1 week Nicaragua, tips?

Hallo,

Ik ga voor 1 weekje op Nicaragua, ik ben dan op doorreis en wil even een korte indruk hebben.
Ik hou erg van natuur, heeft iemand tips over een route?
Wat moet je gezien hebben? Ook hou ik van duiken!

Alvast bedankt

Hey,

Een week is erg kort, je kan dan alleen maar een deel van Nicaragua bezoeken. Ik raad je aan om Granada als thuisbasis te nemen om daar te overnachten en vanuit daar verschillende steden, plaatsen, natuur, etc. te bezoeken. Granada is onwijs mooi en makkelijk te bereiken en met veel mogelijkheden voor openbaar vervoer om te reizen. Als je maar een week de tijd hebt raad ik je het volgende aan: Maak een rondtrip door Granada en bezoek of Isletas de Granade of ga tokkelen van de vulkaan Mombacho, trek 1 dag uit voor een bezoek aan de vulkaan in Masaya en de markten in Masaya (20-30 min van Granada vandaan met de bus), bezoek 1 dag Laguna de Apoyo, een krater van een vulkaan met super helder water, heerlijk warm om te zwemmen. Ligt tussen Granada en Masaya (20 min van Granada met bus) en bezoek ('s avonds) Mirador Catarina (uitzicht over de Laguna de Apoyo) en San Juan del Oriente (lokale handenarbeid en souvenirs). Dan heb je nog 3 of 4 dagen over die je op 1 van onderstaande 3 plaatsen kan doorbrengen:
De eerste plaats is San Juan del Sur een toeristisch vissersplaatsje met hele mooie stranden (4 uur met bus van Granada) waar je ook kan surfen en uitgaan in La Iguana :slight_smile: De tweede plaats is León, (4 uur met bus van Granada in Managua overstappen) een studentenstad met strand en een vulkaan waarvan je kan boarden en de derde mogelijkheid is Isla de Ometepe, een eiland in het meer van Granada, met waanzinnige natuur en cultuur. Het nadeel van Ometepe is dat je afhankelijk bent van de boten die naar en van het eiland varen en dat het openbaar vervoer op het eiland wat lastig is.

Als je wilt duiken, MOET je naar Corn Islands gaan. Trek daar ongeveer 1 of 1,5 week voor uit als je daar naar toe gaat. Op beide eilanden is er een duikschool en kan je duiken en zie je de mooiste koraal, vissen, schildpadden, haaien, roggen, etc. Om er het snelst te komen moet je met het vliegtuig vanuit Managua (retourtje ongeveer 165$) Een super ervaring, omdat het eiland nog niet door toerisme wordt gedomineerd en de oostkant van Nicaragua een hele andere soort cultuur en natuur heeft.

Verder is het noorden van Nicaragua qua natuur prachtig, dus als je besluit langer te blijven, ga dan naar Matagalpa, Estelí en Somoto. Ook Rio San Juan is zeker de moeite waard met o.a. San Carlos, El Castillo en de jungle.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en als je nog wat wilt weten, dan hoor ik het wel!

saludos :slight_smile:

Hey,

Thanks voor je snelle en uitgebreide reactie!
Ik moet me er nog even goed in verdiepen, maar als ik nog meer vragen heb, hoor je het zeker!

Wij zijn twee jaar geleden een week in Nicaragua geweest (en drie in Costa Rica).

We hebben toen Granada, Isla Ometepe en San Juan del Sur bezocht.

Granada is een heel mooi dorpje, gemoedelijk, klein, je kunt er lekker eten en drinken. Isla Ometepe heeft inderdaad fantastische natuur, echt super. Wij waren er in juli/aug en ik heb nog nooit zoveel vlinders gezien. Menig vlindertuin zou jaloers zijn op het aantal vlinders daar! Openbaar vervoer is daar redelijk goed hoor, wel onbetrouwbaar, maar er rijdt meerdere keren per dag een Jeep-achtige bus waar je mee kunt (erg goedkoop). Of je bestelt een taxi, daar zijn er ook heel veel van (een stuk duurder).

In San Juan del Sur hebben we in dat natuurpark (Flor oid) schilpadden eieren zien leggen (de olive ridley), erg indrukwekkend. Maar daarvoor moet het het seizoen zijn. Dus ik zou niet naar San Juan gaan als het geen schilpaddenseizoen is. Niet heel veel te zien (zeker niet in San Juan zelf, niet hele mooie stranden).

Granada en Ometepe zou ik zeker doen!

Hallo,

Ik ga ook binnenkort naar Nicaragua dus ik profiteer even mee van jullie antwoorden.

Galois: wanneer is het juist schildpaddenseizoen? Juli en augustus?

Sole89: weet je soms of er tours of daguitstappen georganiseerd worden vanuit Leon naar het noorden, zoals je zei Matagalpa, Esteli, … ? Of is het gemakkelijk om een reisgids te nemen?

Thanks!!

Volgens mij vanaf juli tot januari of zoiets (google maar op olive ridley San Juan del Sur). Er komt dan vrijwel elke avond een ‘verdwaalde’ schilpad, maar er zijn dus periodes (arribadas noemen ze die daar) waarop er duizenden tegelijkertijd komen. Het natuurpark ‘La Flor’ is bekend daar (en ook veel info over te vinden op internet, betrouwbaarder dan ik je kan geven :), het is inmiddels al twee jaar geleden…)

Hoi Teto,

In León zijn touroperators waar je een trips en dagtochten kan boeken, maar dan betaal je altijd meer dan wanneer je gewoon zelf de bus pakt en de lonely planet of een andere reisgids raadpleegt. Het bus vervoer is echt top geregeld in Nicaragua en de reisgidsen vertellen je wat je moet zien en waar je moet zijn. Houdt er wel rekening mee dat het makkelijker is om van stad naar stad te reizen, dus León - Matagalpa, Matagalpa - Estelí, en - Estelí - León dan van león naar Matagalpa en león naar Esteli.

Als je maar 1 dag per stad wilt, raad ik je aan om alleen naar Matagalpa te gaan. Ga je meerdere dagen dan raad ik ze allebei aan. Estelí is qua stad niet erg bijzonder, maar heeft een prachtig natuurgebied de UCA Miraflor, een aanrader, maar alleen als je langer dan 1 dag daar bent!

Saludos :smiley:

Het is eigenlijk omdat het de eerste keer is dat ik alleen reis en ook in centraal-amerika en in Nicaragua reis en daarom vroeg ik naar touroperators. De eerste helft ben ik met twee, maar vanaf Leon alleen. Of vind je deze steden veilig genoeg om ze alleen te bezoeken en om er met het openbaar transport naartoe te gaan?

Ja het is veilig om alleen te reizen, maar natuurlijk wel minder gezellig. Daarom raad ik aan om vooral in hostels te overnachten waar backpackers komen, zodat je andere reisgenoten ontmoet en met hen kan reizen. Andere mensen ontmoeten gaat sowieso heel snel als je alleen reist (je zult het zelf allemaal ondervinden en meemaken) en als je wilt kan ik je ook met andere Nederlanders in contact kan brengen, waar je eventueel mee kan reizen.

Saludos

Bedankt voor je tips!

Ik zou met plezier in contact willen komen met andere reizigers moest dat lukken via jou. Ik reis maar een goede week solo waarschijnlijk, maar het is de eerste keer alleen en ik verkies toch een reisbuddy! Misschien kan ik ook eens een oproep plaatsen op het forum?

Hey

Ja, als je je emailadres mailt, dan kan ik je een telefoonnummer en adres geven van mijn vriend die je in contact kan brengen met andere Nederlanders. Ik weet niet of je mijn bericht nog had gehad, maar wil je ook dat hij jullie komt ophalen vanaf het vliegveld?

Saludos