grens Luhamaa (Riga-Pskov)

Ik heb zitten zoeken. Wit-Rusland duurt de grens lang. Wat ik nu tegen ben gekomen, en me een snelle grens lijkt, is Luhamaa. Het ligt in het zuid-oosten van Estland. Waar de weg van Riga (Letland) naar Pskov (Rusland) doorheen loopt.

Ik heb hier een link gevonden over de grensovergangen in Estland:
https://www.estonianborder.eu/yphis/borderQueueInfo.action

Narva-Ivangorod is denk ik niet snel als je naar Rusland gaat. Ga je Rusland uit, terug naar Estland, dan misschien wel.

Geen idee of er nog ooit iemand reageert die er geweest is, maar ben wel benieuwd naar de ervaringen. Zelf denk ik deze grens te gaan nemen. Nadat ik er geweest ben zal ik mijn bevindingen hier plaatsen.

Dat GoSwift moet ik nog uitzoeken. Wat ik begrijp regelen ze het papierwerk voor je om “in te klaren” voor Rusland. Misschien weet Danechka er meer van? Dit weekend hoop ik er meer over uit te kunnen vinden.

Ik heb me ingelezen in GoSwift. Wat ik ervan begrijp, moet je een reservering maken, zodat je in de ‘Waiting area’ kan komen. Alleen via deze ‘waiting area’ kun je door de checkpoint om Rusland in te gaan. Hetzelfde staat eigenlijk in het Russisch. :slight_smile: Verder had ik hier eigenlijk nog niet eerder van gehoord. Ik denk dat de website overigens best overzichtelijk is, dus het komt vast helemaal goed. Toch lijkt de wachttijd me vrij lang?

Wat ik zag Danechka had je bij Narva tot 7 uur wachttijd, bij Luhamaa tot 1 uur, en bij Koidula ook 1 uur. Maar die gegevens veranderen elke keer. Nu, op dit moment staat Narva -9 uur. Dus die informatie wordt elk uur ge-update. Dat is wel goed. Maar Narva moet je dus vermijden.

Ja precies, die tijden zijn actueel. Op zich wel handig, die website. Zeker voor reizigers die in de toekomst ook eens in dit topic komen neuzen voor hun trip.

Ja dat denk ik ook Danechka. Hoe minder je moet wachten, hoe beter. Narva/Ivangorod lijkt me overigens wel interessant om te zien. Maar de grens over naar Rusland lijkt me beter om niet daar te pakken. Ik denk dat ik dit weekend wel de planning aardig klaar heb over hoe naar Moskou te gaan. Laat het weten. Maar denk wel dat ik er via deze grens over ga dan :-).

Heb net dit bericht gestuurd naar GoSwift. Beetje veel vragen, benieuwd wat de reactie is, als die komt, zal ik die hier ook plaatsen:

Hello GoSwift, I want to go to Russia from Estonia in 2016 with Motorcycle. I would like to take the border Koidula, what I have seen this goes fast. I openened an account by GoSwift. How much money do I have to transfer to you for the crossing (motorcycle with 2 people)? If I now the date that I will be in Koidula, how much time in advance do I have to arrive? (I want to cross let’s say 16:00 o’clock, what time do I have to arrive?). I have the visum for Russia, you arrange the vehicle protocol I think. What else do I need to think of to pass the border? Or is it that you only do the vehicle protocol, then I can drive to the Russian customs, and there the process for entering Russia seriously starts (and there it will take a longer time) or is the time on your site for both, Estonian and Russian customs? I suppose it is only for the Estonian site of the border. Thank you very much in advance for your reaction.

Deze reactie kreeg ik terug uit Estland:

*Hello!

The price, terms and conditions, and legal bases for reserving a place in the border-crossing queue are provided on the websites https://www.estonianborder.eu.

Motorcycles under category A or A1 can be given priority in the border-crossing queue.

Reserving a place in the border-crossing queue in the Waiting Area (hereinafter – the WA) can be paid for in cash or by card via a card terminal, as well as via an Internet bank by using a self-service kiosk.

With Regards,
GoSwift.*

Niet helemaal de vraag beantwoord, maar toch. Wat ik me dus afvraag is: wat precies regelen hun? Ik denk het papierwerk voor verderop voor de Russische grens en het “invoerdocument” voor je auto/motor? Want neem aan dat die tijden op hun website niet voor de gehele crossing (dus inclusief Russische douane) zijn, dat zou wel heel rap zijn dan. Aan de andere kant, het is een vreemde grensovergang. Verkeer centraal/zuid Europa zal hier normaal niet de grens overgaan, die gaan via Wit-Rusland over Letland. Verkeer van Finland gaat daar ook niet de grens over, dan is Finland-Vyborg of Narva-Ivangorod logischer.

Volgens mij regelen ze verder geen documenten, maar betaal je gewoon om zeker te zijn van je plekje en voorkom je zo onnodig lange wachtrijen et cetera. Ik zie zelf nergens staan dat er iets van papieren wordt geregeld, over GoSwift staat namelijk: “The GoSwift border service removes long lines at borders, by queuing vehicles electronically and thereby saving money and reducing the border crossing time”. Misschien snap je met deze website beter wát ze precies wel en niet doen: Borders | GoSwift

Ziet er aardig uit, ook al lijkt het zo meer op vrachtverkeer gericht, en dat met als doel om het bij de Russische grens niet vast te laten lopen. Want zoals ik het zie is het puur de grens van Estland. Daar ga je “gedoseerd” doorheen en loopt het bij de Russische grens niet weer opnieuw allemaal vast. Wil het op zich wel eens uitproberen. Het is denk ik wel zoiets wat je in de praktijk moet ondervinden om daarna goed te beschrijven hoe het werkt en of het ook zin heeft. Het voorkomt in ieder geval het voorkruip-en-dring systeem.