Begin 2014 Panama, Colombia

Hoi,

Begin januari vertrek ik naar Panama. Het plan is om drie weken een Spaanse cursus te volgen in Bocas, te genieten van het nachtleven, de stranden en een beetje te surfen. In totaal en ik drie maanden weg, dus waarschijnlijk plak ik er nog een land aan. Zat zelf te denken aan Colombia. Gaat er iemand ook richting Panama begin januari? Lijkt mij leuk om te meeten, samen te vliegen, te starten of de voorpret te delen!

Ik ben 25 jaar en heb al wat reiservaring. Slaap graag in hostels, sta open voor andere mensen en ben avontuurlijk in gesteld. Af en toe een avondje stappen vind ik ook altijd goed!

Hoi Riechelle
Spaans is zeker een must in Colombia,met Engels kom je er niet ver.Als je vanuit Panama Colombia intrekt zou ik zeker richting Santa Marta,Carthagena,Taganga gaan,erg de moeite waard.De Ciudad Perdida trekking vanuit Santa Marta is iets heel bijzonders.Fantastisch land Colombia en erg vriendelijke en behulpzame mensen.Tip,als je toevallig een betaalpas van de rabobank moest hebben,bij mij en bij mijn dochter werkte die niet of in een heel enkel geval soms wel.
Groetjes Jan.

Hoi Jan,

Ah goede tips! Altijd fijn, bedankt! Goed om te weten dat je met engels niet ver komt. Toch maar een cursus volgen in Panama dus.
Hoe zit het met de grensovergang van Panama naar Colombia? Is het veiliger om te vliegen of met een boot naar Colombia te gaan?

Meer tips zijn altijd welkom!

Groetjes,

Hi Rieschelle,

Ik raad je aan om met de boot te reizen. Ik ben zelf een paar jaar geleden met een zeilschip van Cartagena (Colombia) naar Panama gevaren. Een van de mooiste ervaringen ooit. Je komt langs San blas, een eilandengroep in de zee voor Panama. Echt mooier dan dat kan je niet voorstellen. We zaten bij een Deense man en zijn Venezolaanse vriendin op een mooi schip. Tegen een redelijke (niet heel goedkoop) bedrag maakte ze drie maaltijden per dag voor ons. De zee is wel best ruig daar, dus zeeziek worden is bijna niet tegen te gaan. Maar wat een prachtige ervaring.
Wij kwamen in de haven in contact met schippers die mensen zochten om mee te varen. Vanuit panama city zijn er vast ook wel contacten te leggen. Maar ik wil je in ieder geval mee geven dat het echt de moeite waard is, een ervaring om nooit te vergeten. Het vliegtuig pakken is gewoon zonde.

Mocht je rond maart in Columbia zijn laat het me dan weten. Want ik ben daar hoogstwaarschijnlijk ook, vanuit daar reis is door naar Ecuador.

Geniet ervan!

Groetjes Sam