
Er wordt eigenlijk nooit gevraagd naar vliegtickets, medisch paspoort e.d. Je levertje je visumformuliertje in (die moet je dus goed bewaren), krijgt je ‘uitga’ stempel, vult een nieuw visumformuliertje in, wandelt de grens over, laat je visumformuliertje zien, waarna ze het bovenste deel eraf scheuren en innemen, je krijgt visumstempels en klaar.
Of er een directe tour van Potosi naar San Pedro de Atacama gaat weet ik niet, volgens mij moet je sowieso eerst langs de stad Uyuni, waarvandaan de meesten hun trip boeken, en dan kun je idd prima doorreizen naar San Pedro in Chili.
Ja klopt dan ga ik een bootreis maken van Cartagena naar Panama van een aantal dagen. Gewoon goed opletten dus en inderdaad de papiertjes die je ontvangt bij binnenkomst van een land goed bewaren haha.! Ok dan boek ik destijds wel een tour in Uyuni. Bedankt voor je info!