Binnenkort ga ik mijn dochter opzoeken in Nicaragua, ze is afgelopen week aangekomen en vertrekt over 2 weken voor 5 maanden naar San Carlos.
In de 2 wkn dat ik daar ben zal ik keuzes moeten maken om met mijn dochter div. belangrijke plaatsen te kunnen bezoeken.
Is het aan te raden om een auto te huren?
Ondanks het boekwerk en tips op dit forum, zou ik graag nog wat nuttige tips van de ervaren Nicaragus gangers hebben.
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Alvast bedankt.
Het ligt er aan waar je interesse naar uit gaat. Wil je natuur of cultuur.
Als je van cultuur houdt dan is Granada een mooie koloniale stad om een paar dagen te verblijven.
Het ligt aan het meer van Nicaragua en per koets kun je de stad heel goed verkennen, tijdens een koetsrit zie je alle bezienswaardigheden van de stad.
Vanuit Granada kun je ook diverse tours maken:
Een bezoek brengen aan het vulkaan Mombacho National Park, een inactieve vulkaan die begroeid is met nevelwoud. Het is mogelijk om wandelingen te maken rond de krater en bij helder weer heb je een heel mooi uitzicht over Granada.
Of het vulkaan Masaya National Park, dit is een actieve vulkaan vlakbij de stad Massaya. En omdat deze vulkaan actief is, is deze niet zo begroeid en is mogelijk om over de rand van de vulkaan te kijken voor een indrukwekkend zicht in de krater. Ook zijn er verschillende wandelroutes.
Een boottocht maken langs de vele eilandjes in het Meer van Nicaragua, Las Isletas genaamd. Er zijn ongeveer 365 vulkanische eilandjes.
Op souvenirs jacht naar Mercado de Artesanías in Masay, hier vind je alles als je op zoek bent naar leuke souvenirs.
Iets verder naar het noorden ligt Leon, dit is een mooie koloniale en belangrijke universiteitsstad. In deze stad vind je ook vele kerkjes en musea.
Of bezoek Isla de Ometepe . Dit is een eiland gelegen in het Meer van Nicaragua, dat bestaat uit twee vulkanen, vulkaan Concepción en vulkaan Maderas. Op het eiland zijn diverse excursies mogelijk.
Houd je meer van het strand dan is San Juan del Sur misschien iets, het is een toeristisch vissersplaatsje aan de Pacifische Oceaan met hotelletjes in diverse prijsklasse en veel restaurantjes direct aan zee.:vak02:
Helaas heb ik geen tips voor wat betreft het huren van een auto. Ikzelf reis meestal met locale transport, met mini busjes en soms met een taxi, dat is goed te doen en super goedkoop.
Ik kan me aansluiten bij bovenstaande tips, alleen zou ik de markt in Masaya overslaan. Erg toeristisch en veel prullaria.
Granada is echt een prachtige stad met veel leuke restaurantjes en mooie hotels. Wij hebben van daaruit ook uitstapjes gemaakt naar de vulkaan Masaya, naar de isletas (erg leuk om zelf een bootje te huren via de mensen van Nicaraguadulce.com, kan je ter plaatse regelen). Wij vonden de pueblos blancas ook erg leuk. Een aantal schattige dorpjes waar, toen wij er waren, ook een groot feest gaande was. Maar misschien heeft je dochter tegen die tijd al wel genoeg schattige plaatsjes gezien. Ometepe is wel een beetje een onderneming, dus daar moet je echt overnachten en er zijn niet echt hele leuke hotels (vonden wij). Maar het is wel een belevenis om te zien hoe de mensen daar nog echt met de natuur leven.
Dan over de auto. Wij hebben een auto gehuurd bij Alamo, een 4WD. Dat was op zich geen hele bijzondere auto, maar hij deed het prima. In alle grotere plaatsen zitten kantoren. Wij haalden de auto aan de grens met Costa Rica en brachten hem terug bij het vliegveld in Managua. Wij vonden het wel erg prettig om de beschikking over een auto te hebben, het gaf veel vrijheid en de wegen waren prima en (buiten Managua) niet zo druk. We hadden overigens geen TomTom ofzo, hebben het gewoon met een goede kaart gedaan. Ik moet wel zeggen dat we het laatste stukje (naar het vliegveld) wel wat lastig te vinden vonden.