van Zuid naar Noord-Amerika over land

Hallo, mijn naam is Daan en ik ben van plan om na mijn studie een flinke reis te maken. In ieder geval wil ik australie en nieuw-zeeland aandoen. Nu ben ik op dit moment voor stage in ecuador en ik moet zeggen dat zuid-amerika me erg goed bevalt. Nu heb ik een vraag, is het mogelijk om vanuit zuid amerika (buenos aires ofzo) naar noord amerika (bijv vancouver) geheel over land te reizen. Daarmee zou ik dus o.a colombia, bolivia, en mexico moeten doorkruisen.

Heeft iemand hier ervaring mee of andere tips?

Leuk plan en lijkt me haalbaar. Er zijn een paar dingen om goed uit te zoeken.

Heb herhaaldelijk gelezen dat Colombia over land naar Panama (en andersom…) erg gevaarlijk is i.v.m. guerrilla’s, paramilitairen, drugsbendes e.d. Zou even gaan googlen op alle grensovergangen tussen de landen die je wilt zien.

Verder heb ik me laatst verdiept in Midden-Amerika en kwam er achter dat de douane van een land als Panama altijd om een bewijs voor uitreis vraagt. Anders kom je domweg het land niet in. Dus grensformaliteiten zijn ook dingen om goed uit te zoeken (om dit soort gezeik te ondervangen kun je bijv op zoek gaan naar goedkope busritten, vliegtrips e.d. die je kosteloos/voor weinig zou kunnen annuleren).

Cheers!

Inderdaad, wat AxelFoley zegt. Van Colombia naar Panama schijnt niet over land te kunnen. Maar je kunt wel vliegen of misschien met een boot.

Ik ben wel mensen tegengekomen die zo’n reis van Alaska naar Argentinië of zelfs de zuidpool aan het maken waren, maar heb verder geen details of tips besproken over logistiek / visa / grenzen.

Ik zou eens Googlen, en www.waarbenjij.nu doorspitten op reizen door ‘de America’s’, en www.travelpod.com op ‘the Americas’, en nog meer trefwoorden proberen zoals ‘Alaska to Argentina’ of dat soort termen. En nog andere blog-sites ook proberen.
En dus Googlen op ‘north and south america’, ‘tips for the amaricas trip’ enzo, dan kom je vast ook al heel veel verhalen en tips tegen.

Zelf heb ik wel losse reizen gemaakt door diverse landen (Brazilië, Chili, Bolivia, Peru, Nicaragua). Waarvan sommige gecombineerd. Er lopen wel redelijk voor de hand liggende routes door die landen, ook wel bekend als ‘the gringo trail’, bijvoorbeeld de Panamerican Highway loopt volgens mij helemaal van noord naar zuid (of andersom, ligt eraan hoe je het bekijkt), alleen zijn sommige stukken dus te gevaarlijk / niet te doen.

Kijk ook eens in een Lonely Planet South America bij het hoofdstuk ‘Itineraries’, en bij reizen van GAP naar hun routes. Dan zie je vanzelf wat logistiek het handigst is.

Verder twee belangrijke factoren:

  • de kosten per land
  • het klimaat (in iets mindere mate, maar toch handig om te weten… regenseizoen is niet altijd heel erg, maar bv. juli in Argentinië schijnt echt berekoud te zijn, en in februari kun je de Inca Train naar Machu Picchu niet lopen vanwege onderhoud… wel kun je met de trein of andere routes lopen… en in Midden-Amerika opletten dat je er niet tijdens orkaanseizoen zit.)

De kosten verschillen enorm per land. Volgens mij is Ecuador waar je nu zit nog redelijk goedkoop, ongeveer net zoals Peru en Colombia denk ik. Bolivia is nog ietsjes goedkoper alhoewel je voor de Uyuni-tour (langs een van de mooiste landschappen ter aarde) wel weer wat meer geld moet uittrekken en dus gemiddeld op hetzelfde kunt uitkomen. Maar Argentinië is echt 2x zo duur als Bolivia. Chili zou je ook even moeten uitzoeken. Costa Rica is ook 2x zo duur als Nicaragua. Van Panama weet ik het niet.

Uiteraard zijn de VS en Canada ook duurder. Bedenk welke volgorde je wilt: eerst westers en duur, daarna ‘latino’ en goedkoper (met allicht duur einde in Argentinië), of andersom. Van goedkoop naar duur kan nogal een schok zijn, is niet zo leuk als andersom weet ik uit ervaring. :slight_smile:

Wat Mexico betreft zou ik het nieuws goed in de gaten houden en opletten dat je niet in de drugsoorlog verzeild raakt (being in the wrong place at the wrong time). Het zal vast redelijk lokaal zijn maar zorg dan wel dat je weet welke gebieden gevaarlijk zijn. Idem voor Colombia; ik ga daar binnenkort heen dus hou me op de hoogte, er speelt wel weer wat nieuws met gesprekken met de FARC enzo, en verschuivingen van geweld.

Over Nieuw-Zeeland en Australië: zou ik bewaren voor als je oud (en rijker) bent. Nu zijn je lichaam en geest nog jong en kun je makkelijk dealen met cultuurverschillen, slechte wegen, propvolle bussen; tegelijkertijd zul je allicht wat minder geld hebben op deze leeftijd en dus erg gebaat zijn bij goedkope landen zoals in Zuidoost Azië, waar je geld minstens 2x zo lang meegaat als in NZ en Aus. Dus meer lol voor hetzelfde geld! :slight_smile:
Later zal het waarschijnlijk andersom zijn: je lijf trekt van die stuiterbusjes en modderwegen niet meer, je bent misschien al die cultuurverschillen wel zat en wilt gewoon geplaveide paden zoals in Aus en NZ en de VS.

Ik ben bijvoorbeeld ook wel benieuwd waarom je nu voor Ecuador hebt gekozen en niet Spanje of de VS. Het extra avontuur? Zo ja, zoek dat dan ook op met je reizen… Australië is mooi hoor, maar als je heel eerlijk bent is het minder spannend dan Frankrijk. :smiley: En het ligt er over 30 jaar ook nog wel.

Goeie reis!

Hallo,

Het is perfect mogelijk om van Zuid Amerika naar Noord Amerika te reizen, wij hebben het gedaan met een camper. Je moet wel verschepen van Colombia naar Panama en dat is een heel gedoe maar het is ons gelukt. Over land van Colombia naar Panama is onmogelijk, er is geen weg enkel een pad door de jungle. Wij hebben aan geen enkele grensovergang problemen gehad en er is ons ook nooit gevraagd om bewijzen dat we het land terug zouden verlaten. Je krijgt aan de grenzen gewoon een bepaalde periode dat je in het land mag zijn maar ik heb ook nooit van andere travellers gehoord dat ze problemen hadden. Je zal zeker geen spijt hebben van die trip want landen als Nicaragua en Honduras zijn spotgoedkoop, in Nicaragua parkeerden wij gewoon op het strand en zijn daar een week blijven staan. Zalig. Wij hebben Zuid- en Centraal Amerika nooit als onveilig ervaren maar je moet natuurlijk altijd je gezonde verstand gebruiken, steden zijn sowieso niet echt veilig en voor de rest maakten wij altijd contact met de plaatselijke bevolking als we een overnachtingsplek aan het zoeken waren.

Veel plezier

Jos en Elly (josmobiel.blogspot.com)

1 like