Border crossing Panama - Colombia

Hallo,

Ik wil binnen enkele maanden vanuit Panama oversteken richting Colombia.
Nu heb ik gehoord dat de route over het land niet aan te raden is. Heeft er dit al iemand gedaan en is dit effectief gevaarlijk ?

Wat zijn de alternatieven ? Vliegtuig of boot ? Iemand ervaring mee ?

Alvast bedankt,

Kristof

www.sinfronteras.be

Kristof,

Deze vraag had ik begin dit jaar ook, stond namelijk voor hetzelfde geval.

Je hebt feitelijk 2 opties:

  • Boot (er zijn particuliere boten zonder tijdschema’s, echter zit hier geen organisatie achter, dus als het veilig is laat ik aan jezelf over. Ik weet dat er mensen zijn die het gedaan hebben en ik wilde hetzelf ook, helaas moest ik 3 dagen wachten op een boot wat me te lang was)
  • Vliegen, kosten 150 euro/dollar

Er is geen weg van Panama naar Colombia. Dat betekend dat je door het regenwoud (National Park Darien) moet. Dit gebied staat bekend om guerilla en drugsbendes!
Af te raden dus. Wel wordt dit gebied beter; het laatste jaar worden er wel excursies aangeboden naar het National park Darien.

tip: bekijk mijn site eens.

Succes!

Thanks for the reply Sjaak,

Ik heb ondertussen hier in mexico enkele motorrijders gesproken die hetzelfde traject volgen richting Tierra de Fuego.

Zij hebben me hostel Wunderbar aangeraden in Puerto Lindo (Panama) vanwaar uit verschillende zeilboten vertrekken voor een 5 daagse tocht naar Cartagena Colombia.

Kostprijs ± 350 euro per persoon

http://www.hostelwunderbar.com

De verschillende afvaardata staan vermeld op hun site.

Grtz,

Kristof

www.sinfronteras.be

je hebt nog 2 van zulke hostels:
http://www.mamallena.com/ (was verhuisd en had problemen met de huur, ik weet niet wat nu de status is van dit hostel)
Yahoo | Mail, Weather, Search, Politics, News, Finance, Sports & Videos (ik heb zelf in dit hostel gezeten, maar mocht ik weer naar P.City gaan, dan zal ik hier nooit weer naartoe gaan)

tip: ga van P.City met een 4x4 naar san blas, mooier/goedkoper dan vliegen!

Beetje laat,maar ik ben zelf vaak in Cali,Colombia en weet dat er een directe/rechtstreekse vlucht Panama City-Cali,Colombia is! Reisduur rond de 30 minuten!>>>

hey calibelleza,
heb je enig idee hoe duur die vlucht kost als je hem terplekke boekt?
groetjes kevin.

Er is geen weg Panama / Colombia. Je moet vliegen.

Vliegen is super duur… panama Colombia ca. 500 $
In Panama is alles duur,eten enz. moet je als buitenlander in US$ betalen,
een overnachting $ 200, taxi vliegveld stad US $ 75
Alles wordt in Us $ afgerekend dus goed oppassen, natuurlijk willen wij de panama kanaal bewonderen maar…
of dat het waard is , denk aan Rotterdam…
Per boot US$ 300 ? weet niet zeker.
let op Panama is een van de duurste landen van Zuid - Latijns- Amerika

Ik heb voor 100 euro gevlogen van panama city naar cartagena. dit is in 2008 geweest.

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan haalt, maar mijn ervaring met Panama is dan toch een beetje anders. Vond het er niet duurder dan in bijvoorbeeld Costa Rica of Mexico. Probleem is misschien dat Panama niet zo toeristisch is en dat je daarom weinig keus hebt. Maar duur is wel wat overdreven.

Edit: niet alleen buitenlanders moeten met USD betalen. De nationale munt Balboa kent bij mijn weten alleen maar munten/kleingeld. De dollar is het wettige betaalmiddel in Panama.

Even een opmerking, Let goed op! afgelopen jaar zijn de tickets wat duurder geworden dus met die 150 Euro gaat je het volgens mij niet reden.
November 2010 koste een ticket US$ 500,-- dus goed informeren.
houdt daar rekening mee, ik weet natuurlijk niet hoe het met je budget gesteld is.
groetjes,

Yanet
www.reizenincolombia.nl