Reizen van Midden naar Zuid Amerika

beste reisgenoten,
is er iemand die ervaring heeft met het reizen van zuid naar noordamerika of vice versa?
de bedoeling was om vanuit peru naar het noorden te reizen en dan te eindigen in mexico.
nou heb ik begrepen dat het reizen over land van colombia naar panama niet mogelijk is.
maar als ik ga zoeken voor een vlucht dan betaal je al gauw 400 euro.
is er iemand die ervaring heeft met reizen op dit stuk ?
alvast bedankt voor jullie tips ,
groetjes kevin.

Ik heb hier ook naar zitten kijken, reizen over land is daar inderdaad zo goed als onmogelijk. Hier wat info over hoe het wel kan:

http://www.lonelyplanet.com/panama/travel-tips-and-articles/1541

Vanuit Colombia kun je ook met de boot, hoeveel dat precies kost weet ik niet, maar het kost vast minder dan vliegen. Op Google and de links van edsuit zal vast meer informatie te vinden zijn.

Hoi Kevin,

Ik heb afgelopen jaar zo’n reis gemaakt (Peru tot in Costa Rica) ben net 2 maanden terug en kan je er wel wat over vertellen.
Over land is inderdaad niet mogelijk ivm de Farc die daar op het gresgebied zit.
Er gaan zeilboten van Cartagena naar Panama en terug. Nu weet ik dat van Panama naar Colombia geen probleem is en er veel georganiseerde boten gaan. Ik ben zelf niet in Cartagena geweest maar heb het op internet geprobeerd uit te zoeken en het schijnt van Cartagena naar Panama wat lastiger te zijn. Las vooral verhalen over dagen wachten op toestemming, schepen die kapot waren, dronken stuurmannen, te weinig bedden en grootste probleem: Drugssmokkel. Omdat je je op zee toch in niemandsland bevind en ik alleen was heb ik toen besloten het niet te doen. Wel een aantal mannen gesproken die het wel gedaan hadden en het onwijs vet vonden. Je doet namelijk meteen de San Blas eilanden aan, een must als je naar Panama gaat! Ik ben daar gewoon los van die boot naartoe gegaan alleen als je de oversteek en de eilanden zo kan combineren is het uiteindelijk goedkoper natuurlijk.
Een vlucht van Colombia naar Panama city is vrij duur (kan wel goedkoper dan 400 hoor). Alleen als je vliegt, hou er rekening mee dat je al een busticket hebt geboekt om Panama uit te gaan naar Costa Rica, heb je dat bewijs niet, kunnen ze je weigeren te vliegen (mij dus gebeurt, en toen moest ik een vliegticket Panama - Costa Rica kopen ondanks mijn ticket Havana - Amsterdam… dus de moeite waard).
Het zijn stuk voor stuk prachtige landen! Spreek je al Spaans?
Hou er rekening mee dat er in Colombia wel meer wapens aanwezig zijn, ik raad je af als je in Cali bent een wandeling de berg op naar Tres Cruses te maken. Uitzicht is in vergelijking met andere landen / steden niet bijzonder en overvalrisico erg groot. (ook overkomen, geen pretje)
Maar het is vooral een superreis hoor!! Als je meer tips over deze landen wilt geef ik ze je graag.

Veel plezier met voorbereiden!

Hallo,

Wij hebben 3 jaar rondgereisd in Zuid-Amerika en hebben nu onze auto verscheept van Colombia naar Panama. Wij zijn rim een maand in Colombia geweest, met onze eigen camper. Wat er ook gezegd wordt van Colombia, het is een fantastisch land, wij moesten elke avond een plekje zoeken om te overnachten en het is nooit een probleem geweest. Colombia is veilig om rond te reizen daar kan je echt zeker van zijn. Om van Colombia naar Panama te gaan kan je het beste naar Carthagena gaan en contact opnemen met de mensen die met zeilboten naar Panama varen. Mijn dochter heeft dat gedaan en het was super. Wij hebben onze auto moeten verschepen met een ro/ro schip omdat hij te groot is voor een container maar voor jullie is dat een heel ander geval. Als je in Carthagena bent kan je het beste naar de Barrio Manga gaan, daar zitten al de reders met zeilschepen. Ik weet daar wel een reder maar ik kan het juiste adres niet : Eduardo Geirling - Barrio Manga. Tel.nr 6604245 - 664861 6605088.
Hopelijk heb je hier iets aan en echt waar Colombia is een aanrader, zalige, warme mensen en een schitterende natuur.

Groetjes,
Jos